Aviseringar
Rensa alla

Har vi fel?


Ämnesstartare

Ifall vi får bra svar på felaktiga frågor kommer vi längre ifrån var vi ville vara medan vi samtidigt tror att vi kommer närmre.

Vad får oss att tro att människor hade mer fel för 2000 år sedan jämfört med idag. Skillnaden mellan rätt och fel var oftast mer radikala då, men antalet fel är större nu.

Det finns otroligt många fler sätt att vara fel på än att vara rätt på, alltså en större chans att vara fel än rätt.
Och eftersom att vi "vi vet" så mycket mer nu än för än för 2000 år sedan, då borde den här chansen att vi har fel applicera på ett större antal rätt. Alltså mer fel än för 2000 år sedan.

Tänkte bara dela med mig av den här tanken. Ni kan gärna diskutera detta ämne, d.v.s. om rätt och fel:)


   
Citera

Det är ju det som är hela grejen med vetenskap [confused]
Till skillnad från exempelvis teologi.


   
SvaraCitera

Carl Sagan:

Alltså mer fel än för 2000 år sedan.

Inte mer fel, men möjligtvis fler fel. Våra uppfattningar stämmer i alla fall bättre överens med verkligheten, vilket i sin tur gör dem mer användbara.


   
SvaraCitera

Man försöker att komma närmare och närmare sanningen. Varför tror du alla teser testas om och om igen?


   
SvaraCitera

Carl Sagan:

Har vi fel?

svar ja
xD


   
SvaraCitera

Förut så arbetade man inte naturvetenskapligt. Alltså att man ställer sig sin hypotes och sedan testar den flera gånger för att se om man får samma resultat.
Då så ställde man sig en hypotes, men testade den aldrig.

Klart att det finns mycket som säkert inte stämmer även idag, men jag tror att våran världsbild nu är väldigt mycket bättre nu än för 2000 år sen.
Inom alla områden.
Möjligen bortsett från Creationism.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Cornucopia:

vilket i sin tur gör dem mer användbara.

Bara för att att de är mer användbara gör de inte sant.

Cornucopia:

Inte mer fel, men möjligtvis fler fel.

Jo, det var det jag menade:p Som sagt, skillnaden mellan rätt och fel var mer radikala då, men antalet är fler nu.

köttfärssås:

Man försöker att komma närmare och närmare sanningen. Varför tror du alla teser testas om och om igen?

Precis, det behöver testas; Det tar alltså tid. Vad får oss då att tro att vi just nu har rätt? Det var det som var frågan i min tanke.


   
SvaraCitera

Carl Sagan:

Precis, det behöver testas; Det tar alltså tid. Vad får oss då att tro att vi just nu har rätt? Det var det som var frågan i min tanke.

Vi har inte rätt. Men efter de tester vi gjort är vi närmare svaret än tidigare.


   
SvaraCitera

Image

[y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gammelsmurfen:

Klart att det finns mycket som säkert inte stämmer även idag, men jag tror att våran världsbild nu är väldigt mycket bättre nu än för 2000 år sen.

Håller självklart med, världsbilden är bättre eftersom att skillnaden mellan rätt och fel inte är alls lika radikala som då.
Skillnaden blir alltså mindre och mindre hela tiden, men vad får oss att tro att vi har den "absoluta" sanningen just i nuet. Tror knappast att om 2000 år kommer folk att säga: "2000, året de äntligen hade rätt".


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

köttfärssås:

Vi har inte rätt. Men efter de tester vi gjort är vi närmare svaret än tidigare.

Förlåt mig, det är så jag menar. Det är alltså absurt att tro att vi idag har den "absoluta sanningen". Det är just det de flesta använder vetenskapen till; beskriva den "absoluta sanningen."


   
SvaraCitera

Carl Sagan:

en vad får oss att tro att vi har den "absoluta" sanningen just i nuet.

Är det någon som påstår det?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gammelsmurfen:

Är det någon som påstår det?

Jag sätter absolut inom citattecken för att få det att låta lite löjligt, jag menar självklart inte absolut sanning. Vad jag menar är att vardagligt så tar de flesta vad vi "vet" för givet, att det bara är så och behöver inte ifrågasättas, jag tänker mig det lite som blind tro. Men till skillnad ifrån tro så ändras vetenskapen, men de flesta har inte ens tanken på att det kan ändras.

Jag menar inte att du tänker så, och inte heller att någon annan i tråden tänker så. Men att majoriteten av människor tänker så.

Jag kanske förklarar lite dåligt, ifall du inte riktigt förstår vad jag skriver så säg till:P


   
SvaraCitera

Carl Sagan:

Förlåt mig, det är så jag menar. Det är alltså absurt att tro att vi idag har den "absoluta sanningen". Det är just det de flesta använder vetenskapen till; beskriva den "absoluta sanningen."

Nej. Det är det de flesta använder religion till. Vetenskap är bara teorier.


   
SvaraCitera

Carl Sagan:

att det bara är så och behöver inte ifrågasättas

Kan jag hålla med om.

Carl Sagan:

men de flesta har inte ens tanken på att det kan ändras.

Fast vetenskapen förändras hela tiden, och folk verkar ju acceptera det.


   
SvaraCitera