Aviseringar
Rensa alla

Har SD förstört för integrationspolitiken?


time
 time
Ämnesstartare

Sedan Sverigedemokraterna kom in i riksdagen 2010 tycker jag fler och fler drar sig för att diskutera integrationspolitiken överhuvudtaget, av rädsla för att bli förknippade med SD. Dock håller nästan alla med om att integrationspolitiken behöver förbättras så alla kan komma in i samhället på ett bra och positivt sätt.

 (det är dock skillnad på att kritisera invandringspolitiken och att kritisera invandrare och deras kultur, ett resonemang som verkar gå förbi många SD-politiker...)

gemenskap.jpg

Vad tycker ni? Har SD begränsat möjligheterna att få integrationspolitiken på rätt?


   
Citera

Det är väl inte SD som kallar folk som tycker att vår integrationspolitik är kajk för rasister? Förstår inte riktigt hur SD kan bli syndabocken för denna fråga.  


   
SvaraCitera
time
 time
Ämnesstartare

Buddah:
Det är väl inte SD som kallar folk som tycker att vår integrationspolitik är kajk för rasister? Förstår inte riktigt hur SD kan bli syndabocken för denna fråga.  

Folk vill inte förknippas med SD och har därför valt att inte diskutera integrationen vidare, liksom.


   
SvaraCitera

time:

Folk vill inte förknippas med SD och har därför valt att inte diskutera integrationen vidare, liksom.

Det är för att folk i vänster förknippar dom med SD i förstahand. 


   
SvaraCitera
time
 time
Ämnesstartare

presidente:

Det är för att folk i vänster förknippar dom med SD i förstahand. 

Va?


   
SvaraCitera

time:

Va?

Jag raderade det inlägget för ett tag sedan du fattar nog varför.


   
SvaraCitera

i privata sammanhang eller typ i riksdagen?


   
SvaraCitera

Frågan borde istället vara "ifall SD har förstört möjligheten att föra en ansvarsfull invandringspolitik?", då det är detta som ligger bakom integrationsproblemen i samhället. Det går inte att prata om några problem i integrationspolitiken i stort då samtliga läger i politiken i 40 års tid försökt föra diverse olika integrationspolitik. Det finns ingen integrationspolitik i världen som kan integrera in 100.000 människor årligen.


   
SvaraCitera

Svaret på frågan ifall SD förstört möjligheten till en ansvarsfull invandringspolitik är väl både och. Hade SD aldrig kommit in i riksdagen hade regeringarna möjligtvis fört en något mindre invandringspolitik på sig runt 80.000 invandrare årligen, något som dock samtidigt fortfarande hade varit en ansvarslös nivå. Skillnaden hade dock varit att ansvarslösheten inte hade uppmärksammats av SD och att folket därmed inte hade fått samma information om invandringspolitiken. I och med SDs intåg i riksdagen är det istället så att regeringen fört en ännu mer ansvarslös invandringspolitik för att markera mot SD, något som kort sikt kommer vara än mer skadligt för Sverige. Det som däremot kommer hända på lång sikt är att SD kommer fortsätta växa till den grad att man inte klarar av att ignorera partiet längre. Man får antingen ha med dem i regeringsställning, som i Norges fall, eller i alla fall lyssna på deras politik, som i Danmarks fall.

Alltså. Hade SD inte kommit in i riksdagen hade invandringspolitiken varit något mindre men samtidigt fortfarande så pass stor att det hade varit skadligt för Sverige. I och med SDs intåg i riksdagen är invandringen något större på kort sikt, men samtidigt kommer politikerna bli tvingade att ta efter SDs invandringspolitik om ett par mandatperioder.


   
SvaraCitera

NiklasW:
Frågan borde istället vara "ifall SD har förstört möjligheten att föra en ansvarsfull invandringspolitik?"

"inte alls vinklat och opartiskt"


   
SvaraCitera

Untouchable:

"inte alls vinklat och opartiskt"

Inte mer än vad den nuvarande frågan är. 


   
SvaraCitera

NiklasW:

Inte mer än vad den nuvarande frågan är. 

vet


   
SvaraCitera
Kudhos

Jag skulle säga att den diskuteras mer än någonsin. Tråkigt när folk känner sig kränkta till sin åsikt pga. pk-patrullen kommer och startar pajkastning. 


   
SvaraCitera

Kudhos:
Jag skulle säga att den diskuteras mer än någonsin. Tråkigt när folk känner sig kränkta till sin åsikt pga. pk-patrullen kommer och startar pajkastning. 

Och innan SD kom in i riksdagen var det ju ingen som helst diskussion om det överhuvudtaget. Nu tycker ju visserligen alla partier likadant förutom SD, men det kommer ändå kunna bidra till förändring i politiken på lång sikt.  


   
SvaraCitera
Akita

Integrationspolitik, invandringspolitik - Två skiljda ämnen imo.
Den första ligger som grund för hur en flykting eller liknande på bästa sätt kan integreras i det svenska samhället. Den andra hur många invandrare/flyktingar som Sverige ska hjälpa under, låt säg, ett år.

En person som oavsett anledning hamnar i det svenska samhället anser jag ska få den hjälp som behövs för att så snart som möjligt bli produktiv, både socialt och ekononomiskt, gentemot samhället i övrigt. En invandrare/flykting ska inte känna sig som en börda för oss andra, den personen ska få samma möjligheter som alla andra som är födda och uppvuxna i Sverige. Vi som är svenskar i vårt arv sedan flera hundra år tillbaka har krav på oss, vi ska behärska språket, vi ska arbeta och betala skatt. Samma typer av krav ska ställas på dom som kommer hit på sämre premisser.

Jag kommer på mig själv med att skriva vi och dom, något som inte är min mening men som underlättar mina formuleringar, min tanke är att det ska bli ett vi på ett helt annat sätt än idag. Individen har rätt att behålla sin religion och normer så länge de är beredda att anpassa dom efter de lagar och regler som gäller i sitt nya hemland, Sverige i det här fallet.

Vi ska kunna begära lika mycket av alla människor i Sverige, oavsett infödd eller invandrad. Varje situation är unik men något av det mest grundläggande är språket. När väl det är avklarat så kan man gå vidare till utbildning och arbete. Många missar att se de invandrare eller barn av invandrare, 2'a, 3'e generation, som faktiskt finns och driver Sverige framåt. Handen på hjärtat, hur många pizzerior, (som ett ex.), vet ni som drivs av personer som heter Svensson?

Invandringspolitik sen är en helt annan historia som jag skulle kunna skriva spaltmeter om, känns inte som att det är läge för det just nu. Jag är för en reglering och ett urval, helt klart. Inte som idag när vi tar in de som kan formulera sig men inte dom som mest behöver det.

Målet måste vara ett vi! Jag och dom har aldrig funkat och kommer aldrig heller göra det. Reglerad invandring, möjlighet till utveckling, utbildning och arbete för alla är ett måste i svensk politik. Det gäller ALLA! Det går inte att prioritera utifrånkommande eller innevarande, alla måste få hjälp till lika villkor i samhället. Utbildning, arbete, lön, familj och en värdig död är en mänsklig rättighet, oavsett hudfärg, nationalitet, läggning o.s.v.

------------Stödjer/är-------------------------------------------------------
Våga Vägra Facebook , Barncancerfonden , Blodgivare


   
SvaraCitera