Aviseringar
Rensa alla

HATAR mina jävla sömnproblem


Ämnesstartare

När jag var deprimerad var det fan ok att ha sömnproblem, nu har jag det igen UTAN att må dåligt (annat än trötthet om dagarna pga sömnbrist om nätterna då). Le suxors.

Vad fan ska jag göra? Ge mig råd och tips.

1. Musik hjälper inte.
2. Tystnad hjälper föga.
3. Måste ha totalt mörkt typ, men det räcker inte.
4. Wanka hjälper inte.
5. Räkna får hjälper inte.

Innan har det varit okej att ha sömnproblem eftersom jag var arbetslös, men nu ska jag upp halv åtta imorgon och borde sova NU. [mad][mad]


   
Citera
Ämnesstartare

Sömnpiller? Ljudet av vågor eller något annat lugnande?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zapetta:

Sömnpiller?

Min erfarenhet av sömnpiller är att jag brukar bli väldigt fysiskt trött dagen efter, iaf de jag testat (iofs bara använt mirtazapin, atarax och theralen samt div. receptfria, kanhända finns det bättre), och jag är så jävla glad över att vara pillerfri att jag inte vill börja med det igen "i onödan".

Zapetta:

Ljudet av vågor eller något annat lugnande?

Funkar ej med ljud, direkt. Behöver tystnad. Annars skulle jag dessutom bara hitta mönster i det, börja känna igen det, och så skulle jag distraheras av det.

Enda ljudet som funkar är typ andra människors andning. Sover bättre när jag sover med någon, men är ju inte alltid man kan göra det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KingGurka:

5. Räkna får hjälper inte.

Räkna får harcore-varianten? Typ så här:

Börja en tid innan du ska lägga dig med att släcka lampor en efter en så att det blir mörkare och mörkare. Människor är byggda för att sova på natten alltså blir man sömnig när det blir mörkare. Lägg dig och sov när du blir sömnig och börjar gäspa, drar man ut på det så piggnar man till och kan inte somna. När du väl ligger ner så ligg stilla och slappna av i hela kroppen. Jag gör det bäst på rygg då jag annars känner att armar osv somnar. Börja räkna dina andetag. Andas lugnar och djupare och slappna av mer. Tänk dig att du sjunker ner i madrassen. Fortsätt räkna, fäst dig inte så mycket vid siffror och nummer, det viktiga är att man räknar inte hur, dvs: 15 59 24 42 31 går lika bra som 1 2 4 5 6. Låtsas att du sjunker ner genom madrassen, neråt mot golvet, genom golvet. Så här dags brukar jag i princip sova och bara vänder mig från rygg till att sova på sidan och fortsätta andas lika lugnt.

Annars så finns det i samband med klardrömmar-guider väldigt mycket information om hur man kan göra för att somna lättare. Ska se om jag kan hitta tråden på UM, fanns en asbra länk där (som tipset ovan kommer från om jag inte missminner mig).


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ensamvargen:

Lägg dig och sov när du blir sömnig och börjar gäspa, drar man ut på det så piggnar man till och kan inte somna.

Är ju bara typ ca 5 på eftermiddagen 🙁

Tack ändå för tipsen, ska träna!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ljudböcker?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KingGurka:

Tack ändå för tipsen, ska träna!

Här är den gamla tråden:

http://ungdomar.se/forum.php?thread_id=154229

Och tips om att somna är nog egentligen ifall man vill WILD:a (Wake Induced Lucid Dream). Tror att jag ska kanske ta upp mina gamla misslyckade försök med klardrömmar. [blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

awb soet snubbe [love]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ensamvargen:

Tror att jag ska kanske ta upp mina gamla misslyckade försök med klardrömmar.

jag me!!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vitt brus?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

[sad][love]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sitt inte vid datorn så jävla länge [mad]

alt. sov aldrig mer i mina sovvanor, du blir ärrad för livet


   
SvaraCitera

propavan är bra, man blir inte däckad dagen efter. i alla fall inte jag. fast tycker iofs att du ska skippa piller om du inte vill börja knapra igen.

Annars tror jag ytterst lite på olika huskurer och dylikt. Kroppen borde ju vilja somna när den är trött?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

BonnieVega:

propavan är bra, man blir inte däckad dagen efter. i alla fall inte jag. fast tycker iofs att du ska skippa piller om du inte vill börja knapra igen.

Då kan jag dementera om att det omvända råder för mig. Kan inte sova utan dem, men när jag vaknar är jag helt slut på morgonen. Möjligen att det har att göra med att jag tar en relativt stor dos.

Well, det enda tips jag kan ge dig utöver vad du redan nämnt är att träna ett par timmar före du ska gå och lägga dig. Om dina muskler och leder är spända (efter en hel dag på arbetet) kan du istället försöka dig på att göra lite gymnastiska övningar och stretcha kroppen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Artie:

jag me!!

Skapa drömdagbok på internetz som jag?!


   
SvaraCitera