Aviseringar
Rensa alla

har nog fått ganska major virus i min dator[cry]


Ämnesstartare

igår kom det upp massa massa falska virusprogram-grejer och en massa sånnadär "blablabla.exe försöker få åtkomst till kommandotolken" etc. så stängde av i panik[blush] och nu när jag satte på datorn så kom jag inte till windows direkt, utan någon typ skärm från viruset som ville att jag skulle göra något, men lyckades stänga ner den med aktivitetshanteraren. och fick starta explorer.exe manuellt. så nu funkar det okej igen för tillfället mer än att jag har ett par processer som jag inte kan stänga ner. så jag vet ju att det fortfarande ligger kvar där och typ har grävt sig in i mitt operativsystem:C vad ska jag göra? vet att jag borde formatera om, men har ingen windows-cd etc 🙁


   
Citera
Ämnesstartare

1. Köpa Windows.
eller
2. Lär dig Linux och ladda ner gratis.

Du behöver en formatering. [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

skulle slänga hårddisken och köpa ny [smile]


   
SvaraCitera
Åtta

Vad Myksa sade.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Myksa:

2. Lär dig Linux och ladda ner gratis.

men asså är ju inte det som är problemet, SKULLE ju kunna ladda ner och bränna en windows-cd gratis, men om jag gör en cd med denna datorn skulle ju viruset bara komma in där och infektera hela min dator igen när jag installerat det nya? :C

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Åtta:

Vad Myksa sade.

[sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

är du säker att du behöver en windows cd då? gå in i hjälpcenter och sök "återställning" eller "formatering". på min hpdator kan man formatera utan cd till grundinställningarna men på andra så behövs windowscd/en backup cd man tidigare skapat.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Myksa sa det bra. Så jag tillägger bara: ägd.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lounge fact:

är du säker att du behöver en windows cd då? gå in i hjälpcenter och sök "återställning" eller "formatering". på min hpdator kan man formatera utan cd till grundinställningarna men på andra så behövs windowscd/en backup cd man tidigare skapat.

åh vore jättebra, hur gör man det D:
sökte men hittade inget:C men tar det bort viruset då?: c


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

farbror gugge:

åh vore jättebra, hur gör man det D:
sökte men hittade inget:C men tar det bort viruset då?: c

jaa det ska ställas om till skicket man fick datorn i. sedan ska man uppdatera säkerhetsfilerna eller något, står om det i samband med formateringen. men du måste ju hitta något om återställning/formatering av din dator?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lounge fact:

jaa det ska ställas om till skicket man fick datorn i. sedan ska man uppdatera säkerhetsfilerna eller något, står om det i samband med formateringen. men du måste ju hitta något om återställning/formatering av din dator?

"Det går inte att formatera om en disk eller partition medan den används, inklusive den partition som innehåller Windows. Det här är en säkerhetsfunktion, som hindrar dig från att ta bort Windows av misstag. Om du vill formatera om datorns hårddisk och installera om Windows, startar du om datorn med hjälp av installationsskivan för Windows (det här kallas för att starta från installationsskivan)."

[no-no]


   
SvaraCitera

Spara alla viktiga dokument på en extern hårddisk eller USB-minne. Gör sedan en omformatering av datorn med medföljade skiva eller via säkerhetspartion. Se över dina behov och funderar på om Linux vore en lämpligare lösning.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

farbror gugge:

."

Okej, verkar som att det inte går utan skiva. Fick du inte med någon windowscd när du köpte datorn? Eller stog det att du skulle skapa en backup själv? Tycker det är konstigt att man måste köpa windows själv för att formatera när man fick med det operativsystemet med köp av datorn, men that's maybe how they roll, vad vet jag.

Du kanske kan låna en dator av någon i din närhet och skapa en windowscd om du inte vill göra det på den infekterade datorn.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

My dreams are her:

Spara alla viktiga dokument på en extern hårddisk eller USB-minne. Gör sendan en omformatering

jajaja det fattar jag väl men

My dreams are her:

med medföljade skiva eller via säkerhetspartion.

äger ingen skiva, och tror inte jag fick någon med min dator vad jag kan minnas. isf har jag den inte här iaf =<

My dreams are her:

eller via säkerhetspartion.

hur gör man en sån? : O låter bra :E

My dreams are her:

på om Linux vore en lämpligare lösning.

mnjamnjo visst skönt att slippa virus etc, men allt med linux är ett sånt himla bökande :C särskillt typ drivrutiner etc etc etc. och finns ju typ INGA program till linux som inte är typ hemmagjorda substitut ungefär. klarar mig typ inte utan microsoft office etc. hade linux för typ 2 år sen och lovade mig själv nevur again ungefär. men ja, som sista utväg kanske :c


   
SvaraCitera

farbror gugge:

ch finns ju typ INGA program till linux som inte är typ hemmagjorda substitut ungefär. klarar mig typ inte utan microsoft office etc. hade linux för typ 2 år sen och lovade mig själv nevur again ungefär. men ja, som sista utväg kanske :c

OpenOffice finns och duger som substitut till MSoffice. Finna andra bra program också, men många finns inte. Gillar man att spela spel blir det en krångligare procedur att få dem att funka, får ibland lite abstinens. Dåligaste är det för dem som håller på med video- eller ljudredigering samt grafiskformgivning. Många av dessa program funkar ej.

farbror gugge:

hur gör man en sån? : O låter bra :E

Det ska stå när man precis startar dartorn samt vilken knapp man ska trycka på vanligt vis F1,F7 eller något, dock har inte alla datorer det vanligast på stationär tror jag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

My dreams are her:

Det ska stå när man precis startar dartorn samt vilken knapp man ska trycka på vanligt vis F1,F7 eller något, dock har inte alla datorer det vanligast på stationär tror jag.

aha ska prova om det går brb.


   
SvaraCitera