Aviseringar
Rensa alla

HATAR mina jävla sömnproblem


Ganthuc:

Då kan jag dementera om att det omvända råder för mig. Kan inte sova utan dem, men när jag vaknar är jag helt slut på morgonen.

Aj då, det var ju allt annat än kul. Hur lång tid tar det innan du är back in business? (Kanske ska jag börja vara tacksam över att dubbel dos lämnar mig ifred följande morgon..)


   
SvaraCitera
Tyrael

Gå en kort promenad på kvällen, och ha svalt + knäpptyst där du sover.


   
SvaraCitera

Börja löpa. Började förra hösten och löpte som mest varannan dag kontinuerligt i ett helt halvår innan jag la ner då pga jobb, men har börjat igen och märker av skillnaden i hur jag sover.

Annars kan jag tipsa om denna sidan: http://www.rainymood.com/. Hämta hem mp3-filen och lägg den i din mobil och somna till den.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

BonnieVega:

Aj då, det var ju allt annat än kul. Hur lång tid tar det innan du är back in business? (Kanske ska jag börja vara tacksam över att dubbel dos lämnar mig ifred följande morgon..)

Jag tar trippel dos om jag minns helt rätt (3 per kväll) och det tar kanske en, två timmar innan jag blir helt återställd på morgonen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lyssna på Palestrina


   
SvaraCitera

Ganthuc:

Jag tar trippel dos om jag minns helt rätt (3 per kväll) och det tar kanske en, två timmar innan jag blir helt återställd på morgonen

sweet jesus. men vad gör man inte för att få sova.


   
SvaraCitera

Om du TP:ar mig till din sovplats kan jag knivhota dig tills du ej längre vågar vara vaken. Tänker mig detta vara effektivt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

En hälsosam livsstil. Hälsosam mat. Träna. Rör på dig varenda dag. Gör saker VARENDA dag. Jag somnar i alla fall bättre om jag gjort en massa saker på dagen, inte om jag bara varit hemma och gjort ingenting.

Börja med avlsappningsövningar, mindfulness eller meditera. Gärna på en spikmatta.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KingGurka:

Min erfarenhet av sömnpiller är att jag brukar bli väldigt fysiskt trött dagen efter, iaf de jag testat (iofs bara använt mirtazapin, atarax och theralen samt div. receptfria, kanhända finns det bättre),

Har själv haft rejäla sömnproblem och precis som du både testat det ena och det andra, blev också alldeles för trött dagen efter av theralen, atarax m.m. Den enda som funkar för mig är receptfria Valerina/ Neurol Forte. Kan själv välja hur många jag ska ta och jag känner inte av något dagen efter. Annat tips är att börja träna, det ger mer än vad man tror. Sen får du nu nog börja fundera på orsaken till varför du inte kan somna, om det är pga ångest, rastlöshet eller att du ligger och grubblar eller vad det nu kan vara.

Avstå givetvis från koffein timmarna före du ska sova och ha det svalt i rummet.


   
SvaraCitera

BonnieVega:

propavan är bra, man blir inte däckad dagen efter.

Så fan heller :P. Jag får baksmälla av dem.

Ganthuc:

Kan inte sova utan dem, men när jag vaknar är jag helt slut på morgonen.

Testa att ta dem tidigare på kvällen. För att jag skall komma upp tar jag mina propavan 12h innan jag skall upp.

Ganthuc:

Jag tar trippel dos om jag minns helt rätt (3 per kväll) och det tar kanske en, två timmar innan jag blir helt återställd på morgonen.

Det är mer än maxdos, som är 50mg d.v.s. 2 tabletter. Inte värt att överväga att kombinera med något annat då.. mirtazapin, mianserin, zoplikon, zolpidem?


   
SvaraCitera

Hampie:

Så fan heller :P. Jag får baksmälla av dem.

å herregud. vad är det för fel på mig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hampie:

Testa att ta dem tidigare på kvällen. För att jag skall komma upp tar jag mina propavan 12h innan jag skall upp.

Bara det att man har ett sånt kasst minne. Det senaste har jag inte tagit dom mer än dryga timmen före jag går och lägger mig, om ens det. Vilket blir runt 23:00.

Hampie:

Det är mer än maxdos, som är 50mg d.v.s. 2 tabletter. Inte värt att överväga att kombinera med något annat då.. mirtazapin, mianserin, zoplikon, zolpidem?

Beror väl på hur stor man är också. Men jag misstänker nu att det är nog mer min brist på självdisciplin som är problemet. En lägre dos tidigare på kvällen, det skulle förmodligen hjälpa?

Dom andra sorterna du rabblar upp har jag aldrig hört talas om faktiskt. Vad jag bad min läkare om var att få ett milt och icke beroendeframkallade preparat som möjligt. Och då kom propavan upp på tapeten.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det bästa pillerna är väl zolpidem (stilnoct), de känner man ju inte av ö.h.t. på morgonen, zopiklon (imovane) gör att det smakar illa i munnen hela dagen + många känner sig lite sega på morgonen.

Båda är dock beroendeframkallande.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Aktivera dig en massa fysiskt under dagen.

mvh en som inte gjort detta och ännu inte sover och ska upp om ca två timmar


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Geigerzähler:

(stilnoct), de känner man ju inte av ö.h.t. på morgonen,

jag gjorde! hemska piller


   
SvaraCitera