Aviseringar
Rensa alla

Har ni inget bättre för er? #1


Ämnesstartare

Så Zara Larsson klagade på att hon inte fick tillräckligt stor plats (eller någon alls) i festivalen Bråvallas marknadsföring och en absurd debatt följde.

Den grundläggande idén bakom allt är "jag är kvinna och blir därför särbehandlad/diskriminerad", vilket givetvis kan vara en grej, men att direkt hoppa till den slutsatsen är aningen konspiratoriskt, särskilt när arrangören gett en fullt rimlig förklaring (om än med lite "hej vi är snälla och bra, vi arbetar inom ramarna för vad ni tycker"-tjafs)

– Det är fullt förståelig kritik. Det ser inte alls bra ut, vi har bara män längst upp på affischen. Vi har väldigt stora kvinnliga artister som spelar på festivalen, men på Bråvalla är de inte headline, säger han och påstår att det främst är slumpen som ligger bakom situationen och att flera av de kvinnliga artister som efterfrågats inte kunnat ställa upp.

Givetvis kan man man undra om hon är en tillräckligt intressant eller populär musiker för att nämnas som headline bland stora världsartister. Om det vet jag ingenting, jag hade givetvis aldrig tidigare hört hennes namn, då jag undviker den moderna populärmusikens dagsländor och väntar tills musiken är gammal nog för att se om den klarar av tidens test, men det vore en förklaring som är närmare simplaste möjliga än "strukturellt förtryck pga kön". Personligen tycker jag att det mest framstår som egocentrerat att klaga på att ens namn inte står i större bokstäver, men det är lätt att ha överseende med eftersom:

Hon är 17 år, själva poängen med att vara i den åldern är att hålla sina ideal högt och överreagera på allting, det är vad som förväntas, oberoende av kön form eller färg. Jag skulle absolut inte rekommendera att lyssna på eller följa några åsikter jag gav uttryck för som 17åring, och du tycker förmodligen samma sak, om du tonåren har passerat.
Just nu är den populärare aktivismen slentrianmässig pop-feminism och "allas lika värde förutom dem som förtrycker oss, givetvis" och det är helt väntat vad en tidsenlig sjuttonåring dras med och i regel inte någonting att lyssna alltför noga på, fokusera på de grundläggande värdena och ta allt som dras iväg alltför långt från vad som faktiskt är relevant med en nypa salt eller tre.

Det gjorde folk givetvis inte, Günther, som jag är förvånad över att han fortfarande har en karriär, eller någonsin haft en för den delen, sade ungefär samma sak som jag skrev ovan i inte riktigt lika diplomatiska ordalag och logiken skenade iväg från stallet med "Männen försöker tysta mig, därför är alla farhågor om att mitt kön är något som bekämpas i alla sammanhang helt korrekta". Återigen, inget oväntat från vare sig personen i fråga eller sensationalistmedian som gödde diskussionen, men av någon anledning så fann internet (och massvis med folk i mitt facebookflöde, vilket är varför jag bryr mig om att skriva det här) det högst värt att diskutera vidare och punktmarkera precis hur kränkt var människa av det anstötliga könet skall känna sig av det här uppenbara förtrycket.

Givetvis börjar folk debattera emot det och visa upp en annan sida av politisk extremism med direkt misogyni, personangrepp, påpeka att det var trams, och lite marknadstestat "näthat", vilket är nästa sak att ta upp. Ni vet när ni gick i typ mellan/hög-stadiet och du eller någon annan hade något ni var känsliga kring som mindre sympatiska klasskamrater exploaterade för att reta er/andra? Jag menar inte direkt mobbning eller våld utan bara provokationer.
 Precis samma fenomen existerar på internet och går fortfarande ut på att när någon är väldigt exalterad över något så är det väldigt kul att driva det vidare och spä på reaktionerna. Det behöver inte (och är nog i regel inte) vidare taktfullt eller med någon form av finess. Det är burdust och extremt för den extrema sakens skull och ingenting att någonsin ta det minsta på allvar, även om det är direkta hot om diverse plågor, eftersom det är någonting en antingen sub-mediokert provocerande eller stött överreaktionär person skriver på internet.
Det är, för att ta mitt vanliga exempel, att jämföra med att hitta en lapp med hotfulla ord på gatan, och inte sällan är de skrivna av någon 15åring med problem att hantera sina hormoner, det är inget nytt, inget farligt och ingenting att skapa ett helt begrepp för att använda som murbräcka i samtliga argument för att motarbeta rätten till personlig integritet, vilket det ofta används till. Så skärp er och lägg genast av med det, ni gör mycket mer skada än nytta.

Så nu när vi har konstaterat att du antagligen är kvinna som blir förtryckt av en finnig femtonåring bakom en datorskärm och låter de minst lämpade av personer diktera dina åsikter för dig eller att du är den hormonstinne unge mannen som vill skapa kaos och låter sig bli provocerad av en karaktärsmässig 17åring som precis lärt sig att ifrågasätta sin omvärld så undrar jag om ni verkligen tycker att det är värt det?
Jag har sett alltför många vuxna människor vid sunda vätskor som helhjärtat kastar sig in i debatten och säger att det är någon mycket viktig och allrådande struktur som påpekas och drar tankarna vidare in absurdum eller säger emot på samma bristande bana för att det skall vara vettigt.
Det är som om ni, oavsett vad ni tycker och tänker inte vill något annat än att hitta och skapa konflikter, tända eldar och bara få skrika på någon om något ni inte tycker om. Är det verkligen vad ni vill skall vara den förenande länken mellan er, vad ni har gemensamt?

