Aviseringar
Rensa alla

Haters/intoleranta/allmänt anti-folk


ampremier:

Det kan verka så lätt att säga att jag bara ska vara mig själv, men det är svårt när man inte ser sig själv i spegeln och blir äcklad av sin kropp.

Var inte så jag menade riktigt. Men får önska dig lycka till och hoppas att din omgivning finner acceptans för dig.

ampremier:

Jag tror inte någon människa är okej att bli talad om som "den"

Ledsen, menade inget illa. Var osäker på om du föredrog han eller hon och då blev det 'den', i och med att det är könlöst.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Confundus:

Ledsen, menade inget illa. Var osäker på om du föredrog han eller hon och då blev det 'den', i och med att det är könlöst.

Det är okej. Men om du är osäker så kan du använda ordet hen. Jag brukar hata det ordet men det har sina användningar. [smile]


   
SvaraCitera

Confundus:

Du sätter definitionen på vad du ska vara. Varför inte bara vara du? Utan att sätta stämpel på det. Du har ditt sätt att vara och din kropp.

Oj, nu kanske jag missförstod dig. Det du menade kanske inte var ett ifrågasättande av en eventuell transition med vårdbehandling, något sådant har ju inte ens nämnts i tråden.

Inte det, utan huruvida ampremier borde kalla sig och referera till sig själv som "tjej" eller inte. Men min inställning är "Varför inte?" gällande det också, i alla fall.

Har du själv en definition på vilket kön du är? Varför ska inte ampremier ha det? Jag kan själv inte spontant komma på någon motivering till att inte definiera sin könsidentitet och benämna den med ord, om man vill göra det.

ampremier:

Jag är inte van vid det men det känns jättebra 😀

[y]

ampremier:

Jag tror inte någon människa är okej att bli talad om som "den"

Jag har träffat människor som inte känner sig som något kön, som vill att folk säger "den" om dem.

Men själv skulle jag aldrig vela det eftersom folk har sagt "den" om mig i negativ bemärkelse för att förringa mig när de inte kunnat utläsa mitt kön, eller tyckt att jag inte är nog könsstereotyp kvinna/man.

Det är nog många andra som har liknande erfarenheter, att de blir refererade till som ickemänniskor när folk blir könsförvirrade av dem. Därför känns det för mig olustigt att säga "den" som pronomen för en specifik och identifierad människa. Jag brukar föredra "hen".


   
SvaraCitera

ampremier:

Det är okej. Men om du är osäker så kan du använda ordet hen. Jag brukar hata det ordet men det har sina användningar.

Om jag skulle använda ordet "hen" skulle jag också syfta på könlöshet, men jag är osäker på vilken förankring ordet har och vad det associeras med politiskt sett. Därför valde jag att använda mig utav ett mer politiskt neutralt ord, då jag inte ville skapa konflikt på den biten heller.


   
SvaraCitera

Ögon i en plåthink:

Inte det, utan huruvida ampremier borde kalla sig och referera till sig själv som "tjej" eller inte. Men min inställning är "Varför inte?" gällande det också, i alla fall

Det jag ville åt var egentligen att man bör försöka komma ifrån det generaliserade tänkandet att en tjej är och ser ut si medan en kille är och ser ut så. Att hen/den kan vara en tjej utan att behöva ha den traditionella kroppen, alternativt vara tjej med endast den traditionella kroppen och utan det traditionella beteendet.

Hoppas du förstår.


   
SvaraCitera

ampremier:

Den kropp jag går omkring i är som ett skal.

är dt inte så för alla


   
SvaraCitera

Jag tror att det kan vara bra att komma i en grupp med andra människor i samma situation. På Internet eller IRL. Där man kan utbyta erfarenheter och stärka varandra. Det kan nog kännas som någonting skönt att retirera till när omvärlden inte är alltför snäll eller förstående.

Sedan kan det kanske vara trevligt att komma på dräpande svar på vidriga kommentarer som den du fick.


   
SvaraCitera

Det bästa sättet att inte bli sårad är att förbereda sig på att bli sårad. du måste ju vara medveten om reaktionerna som folk kommer ha? Säger inte att du skall acceptera dem men vi lever inte i en perfekt värld.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

191 dalmatiner:

är dt inte så för alla

Okej, Jag omformulerar "jag är I fel skal"

Ögon i en plåthink:

Jag tror att det kan vara bra att komma i en grupp med andra människor i samma situation. På Internet eller IRL. Där man kan utbyta erfarenheter och stärka varandra. Det kan nog kännas som någonting skönt att retirera till när omvärlden inte är alltför snäll eller förstående.Sedan kan det kanske vara trevligt att komma på dräpande svar på vidriga kommentarer som den du fick.

