Aviseringar
Rensa alla

Har social fobi...:(


alexus
Ämnesstartare

Ja jag lider alltså av social fobi är 15 år nu och det är verkligen jobbigt!
mina händer börjar skaka så fort jag blir minsta nervös och det resulterar till att jag blir ännu nervösare!
Min röst låter också skakig och jag kan stamma o.s.v.
Jag vågar absolut inte räcka upp handen och svara på en fråga även om jag är helt säker på svaret. Detta leder ju till att lärarna inte ser vad jag kan :/

Men allting började i högstadiet för i mellan- och lågstadiet var jag inte alls nervös eller blyg. Räckte alltid upp handen och kunde gärna redovisa inför hela klassen och prata, så det kanske bara är att jag måste komma över min rädsla men jag vet inte hur.

Är det någon som har något bra tips? kanske har någon lidit/lider av social fobi också?
skulle bli jättetacksam för svar.


   
Citera

Jag vet egentligen ingenting om social-fobi. Men gå till BUP. De hjälper dig med fobier som tar över vardagen, vilket din minst sagt gör.


   
SvaraCitera

gör saker du ej har vågat förr. snacka högre när du snackar så känner di dig mer självsäker också.


   
SvaraCitera

Varför har det blivit så?? har nästan precis likadana problem som du har


   
SvaraCitera

Det är inte ovanligt att lida av social fobi i olika grad. Tyvärr är det inte alla som vågar/vill söka hjälp för det, men det FINNS väldigt bra hjälp att få. Tycker absolut du ska gå till BUP, där du kan få kognitiv beteendeterapi (KBT) som är effektiv mot social fobi och liknande problem.

Läs mer här:
http://socialfobi.se/

Lycka till!


   
SvaraCitera

annoyed:

Det är inte ovanligt att lida av social fobi i olika grad. Tyvärr är det inte alla som vågar/vill söka hjälp för det, men det FINNS väldigt bra hjälp att få. Tycker absolut du ska gå till BUP, där du kan få kognitiv beteendeterapi (KBT) som är effektiv mot social fobi och liknande problem.Läs mer här:Lycka till!

Jag rekommenderar inte BUP. Tycker du ska försöka prata med din kurator. Jag har en skitbra relation med min kurator och hon hjälper mig med allting, sånt som BUP inte kunde.


   
SvaraCitera
alexus
Ämnesstartare

annoyed:

Det är inte ovanligt att lida av social fobi i olika grad. Tyvärr är det inte alla som vågar/vill söka hjälp för det, men det FINNS väldigt bra hjälp att få. Tycker absolut du ska gå till BUP, där du kan få kognitiv beteendeterapi (KBT) som är effektiv mot social fobi och liknande problem.Läs mer här:Lycka till!

wow tack så mycket 🙂


   
SvaraCitera
alexus
Ämnesstartare

antonOll:

Jag rekommenderar inte BUP. Tycker du ska försöka prata med din kurator. Jag har en skitbra relation med min kurator och hon hjälper mig med allting, sånt som BUP inte kunde.

ja jag själv går jag till en psykolog för att prata av mina problem det är verkligen skönt.


   
SvaraCitera

hoppas det hjälper, hade problem med det förr men det gick över av sig självt så jag hoppas det går lika bra för dej [wink] följ råden du får och börja kanske sakta med säkert att bättra på fobin [mad] den ska inte vinna! xD


   
SvaraCitera

När jag gick i Lågstadiet-Mellanstadiet pratade jag utan problem med alla och om allt möjligt, Jag ville prata i klassrummet och överallt, lärarna vart irriterade när jag aldrig höll käften 😛

Men när jag började i Högstadiet så fick jag tydligen någon social fobi när alla mina riktiga kompisar hamnade i annorlunda klasser och jag kom i en grupp med okända personer, Och det hjälpte ju inte att jag hamnade i en klass där det gick en tjej som jag vart dödskär i men jag hade ju fobi så det var jobbigt heh. Jag kunde fortfarande prata med mina bästa vänner men när jag satt i klassrummet så var jag ganska blyg och lät andra svara på frågor och sånt..

Jag började känna mig osäker och vart blygare och blygare och vågade knappt säga vad jag tyckte många gånger, Oh det hjälpte fortfarande inte att den där tjejen gick i min klass ^^

Skulle jag gått om i skolan nu så hade jag försökt att lära känna alla som jag gick i skolan med lite bättre så att jag viste att dom inte var så hemska, Jag skulle tagit mig i kragen och svarat på alla svinlätta frågor och visat vad jag kunde lite bättre. Jag skulle alltså gjort så jag känt mig hemma på skolan

Jag har än idag lite social fobi när jag inte vill störa andra som kanske har något viktigare att säga än mig, Även fast jag vet att dom inte kommer säga något viktigare ^^

Din och min åsikt är exakt lika viktiga som vilkas åsikter som helst. Sluta vara blyg ^^


   
SvaraCitera
alexus
Ämnesstartare

Olycklig:

När jag gick i Lågstadiet-Mellanstadiet pratade jag utan problem med alla och om allt möjligt, Jag ville prata i klassrummet och överallt, lärarna vart irriterade när jag aldrig höll käften 😛 Men när jag började i Högstadiet så fick jag tydligen någon social fobi när alla mina riktiga kompisar hamnade i annorlunda klasser och jag kom i en grupp med okända personer, Och det hjälpte ju inte att jag hamnade i en klass där det gick en tjej som jag vart dödskär i men jag hade ju fobi så det var jobbigt heh. Jag kunde fortfarande prata med mina bästa vänner men när jag satt i klassrummet så var jag ganska blyg och lät andra svara på frågor och sånt..Jag började känna mig osäker och vart blygare och blygare och vågade knappt säga vad jag tyckte många gånger, Oh det hjälpte fortfarande inte att den där tjejen gick i min klass ^^ Skulle jag gått om i skolan nu så hade jag försökt att lära känna alla som jag gick i skolan med lite bättre så att jag viste att dom inte var så hemska, Jag skulle tagit mig i kragen och svarat på alla svinlätta frågor och visat vad jag kunde lite bättre. Jag skulle alltså gjort så jag känt mig hemma på skolanJag har än idag lite social fobi när jag inte vill störa andra som kanske har något viktigare att säga än mig, Även fast jag vet att dom inte kommer säga något viktigare ^^Din och min åsikt är exakt lika viktiga som vilkas åsikter som helst. Sluta vara blyg ^^

wow tack för inspirationen ska verkligen försöka 🙂


   
SvaraCitera