Aviseringar
Rensa alla

Har panik, misstänker graviditet.


Ämnesstartare

Hejsan, jag är en 15årig tjej som alltid har varit livrädd för att bli gravid, och är fortfarande. 🙁 I alla fall, jag och min pojkvän har haft oskyddat sex (JAG VET, fyfy, ingenting jag någonsin skulle ha gjort egentligen, men jag ska få p-stav snart i alla fall..) för lite mer än två veckor sedan, hade mens förra veckan, och nu börjar jag bli lite nojjig över att jag är gravid. Springer och kissar varannan sekund, trots att det bara kommer pyttelite, plus att det bränner lite precis efter att jag har kissat, det gör inte ont eller så, bara bränns lite. Kan jag redan nu ta ett graviditetstest? Och VAD GÖR JAG om jag är gravid?!?! Jag vill verkligen inte berätta för mina föräldrar, skulle jag kunna gå igenom en abort utan deras vetskap? ÄR SÅ TACKSAM FÖR SNABBT SVAR!!! 🙁 MVH sjukligt oroligt tjej.


   
Citera

låter som urinvägsinfektion, eller paranoia gällande urineringen

kan ej uttala mig om resten


   
SvaraCitera
mynona

Försök att inte oroa dig så fruktansvärt. Oro kan bara det påverka fysiken och få dig att se symptom där inga finns, och att kissa då man är nervös är inte ovanligt.
Om du är gravid bor du trots allt inte i Polen och saken går att lösa.


   
SvaraCitera

mulan:

alltid har varit livrädd för att bli gravid

mulan:

ag och min pojkvän har haft oskyddat sex

hahaha detta är ju så dumt att de nästan blir roligt

Gå till umgdomsmottagningen och testa dig mot graviditet och könssjukdomar.

Om du är gravid kan du fixa det på ungdomsmottagningen.


   
SvaraCitera

Det är osannolikt att du är gravid eftersom du fick mens efter att ni hade oskyddat sex. Men om du vill kan du ju testa dig, bara för säkerhets skull. Sannolikt visar testet negativt.

Alltså:

Du är nog inte gravid.

Ja, du kan testa dig om du vill. Gå till en ungdomsmottagning och testa dig eller kila till apoteket och köp ett test.


   
SvaraCitera

Om du inte har haft sex sedan innan din senaste mens så är det inte särskilt sannolikt att du skulle vara gravid. Lite mer än två veckor sedan sex borde räcka för att ge utslag på ett graviditetstest om du nu skulle vara gravid.

Det du beskriver angående att det svider när du kissar låter snarare som en urinvägsinfektion eller en könssjukdom.

Jag tycker att du ska gå till ungdomsmottagningen där du bor. De kan hjälpa dig att göra ett graviditetstest och även med test för könssjukdomar. Då kan du också få veta vad som händer om du skulle vara gravid, vilka alternativ du har och vad som gäller med dina föräldrar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Okej, nu känner jag mig betydligt mycket lugnare, tack så otroligt mycket för alla svar, ska kolla upp mig imorgon! 🙂

Grief:

hahaha detta är ju så dumt att de nästan blir roligt

Har du ingenting vettigt att säga så kan du lika väl vara tyst anser jag, jag är bara människa och gör därför ibland misstag när jag är spontan.. och kåt.


   
SvaraCitera

mulan:

Har du ingenting vettigt att säga så kan du lika väl vara tyst anser jag,

Jag hade visst annat att säga, jag skrev att du borde gå till um-mottagningen och kolla dig för både könssjukdomar och graviditet. Det är rätt vettigt anser jag.


   
SvaraCitera

hört rykten om att det finns tester för sånt där.
Eller så är du bara hypokondriker


   
SvaraCitera

mulan:

bränner lite precis efter att jag har kissat

Klamydia kanske?


   
SvaraCitera

OF 5:

hört rykten om att det finns tester för sånt där.

Skulle gissa på att hon vet det, med tanke på att hon frågade när man kunde använda ett.


   
SvaraCitera

Tycker du ska slappna av, göra ett gravtest om omkring en vecka, undersöka ifall du har KS eller urinvägsinfektion. Tänk på att det inte finns något att vara orolig och rädd för, vad som än sker kommer det att lösa sig för dig på något vis.

Stress och spänningar kan påverka kroppen jättemycket, man kan få alla möjliga symtom; det blir som placebo-effekt och du blir mer och mer övertygad om att det är något fel, även om kanske allt står precis rätt till fysiskt. Självklart ska du kontakta ungdomsmottagningen, om så bara för att prata och få stöd.


   
SvaraCitera