Aviseringar
Rensa alla

haschpsykos?


Ämnesstartare

Skulle någon kunna hjälpa till att förstå vad som hände med mig för några dagar sedan?

Såhär var det:
Jag befinner mig i en sydeuropeisk stad med några vänner. vi har varit där i några dagar och supit och festat. Jag hade också rökt på kvällen innan.
Jag och en vän till blir inbjudna av en amerikan att dricka "organiskt vin" i hans källare. vi dricker och vi röker rätt mycket gräs. först känner jag mig vanligt skönt hög, men efter ett tag slår det slint. Jag lämnar källaren och sitter utanför och hämtar luft samtidigt som allting i min syn slungas fram och tillbaka. det knäpper överallt, varje rörelse jag gör knäpper till. allt är helt sjukt obehagligt och jag har aldrig upplevt något liknande. människor pratar med mig och jag vet inte om dom är riktiga eller inte. många är väldigt elaka och skrattar åt mig.
min panna och mina händer spränger, jag tror att dom brinner. jag tror också att mitt ansikte är avskalat.
jag spyr upp allt jag har i en soptunna och kan knappt stå på benen. min vän har kommit upp och han vet inte vad han ska ta sig till. paniken i mig växer när jag inser att jag håller på att falla in i nånting som min förnuftiga sida vet inte är verkligt. tankarna flyger omkring och jag tänker på hur jag ska ta livet av mig för att slippa det som jag befann mig i, samtidigt som jag är vettskrämd över att tro att jag kommer vakna upp efter mitt självmord till samma tillstånd.
till slut får vi tag i en taxi som kör mig till akuten. väl där är detta overkliga tillstånd så outhärdligt att jag mest skriker och gråter och försöker få folk att förstå att jag kommer att ta livet av mig SNART om inte någon gör nåt.
min vän är livrädd för min hälsa och försöker förklara min medicinska bakgrund för doktorerna och pratar om mina depressioner, mediciner, självmordsförsök osv.
hela tiden är jag säker på att jag befinner mig i en film där alla är ute efter att lura mig och tortera mig och ta alla mina pengar. alla är elaka och skrattar mig rakt upp i ansiktet. typ "a beautiful mind" blandat med "truman show".

dom tar in mig i en sal och kollar på mina såriga armar medans jag skriker och är nära att kollapsa.
utrustning för ECT, elchocker, hämtas in och det är först då jag på nåt sätt får grepp om verkligheten lite. jag springer ut därifrån och jag och min vän blir hämtad av en annan vän och vi körs i taxi till hotellet där jag bäddas om och skriker och skrattar om vartannat tills jag slutligen somnar.
mina vänner har vakat över mig och jag har ryckt och sagt knäppa grejer, men när jag vaknar är det mesta som vanligt. mitt hjärta känns ganska oregelbundet och jag svettas, men jag är med och är i verkligheten igen.

VAD FAN HÄNDE?

doktorerna berättade aldrig vad som var felet. jag hörde dom nämna hysteria och psychosis men vafan? psykos i typ åtta timmar bara?

som sagt har jag rätt klent psyke, jag har varit haft dissociativa problem innan, har varit svårt deprimerad, är borderline.

kan också säga att jag är en ganska ung tjej. och samma dag hade jag också tagit lugnande innehållandes efedrin, anti-depp, koffeintablett, öl och vin.

SNÄLLA hjälp mig att förstå vad fan som hände mig?


   
Citera

[chocked]

Kan nog inte hjälpa dig, men jag tycker synd om dig. [sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Låter lite sjukt jobbigt, psykoser behöver inte vara långa. Säkert på att det var Gräs du rökte då? Låter lite som att du snetrippade på svamp eller LSD.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Öh, vad är det som är svårt att fatta? Du har rätt så allvarliga psykiska problem, dricker alkohol och röker en massa (det är väldigt lätt att snea på den kombinationen) och får en väldigt dålig och jobbig upplevelse. Det är verkligen ingen "psykos" det rör sig om.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

drumsandguns:

och samma dag hade jag också tagit lugnande innehållandes efedrin, anti-depp, koffeintablett, öl och vin.

...

Det där såg jag inte innan, men ja, nu framstår det hela ännu klarare.


   
SvaraCitera

öhm, du förklarade ju själv allt.

vad hände dig?

du sneade


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Thundercracker:

Låter lite sjukt jobbigt, psykoser behöver inte vara långa. Säkert på att det var Gräs du rökte då? Låter lite som att du snetrippade på svamp eller LSD.

Jag tror inte att du ska uttala dig, ärligt talat..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

alltså "jobbig upplevelse" och "sneade" känns typ som sjukaste underdriften. har aldrig varit så rädd, och använder man verkligen elchocker på nån som snear på gräs?
jag har sneat innan på hasch, men inte såhär. har också som sagt varit psykotisk innan, vilket mer är likt detta.
men ja, samtidigt tror jag inte riktigt på "haschpsykos" och inte på att det kan vara så kort tid.

äh förlåt om jag upptar tid och är sjukt korkad (jag är inte så insatt direkt). jag får fråga min läkare i veckan istället.

tack ändå.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

drumsandguns:

alltså "jobbig upplevelse" och "sneade" känns typ som sjukaste underdriften. har aldrig varit så rädd, och använder man verkligen elchocker på nån som snear på gräs?

drumsandguns:

som sagt har jag rätt klent psyke, jag har varit haft dissociativa problem innan, har varit svårt deprimerad, är borderline.

kan också säga att jag är en ganska ung tjej. och samma dag hade jag också tagit lugnande innehållandes efedrin, anti-depp, koffeintablett, öl och vin.

???


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

drumsandguns:

borderline

Innebär inte det just att sådana här saker kan hända, förresten?


   
SvaraCitera

psykisk diagnos + droger = dåligt. Vad är det du inte fattar?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Du är deperimerad, har borderline personlighetsstörning, tar antidepressiva läkemedel, koffein, alkohol och gräs. Låter det som en bra kombination? Nej. Du kan ha drabbats av en akut psykos... den behöver inte vara i mer än ett par timmar, men liknande tillstånd kan återkomma om du stressar dig. Var försiktigare nästa gång!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Varför skall du "fatta"? Det är farliga grejjor antagligen, gör inte om det bara 😀


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

okej, vad jag egentligen vill "fatta" är väl helt enkelt: kan en psykos gå över på sju-åtta timmar?

men äh, tack för alla svar!

och jag vet att det var dumt och NEJ jag gör inte om det.
haha jag är livrädd för cannabis nu. funderar på att bli kristen och renlevnadsmänniska.

puss och leve livet. liksom.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tror faktiskt inte att det berodde så mycket på haschet som det gjorde på alkohol i samband med din medicin.

Nu när jag läser det igen så förstår jag inte varför du valde "haschpsykos" som trådnamn, då det uppenbarligen inte rör sig om det såvida du inte rökt på under tiden du flippade, och verkligen inte fick en psykos om det bara varade i åtta timmar.

Håll dig borta från alkohol när du går på medicin så ska nog allting gå bra i framtiden [y]


   
SvaraCitera