Aviseringar
Rensa alla

Hatar min bärbara dator + alla elektronikaffärer


Ämnesstartare

Har en HP laptop. Första gigantiska jäva felet den drog på sig var att kylaren la av, så datorn gick att ha på en kvart och sedan stängdes den av pga överhettning. Gick och lämnade in denna, fick en lånedator typ efter en vecka (efter ringt/besökt dem otaliga gånger). Fick tillbaka min dator efter ca. 3 veckor. Nu så har min dators SKÄRM lagt av istället. Den är helt svart. Datorn startas men skärmen är svart. Jag utgick ifrån att jag skulle behöva lämna in datorn tre gånger på reperation, och sedan få en ny dator. Men nu eftersom det är ett annat fel så är det FYRA reperationer innan jag får en ny dator (dock så upplever jag att den har blivit varmare och låter skränigare så kylaren har säkert börjat krångla igen också). Nu undrar jag såhär, vad är det för jävla skärpiga regler eg? Min dators kylare har lagt av, och nu lägger skärmen av. Jag har inte gjort ett skit med datorn så det är enbart fabrikationsfel. Ändå ska jag få gå och dra med denna datorns katastrofala fel fyra gånger innan jag får en ny. De har liksom sålt skräp till mig, och det blir på något sätt mitt jävla problem. Dessutom får jag åka 1 timme och 15 minuter nu när jag flyttat, till närmaste elgiganten, för att få tillgång till en lånedator, och de brukar sega jävligt mycket med dessa lånedatorer också. De säljer gärna, men skiter i en sedan. Tycker reglerna och servicen inom elektronikaffärer är bedrövliga.

Undrar förövrigt om den svarta skärmen kan bero på annat än fel i hårdvara, t.ex. virus?

Sitter på min mammas stenålders laptop nu [sad]


   
Citera
Ämnesetiketter
Åtta

Lounge fact:

Undrar förövrigt om den svarta skärmen kan bero på annat än fel i hårdvara, t.ex. virus?

Nej, det är hårdvarufel.

Ännu en anledning att inte köpa från hemelektronikaffärer i stil med Elgiganten och sådant. Supporten är alltid vidrigt kass i jämförelse med ställen såsom Inet och Komplett.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Inet och Komplett.

Hur skulle de behandla något liknande?


   
SvaraCitera

Ring och snacka med HP istället, brukar fungera bättre än att snacka med dem i affärerna.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vad är det som orsakar sådant som att skärmen inte fungerar? Vad är det som gått fel i min dator? Senaste veckan då jag startade datorn har den varit svart några gånger, men fungerat i det stora hela. Idag har jag startat datorn kanske sju gånger om och den är svart hela tiden.

Det är inget man kan pilla på själv? Önsketänkande förmodligen.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

envitkossa:

Ring och snacka med HP istället, brukar fungera bättre än att snacka med dem i affärerna.

Hur då menar du?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Samma här. Har en en månad gammal Acer och batteriet suger. Håller i max 1 timme. Någon (

Åtta:

) som vet om garanti + försäkring täcker sådant?

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Lounge fact:

Vad är det som orsakar sådant som att skärmen inte fungerar?

Kan vara lampan i skärmen som är kaputt. Starta datorn och prova att rikta en bordslampa mot skärmen och kolla om du ser något.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sara Har Kiwi:

Samma här. Har en en månad gammal Acer och batteriet suger. Håller i max 1 timme. Någon (

Jeez

Sara Har Kiwi:

) som vet om garanti + försäkring täcker sådant?

Det bör det göra, om det står att datorn ska klara av mer än 1 timme så är det nog fabrikationsfel.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Sara Har Kiwi:

Kan vara lampan i skärmen som är kaputt. Starta datorn och prova att rikta en bordslampa mot skärmen och kolla om du ser något.

Okej ska provu


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lounge fact:

Det bör det göra, om det står att datorn ska klara av mer än 1 timme så är det nog fabrikationsfel.

Mm, jag undrar mest med tanke på att de i produktbeskrivningen i butiken var väldigt noga med att påpeka att den enligt tillverkaren har åtta timmars batteritid.

Så som det är nu tar jag i princip aldrig ut laddaren iom att det är så jobbigt att sätta tillbaka skiten i tid och otid och det är ju inte heller bra.

Lounge fact:

Okej ska provu

tummenupp


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sara Har Kiwi:

Mm, jag undrar mest med tanke på att de i produktbeskrivningen i butiken var väldigt noga med att påpeka att den enligt tillverkaren har åtta timmars batteritid.

Om de inte ser skillnaden på 1 timme och 8 timmar är d dumma i bollen

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Provade och det syns absolut ingenting om jag riktar en lampa mot datorn. Helt kolsvart. Fläkten låter taskigt också (överansträngd och rostig) så det bör vara något fel på kylaren igen.


   
SvaraCitera

Lounge fact:

Hur då menar du?

Oftast har de bättre kunskaper på hps support än på elgiganten. För det måste ju som du säger vara nå fabrikationsfel.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

envitkossa:

Oftast har de bättre kunskaper på hps support än på elgiganten. För det måste ju som du säger vara nå fabrikationsfel.

Jo.. alltså elgiganten tvekar inte på om att det är ett fabrikationsfel, men det spelar ingen roll för det är fortfarande 4 reperationer som gäller innan jag får en ny dator.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lounge fact:

Om de inte ser skillnaden på 1 timme och 8 timmar är d dumma i bollen

Mm, ska säga det om de börjar jiddra!

Lounge fact:

Provade och det syns absolut ingenting om jag riktar en lampa mot datorn.

Hm. Då kan du nog utesluta lampproblem tror jag.


   
SvaraCitera

Lounge fact:

Jo.. alltså elgiganten tvekar inte på om att det är ett fabrikationsfel, men det spelar ingen roll för det är fortfarande 4 reperationer som gäller innan jag får en ny dator.

Jaha, okej.. Jobbigt [sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lounge fact:

Åtta: Inet och Komplett.
Hur skulle de behandla något liknande?

De skulle skicka embalage till dig som du skulle skicka tillbaka datorn med.

Har haft 2 fel med en dator jag byggt själv från komplett.se

1. Fick inte igång ljudet för det inbyggda ljudkortet var inte kompatibelt med Win7
Lösning: Dem skicka ett extern ljudkort gratis

2. Fläkten i ett nätagregat för ca 600kr börja gnissla
Lösning: Dem skicka ett nytt nätagg, fick behålla det gamla


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Floppsen:

De skulle skicka embalage till dig som du skulle skicka tillbaka datorn med.

Och få en helt ny?

Floppsen:

.

Najs


   
SvaraCitera