Aviseringar
Rensa alla

Hata hata hata hata hata matte


Ämnesstartare

Förstår inte matteläxan, fick ett häfte där det står att man ska komplettera det som saknas.
På första sidan står det funktion: y= 2x - 3
Under det är den en värdetabell som man ska fylla i och under värdetabellen så finns det rutor där man ska rita upp en grafl.

Någon som vet hur jag fyller i värdetabellen? [zzz]


   
Citera
Ämnesetiketter

Åh! Minns det där!

Men minns också att jag inte hade någon aning om vad jag höll på med [bigsmile][bigsmile][bigsmile]


   
SvaraCitera

Stuck With Eachother:

Någon som vet hur jag fyller i värdetabellen? [zzz]

Det står värden i en del rutor va? Om det står t.ex. i kollumnen för y värden att y=5 så sätter du in det i formeln dvs 5 = 2x -3 och räknar ut vad x blir och skriver in det i kollumnen för x värden.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ensamvargen:

Det står värden i en del rutor va

Nej det gör det inte :/
Så här ser den ut:

DSC02483.JPG


   
SvaraCitera

Stuck With Eachother:

Nej det gör det inte :/

Då sätter du bara in en del värden som du känner passaden. som y-värden och fyller sedan på x-värdena på samma vis. (Eller fungerar att göra tvärt om om du hellre vill det, att bestämma x-värden och sedan beräkna y värdena.)


   
SvaraCitera

Stuck With Eachother:

Nej det gör det inte :/ Så här ser den ut:

men ååååh

ok, ska ej vara dryg,

välj 1 värde på x, räkna ut vad y blir

upprepa med annat v'rde

markera punkterna i koordinatsystem

dra streck emellan

klart


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ensamvargen:

Då sätter du bara in en del värden som du känner passaden. som y-värden och fyller sedan på x-värdena på samma vis. (Eller fungerar att göra tvärt om om du hellre vill det, att bestämma x-värden och sedan beräkna y värdena.)

Ifall jag exempelvis väljer att sätta ut 3, 5, 6 och 9 som y-värde, hur går jag sedan vidare för att räkna ut x värdet? [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

men ååååh

ok, ska ej vara dryg,

välj 1 värde på x, räkna ut vad y blir

upprepa med annat v'rde

markera punkterna i koordinatsystem

dra streck emellan

klart

Har ej fått lära mig någonting av de, fick endast ett papper med en jävla massa uppgifter som ska vara inlämnad imorgon. Inte så jätte konstigt att jag ser ut så här [tard] just nu


   
SvaraCitera

Stuck With Eachother:

Ifall jag exempelvis väljer att sätta ut 3, 5, 6 och 9 som y-värde, hur går jag sedan vidare för att räkna ut x värdet? [smile]

Du tar formeln du har: y = 2x -3

byter ut y mot värdet, säg 3 så att det står: 3 = 2x -3

Sedan så löser du ut x:

3 +3 = 2x -3 +3
6 = 2x
6/2 = 2x/2
3 = x
x = 3

Och sedan gör du så för varje tal.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ensamvargen:

Du tar formeln du har: y = 2x -3

byter ut y mot värdet, säg 3 så att det står: 3 = 2x -3

Sedan så löser du ut x:

3 +3 = 2x -3 +3
6 = 2x
6/2 = 2x/2
3 = x
x = 3

Och sedan gör du så för varje tal.

Kul, då har jag någonting att göra hela natten men tack så jätte mycket för hjälpen! [smile]


   
SvaraCitera

Stuck With Eachother:

Ifall jag exempelvis väljer att sätta ut 3, 5, 6 och 9 som y-värde, hur går jag sedan vidare för att räkna ut x värdet?

normalt brukar man välja x-värden då det blir lättare att räkna ut (eftersom man slipper göra om "formeln"), men båda fungerar ofc.


   
SvaraCitera

Blivande_japan:

normalt brukar man välja x-värden då det blir lättare att räkna ut (eftersom man slipper göra om "formeln"), men båda fungerar ofc.

Min erfarenhet är att man oftast får y-värdena och ska räkna ut x värdena på prov, men kanske bara var mina lärare. [blush]


   
SvaraCitera

   
SvaraCitera

Ensamvargen:

Min erfarenhet är att man oftast får y-värdena och ska räkna ut x värdena på prov, men kanske bara var mina lärare.

ah, brukade aldrig få det vad jag minns[party]

men ska man välja värden själv väljer man ju x ofc!!


   
SvaraCitera

Blivande_japan:

men ska man välja värden själv väljer man ju x ofc!!

Nu var det jag som sade vad hon skulle göra, tror hon lär sig mer på att lära sig lösa från y-hållet så att hon kan det. [blush]


   
SvaraCitera