RFSL uppsala <3 Väntar bara på att support-gruppen ska bli aktiv igen.

tevepro:

Det bästa sättet att inte bli sårad är att förbereda sig på att bli sårad. du måste ju vara medveten om reaktionerna som folk kommer ha? Säger inte att du skall acceptera dem men vi lever inte i en perfekt värld.

Det låter sorgligt för mig. Det skapar ju en ytterst blek framtidsutsikt. Jag kan lätt förbereda mig för att bli avvisad av vänner om jag kommer ut, men det är svårare att förbereda sig för människor som verbalt (eller ibland fysiskt av vad jag har hört från andra trans-vänner) misshandlar en på stan eller på annan öppen plats.


   
SvaraCitera

191 dalmatiner:

är dt inte så för alla

Det kanske inte känns så på ett sådant sätt för alla.

Confundus:

Det jag ville åt var egentligen att man bör försöka komma ifrån det generaliserade tänkandet att en tjej är och ser ut si medan en kille är och ser ut så. Att hen/den kan vara en tjej utan att behöva ha den traditionella kroppen, alternativt vara tjej med endast den traditionella kroppen och utan det traditionella beteendet.

Jag vände mig emot detta för att folk ofta brukar säga så till transpersoner. Inte till de som inte är transpersoner. Det tycker jag är en problematisk attityd. På samma arena är att jag inte försöker övertala genusnormativa killar och tjejer att ta till sig könsuttryck de inte vill.

Däremot tycker jag som du säger att det är bra om de strikta genusnormer vi har i dag luckras upp så att folk får vara mer som de vill utan repressalier från sin omgivning.

Vi har ju just nu i vårt samhälle väldigt starka genusnormer för hur en "riktig kille" (eller för all del en "normal kille" som det också är stigmatiserat att inte vara) eller en "riktig (normal) tjej" ska vara. Det kan vi inte komma ifrån i en handvändning.

Då tycker jag inte att det ska vara konstigare att transpersoner vill vara en vanlig kille eller vanlig tjej som andra personer ofta vill, i synnerhet när transpersoner ofta får kämpa oerhört mycket för att få den kropp de vill ha och för att bli sedda som och benämnda som det kön de är.

ampremier:

RFSL uppsala <3 Väntar bara på att support-gruppen ska bli aktiv igen.

Jag tror att det finns grejer på Internet också! Men i så fall är det nog på engelska. Forum och bloggar och så.

Ögon i en plåthink:

Det du menade kanske inte var ett ifrågasättande av en eventuell transition med vårdbehandling, något sådant har ju inte ens nämnts i tråden.

Så hade det ju visst det, i det första inlägget, till och med. Vad slarvigt jag läser.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ögon i en plåthink:

Jag tror att det finns grejer på Internet också! Men i så fall är det nog på engelska. Forum och bloggar och så.

Jodå. Hittat sjukt mycket forum och sånt. Men det mesta ät rätt dött, med senaste uppdateringar från 2004 typ.

Lite därför jag kollade här, eftersom det är relativt aktivt och mer öppet än de flesta forum 🙂


   
SvaraCitera

ampremier:

Jodå. Hittat sjukt mycket forum och sånt. Men det mesta ät rätt dött, med senaste uppdateringar från 2004 typ.

Lite därför jag kollade här, eftersom det är relativt aktivt och mer öppet än de flesta forum 🙂

Jag har dock för mig att jag hittade ett engelskt forum som var inriktat på trans! Både transtjejer, transkillar och ickebinära transpersoner. Det var ganska aktivt när jag sist kikade in, tror jag. Det här: http://www.susans.org/

Det var dock ett halvår sedan jag tittade där sist, och jag tittade då inte så mycket i transtjejsdelen.


   
SvaraCitera

förstår att du blev ledsen av det, tyvärr är världen full av trångsynta människor. det är svårt att inte ta åt sig av vad sådana säger till en, men i slutänden handlar det bara om att fortsätta stå upp för sig själv och försöka vara den man vill vara eller känner att man är.

samtidigt förstår jag verkligen inte heller varför sådana människor ens måste yttra sina jävla åsikter hur som helst...

Ögon i en plåthink:

Det otrevligaste jag fått under 2012 är kanske "Är du kille eller tjej?" med spydigt tonfall.

[tard] vad fan ofta man skulle fråga något sånt även om man undrar??


   
SvaraCitera

Ögon i en plåthink:

Jag vände mig emot detta för att folk ofta brukar säga så till transpersoner. Inte till de som inte är transpersoner.

Det var inte till TS som transperson som jag yttrade åsikten, utan till TS som människa som lever under samma sociala konstruktioner som alla andra.