Skärp er och föregå med gott exempel.


   
Citera
time
 time

Tråden vore bättre om den inte föll på att Expressen hittade på det där ståhejbråket och konfronterades av Zara personligen på Twitter kort därefter.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zara Larsson är en patetisk barnunge. Hon leker kändis när hon bara framstår som en pajas. Visst hon kan sjunga bra och det men när hon ska framföra det hon tycker så blir det ungefär lika bra som när Lars Ohly försöker att ljuga om saker. Hon är en hycklare som inte kan stå för det har gjort. Glad 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

time: Tråden vore bättre om den inte föll på att Expressen hittade på det där ståhejbråket och konfronterades av Zara personligen på Twitter kort därefter.

Det är möjligt, jag har ingen koll, men det existerar i högsta grad bland massa personer på min facebookfeed (#backzara överallt) och irriterar mig enormt


   
SvaraCitera
time
 time

Jungman:

Det är möjligt, jag har ingen koll, men det existerar i högsta grad bland massa personer på min facebookfeed och irriterar mig enormt

Mig med. Men det är det här jävla drevet som gör mig surast. Plötsligt ska Günther ha en åsikt om att sjuttonåriga tjejer ska hålla käften och Expressen får dollartecknen i ögonen oavsett vems bekostnad sensationalismen går på.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

time: Expressen får dollartecknen i ögonen oavsett vems bekostnad sensationalismen går på.

Så det spelar någon roll vad det är utöver sensationalism? Akta dig från att dras med


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Själv gillar jag inte Zara, hon är en typisk " det är ok att hata all män för det skadar ingen"-person så inget konstigt att hon gav sig på detta. Jag själv tror att hon inte är högst upp eftersom ja hon inte är känd nog? Tycker ho borde vara glad att hon äns får vara med...

Har inget emot att hon skulle sjunga då jag tycker att musiken och hennes åsikter har någon direkt tydlig koppling och att jag inte skulle utesluta henne bara för att jag inte gillar hennes åsikter.


   
SvaraCitera
time
 time

Jungman:

Så det spelar någon roll vad det är utöver sensationalism? Akta dig från att dras med

Kanske lite. Eller, jag bryr mig antagligen mer om en historia som handlar om att en ung person blir näthatad än en artikel om att Günther, 47, är sur över att han inte är lika poppis som han var i vissa kretsar för några år sedan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

time: Eller, jag bryr mig antagligen mer om en historia som handlar om att en ung person blir näthatad än en artikel om att Günther, 47, är sur över att han inte är lika poppis som han var i vissa kretsar för några år sedan.

"Näthat" är en term ur samma ordbok som "dödsknark" och "[djur]influensa" och en del av mediadrevet, välj att vara bättre än så


   
SvaraCitera
time
 time

Jungman:

"Näthat" är en term ur samma ordbok som "dödsknark" och "[djur]influensa" och en del av mediadrevet, välj att vara bättre än så

Mobbning som sker över internet, då. Det går fortare att säga näthat.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

time: Mobbning som sker över internet, då. Det går fortare att säga näthat.

Det urvattnar seriositeten av begreppet mobbning att kalla trams och troll på internet för det


   
SvaraCitera
time
 time

Jungman:

Det urvattnar seriositeten av begreppet mobbning att kalla trams och troll på internet för det

Ptja, jag tycker det urvattnar legitimiteten i mina känslor när folk kallar det trams bara för att det hänt online. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

time: Ptja, jag tycker det urvattnar legitimiteten i mina känslor när folk kallar det trams bara för att det hänt online.

Korrekt


   
SvaraCitera
time
 time

Jungman:

Korrekt

Var detta: poängen


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

time: Var detta: poängen

Det var en del av den.
Internet har existerat ett tag nu och det har alltid funnits överdrifter i tonlägen hos de som är mindre begåvade vad gäller att uttrycka sig, vilket är vad som bör hända när man tillåter alla att ta del av en oändlig värld där man inte nödvändigtvis är någon alls utöver vad man uttrycker. Det är något man bör veta om innan man börjar lägga någon form av värde i vad som skrivs där, att en alltför lättvindig pöbelmentalitet skriver otrevliga eller hotfulla saker innebär inte att man behöver lägga det minsta värde vid vad som skrivs (varför lyssna på vad ett gäng arslen har att säga om dig?).

Grejen är att i de flesta fall som markeras som "näthat" så rör det sig om folk som är totalt okända för subjektet med hatbild, som i många fall och även detta är en (av eget val) offentlig person, burdus kritik mot sådana existerar alltid, även utanför internet, vänner emellan, alkohol osv. men det är inte lika synligt i mängd, och om man då skall börja problematisera fenomenet lite extra och göra det till en grej så öppnar det upp för en kritik över hur hela det sociala samspelet fungerar i allmänhet, vilket givetvis kan vara nödvändigt men opraktiskt och svårhanterligt utan enorma förändringar.
Sedan kan man också dra en parallell till hur folk uttrycker negativa åsikter om exempelvis filmer eller annan typ av kultur och se att precis samma handikappade argumentering sker och konstatera att det är ett urskiljningslöst beteende som följd av avpersonaliseringen vid interaktioner via teknologi och ifrågasätta om något som agerar likadant mot personer som mot fenomen eller ting verkligen kan vara en kraft som är benägen att lägga något faktiskt värde i hur det agerar?

Om det däremot rör sig om en krets av personer som systematiskt uttrycker hat mot en person som de faktiskt har någon verklig anknytning till så är det hat och trakasserier via internet och en helt annan fråga.


   
SvaraCitera