Aviseringar
Rensa alla

har vi som människor en skyldighet att förlåta?


Ämnesstartare

ja vad säger ni om d


   
Citera

nej.


   
SvaraCitera

Nej.


   
SvaraCitera

förlåta är ju ett helt abstrakt koncept beyond anything så hm.. njä?


   
SvaraCitera

man kanske har d1 skyldigheten mot sig sj för å nt paja liv1

men nt som ngn objektiv sanning lr så d r 4 fagz


   
SvaraCitera

nope


   
SvaraCitera
Draug

vissa människor är oförlåtliga, så nej.


   
SvaraCitera

Hmmmm, vet inte

 


   
SvaraCitera

Draug: vissa människor är oförlåtliga, så nej.

vad fan tror du att verkligheten är? lol...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

player one:
nej.

Nachac:
Nej.

Mahalageasca:
förlåta är ju ett helt abstrakt koncept beyond anything så hm.. njä?

Järnis:
man kanske har d1 skyldigheten mot sig sj för å nt paja liv1

men nt som ngn objektiv sanning lr så d r 4 fagz

Anura:
nope

Draug:
vissa människor är oförlåtliga, så nej.

varför inte? 

jag vet inte riktigt själv vad jag tycker. att förlåta någon är viktigt för ens eget välmående, som järnis säger. det har man ju påvisat inom psykologin (man behöver inte låta personen veta att man förlåtit denne). men man har kommit över det, man finner harmoni osv och det är ju fördelaktigt för ens välbefinnande och uppmuntras.

men om man tänker rent generellt så är ju ingen människa ofelbar och mycket man gör gör man ju av en anledning, med stor sannolikhet har man själv befunnit/kommer man att befinna sig i samma situation. någon som visar på ånger och välvilja har ju dåligt samvete och visar på ytterligare mänsklighet, känns det inte mer naturligt att då förlåta en medmänniska?

med det sagt innebär det ju absolut inte att man ska ta skit eller tillåta sig själv bli tagen för givet, och jag är av den starka åsikten att man absolut ska säga ifrån eller åtminstone informera personen om att det de gjorde var sårande etc.


   
SvaraCitera

För egen ro kanske det kan vara bra att förlåta. Men jag har klarat mig bra genom att bara gå vidare.


   
SvaraCitera

vem är de som skall bli förlåten?


   
SvaraCitera

honolulu: jag vet inte riktigt själv vad jag tycker. att förlåta någon är viktigt för ens eget välmående, som järnis säger. det har man ju påvisat inom psykologin (man behöver inte låta personen veta att man förlåtit denne). men man har kommit över det, man finner harmoni osv och det är ju fördelaktigt för ens välbefinnande och uppmuntras.

Men att må bra av något och att ha en skyldighet är väl två helt skilda saker kan jag tycka?

honolulu: men om man tänker rent generellt så är ju ingen människa ofelbar och mycket man gör gör man ju av en anledning. med stor sannolikhet har man befunnit/kommer man att befinna sig i samma situation. någon som visar på ånger och välvilja har ju dåligt samvete och visar på ytterligare mänsklighet, känns det inte mer naturligt att då förlåta en medmänniska?

Det finns ju saker man kanske borde förlåta för att det inte är en stor grej, men det finns också saker som jag inte tycker att man skall förlåta. Det betyder dock inte att man behöver gå runt med hämdkänslor hela sitt liv, utan bara att man alltid kommer tycka att personen gjorde fel och det finns ingen ursäkt.


   
SvaraCitera
mynona

Nej. Att förlåta utan att personen ber om ursäkt, ångrar sig, eller åtminstone förstår att hn gjort fel, innebär att hn inte lär något av saken. Det sägs att man själv hämmas av att inte förlåta, men för att slippa den hämningen behöver man inte förlåta, bara bearbeta bort känslorna och gå vidare


   
SvaraCitera

honolulu: varför inte? 

jag vet inte riktigt själv vad jag tycker. att förlåta någon är viktigt för ens eget välmående, som järnis säger. det har man ju påvisat inom psykologin (man behöver inte låta personen veta att man förlåtit denne). men man har kommit över det, man finner harmoni osv och det är ju fördelaktigt för ens välbefinnande och uppmuntras.

men om man tänker rent generellt så är ju ingen människa ofelbar och mycket man gör gör man ju av en anledning, med stor sannolikhet har man själv befunnit/kommer man att befinna sig i samma situation. någon som visar på ånger och välvilja har ju dåligt samvete och visar på ytterligare mänsklighet, känns det inte mer naturligt att då förlåta en medmänniska?

med det sagt innebär det ju absolut inte att man ska ta skit eller tillåta sig själv bli tagen för givet, och jag är av den starka åsikten att man absolut ska säga ifrån eller åtminstone informera personen om att det de gjorde var sårande etc.

alltså jag tycker inte att någon egentligen kan klandras eller prisas för någon handling eller egenskap, ändå förstår jag inte hur du menar med att det skulle vara en skyldighet, om man förstår har man väl mer eller mindre en "skyldighet" ordet passar dock inte men ja det är jättebra att förlåta.


   
SvaraCitera