Aviseringar
Rensa alla

hat och att våga vara sig själv


Ämnesstartare

"Hata" är ett väldigt stort ord och många tänker inte på vad dom riktigt säger när dom använder det ordet. Förut när ja tänkte på vad jag skulle skriva så tänkte jag att jag hatar att ha ont..men sen kom jag på att det inte är en smula sant, jag kan ju leva med det och jag glömmer ju bort det rätt så fort. Då kan det ju inte vara ett så stort problem, Right?

Men här kommer mina tio saker:

1. När folk inte visar någon som helst respekt

2. Riktigt seriösa familje konflikter

3. När killar går far way over gränsen

4. När människor är helt lost o förstörda

5. Depression

6. Psysiska fel i hjärnan

7. Det som håller fast folk i alkoholism

8. Bekräftelse

9. Att man "måste" se ut som alla andra o va som alla andra, ännars är det fel på mig.

10. Nä folk säger "vi hatar när folk är kaxiga". Så e de just dom som är kaxiga.

Jag vill bara få det klart för er att jag hatar inga människor, utan jag hatar det dom gör.

Som när dom är respektlösa, alkoholister, cuttar sig, misshandlar andra, går far way över gränsen, seriösa bråk etc. Det finns inget, absolut inget som vi kan hata hos en människa. Det enda vi kan hata är deras handlingar.

Vi känner att vi är mindre värda än andra så vi söker bekräftelse efter att "är jag fin, är jag vacker, duger jag, är mina bröst tillräckligt stora, e jag smal nog, är jag smart nog osv" och allt detta leder till en massa problem för oss själva ist för att bara skita i det och vara stolta över den kroppen och den kunskapen vi har.

Om det är någon som inte klär sig som alla andra, har annan frisyr, annan musiksmak, en annan sexualitet än som är "normalt" så börjar folk att mobba personen och göra narr av den för hur den personen ser ut, just för att den inte ser ut som alla andra. Asso vart är felet med er människor!? Uppmuntra det istället! Det är positivt! Tänk dig en skola där alla ser nästan precis likadana ut i frisyr, kläder osv....... väldigt roligt ellerhur.. -.-

Bara för att personen har hittat sig själv och inte du har gjort det så ska du inte gå och hacka på den, du ska ju lyfta upp den och uppmuntra den.

jag ville bara dela med mig av det här och höra vad ni tkr och om ni håller med [smile]

texten kmr från min underbara kompis nadias blogg http://blegen.blogg.no/


   
Citera
Ämnesstartare

Jupp.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fast jo. Vissa egenskaper en människa har kan vara så fuckade att man kan hata dem för det, eller ogillar himla, himla starkt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

[smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare


aa okej
tack
tkr hata är ganska litet ord
bara 4 bokst.


   
SvaraCitera

Jag tror att det alltid - precis som det gör idag - funnits levnadssätt och åsikter som av majoriteten varit mer accepterade än andra. Även att man fått fördelar om man varit en som förhållit sig till det sätt som ses som det mest accepterade.

Vad man ska tycka och hur man ska se ut är levnadsfrågor som kan spela stor roll när det kommer till att få vara med. Att vara just en i mängden är något som väldigt många ungdomar idag strävar efter.

För en person som har det svårt i skolan och exempelvis blir utfryst av sina klasskamrater så skulle en sak som att få vara med i den där gruppen betyda massor.
Många ungdomar har dålig självkänsla och kan av det ha svårt att säga och stå för sin åsikt. Det här kan växa och leda till att personen i fråga rättar sig mer efter andra – av rädslan att ha fel – och på så sätt kan få ett sjunkande självförtroende.

Att försöka göra om sig till någon annan bara för att passa in är inte någon bra lösning. Att vara någon man vet att man inte är kan faktiskt skada ens självbild mer och på ett helt annat sätt, än om man istället bara varit sig själv.

Att våga stå för sin sak kan situationsvis vara väldigt kämpigt och i vissa fall nedbrytande. Gnistan för den tanke man försöker upprätthålla blir svårare att bära om man bara möts av negativ kritik.


   
SvaraCitera