Ögon i en plåthink:

Då tycker jag inte att det ska vara konstigare att transpersoner vill vara en vanlig kille eller vanlig tjej som andra personer ofta vill, i synnerhet när transpersoner ofta får kämpa oerhört mycket för att få den kropp de vill ha och för att bli sedda som och benämnda som det kön de är.

Anser inte att det är konstigare att transpersoner vill vara normala och ser inte heller något konstigt med att någon överhuvudtaget skulle vilja vara normal, i det samhället vi lever i. Jag talar till och om människan inte någon specifik "undergrupp" som man kan tänkas dela in den i. Tror inte vi har några meningsskiljaktigheter på den här punkten, faktiskt.


   
SvaraCitera

Confundus:

Varför gör ett par bröst och ett annat könsorgan dig mer kvinnlig?

Confundus:

Varför inte bara vara du? Utan att sätta stämpel på det. Du har ditt sätt att vara och din kropp.

Confundus:

Klart man blir förvirrad kring vilket genus/kön man tillhör när det finns förutfattade meningar kring hur man ska vara om man har en manlig respektive kvinnlig fysik och beteendet som "hör till" det.

Jag tycker faktiskt inte att det är respektfullt att ifrågasätta en transpersons könsidentitet och ifrågasätta om personens könsuttryck verkligen är nödvändigt. Det är ett likartat budskap som ampremier fick i affären (åt samma riktning), fast mjukare och trevligare formulerat, istället i en frågeställning om huruvida hon verkligen borde vara den hon är.

De flesta transpersoner har fått det här budskapet framfört till sig otroligt många gånger redan, i synnerhet om de inlett en medicinsk process, som vi kunde utläsa i början av hennes inlägg om vi läste noga, vilket jag inte gjorde första gången. [crazy]

Confundus:

Varför gör ett par bröst och ett annat könsorgan dig mer kvinnlig?

Den här frågeställningen tycker jag inte heller är en särdeles respektfull approach. Det är ju en mycket tydligt kodad normativt kvinnlig egenskap att ha bröst och fitta.

Föreställ dig själv scenariot att du under tvångsomständigheter skulle få dina bröst bortopererade och ditt könsorgan omopererat. Skulle det påverka den eventuella kvinnlighet du upplevde hos dig själv, tror du? Om den inte skulle påverkas alls hos dig skulle den nog påverkas hos väldigt många, eftersom vi nu i vårt samhälle har starka normer kring vad som är kvinnligt och vad som är en kvinnlig kropp.

Detta var nog från din sida menad som en lite filosofisk reflektionsfråga. Men det här handlar ju om en mycket påtaglig konkret fysisk verklighet för ampremier, och inte bara om reflektioner och saker som bara finns i tankevärlden. Då tycker jag att det är otrevligt att ställa en sådan här fråga till henne, och råda henne att inte genomgå en kroppslig könskorrigering för kampen för att luckra upp genusnormerna, och att hon då offras på dess altare.

Transpersoner, i synnerhet transkvinnor, är ju de som får mest skit i vårt samhälle till följd av de normer kring kön som finns, med glåpord och diskriminering och misshandel och mord. Jag tycker därför inte att de är rätt personer att skuldbelägga för normerna, eller att de alls borde avkrävas att kämpa emot dessa mer än någon annan.

Snarare tycker jag att de borde avkrävas mycket mindre än någon annan eftersom ett dagligt liv för en transperson kan vara mycket mer krävande än för någon som inte är trans på grund av det fientliga samhällsklimatet.

Det är mycket enklare för de som inte är trans att kämpa för att luckra upp genusnormerna eftersom de generellt sett, draget över gruppen, har mycket mindre tungt på sina axlar gällande könsfrågor än gruppen transpersoner. De som inte är utsatta för allt det jobbiga det innebär att vara trans kan ju med mindre möda, svett och tårar bidra till en sådan kamp.

Confundus:

Det var inte till TS som transperson som jag yttrade åsikten, utan till TS som människa som lever under samma sociala konstruktioner som alla andra.

Däremot tycker jag att vi måste ta i beaktan att TS är transperson, och inte låtsas som om hon inte är det. Det eftersom att vara transperson ofta innebär saker som någon som inte är trans aldrig får uppleva. Främst då mycket jobbiga saker.

Sedan tycker jag även att du inte borde skriva "hen/den" utan undvika "den" eftersom hon explicit skrivit att det är något hon tror att ingen människa vill refereras till som. [cute]

Confundus:

Tror inte vi har några meningsskiljaktigheter på den här punkten, faktiskt.

Jag tyckte tydligen att vi hade några eftersom jag skrev så långt. Jag har försökt hålla en schysst ton mot dig i varje fall, vi talade ju om det innan. Hoppas jag har lyckats. [crazy]


   
SvaraCitera