Aviseringar
Rensa alla

Hawking: AI kan vara slutet för oss


mynona

Razor:

Hur man ser på det hela beror mycket på ens förutfattade världsbild. Jag tycker att mycket talar för att våra känslor och personlighet kan härledas från gener, omgivning och i nuet i form av minnen, hormonnivåer o.s.v. som är biologiskt lagrat och inprogrammerat i oss. Ser man det på det sättet skiljer det inte omöjligt att skapa en artificiell livsform som även den drivs av omvandling av energi, minnen, olika vätskor som motsvarar hormoner o.s.v.

Det är sant: har man en renodlat biologistisk-deterministisk syn på människan blir det fullt logiskt att se saken på det sättet, och en dator får ett till fullo jämförbart "psyke" som en människa. Jag håller med. Vilket för mig personligen dock bara är ännu ett exempel på varför jag själv inte är determinist 😉


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tvivlar på att de kan uppnå självmedvetande, men komplexa och destruktiva kan de säkert bli


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona: Vilket för mig personligen dock bara är ännu ett exempel på varför jag själv inte är determinist 😉

Om du bara visste hur mycket jag skulle vilja skaka av mig övertygelsen om att allting är deterministiskt. Ledsen Jag verkar dock inte kunna göra det.


   
SvaraCitera
Kudhos

Razor:

Okej, men jag tror att den sortens AI Hawking varnar för är en sådan som utvecklar sig själv, och en sådan kan bli komplex bortom dess skapares förståelse. Att någon utvecklar en plattform betyder inte att samma grundare förstår sig på vad som byggs vidare på den plattformen.

Det förstår jag. Det är lite vad google gör och har gjort länge. Google samlar miljarder med info. Med tillräckligt hög databas kommer man kunna göra mycket weirda saker. Smarta AIs är en av dem. Däremot tvivlar jag att det kommer komma sån tid. Jag tror att det riktiga hotet är inte direkt illartat, utan att ett problem likt filmen "her" kommer. AIs och teknologi som kan ersätta människors behov. Att folk kommer hellre umgås med sin tekniska vän än fysiska. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Schism: tvivlar på att de kan uppnå självmedvetande

Varför inte? Människan och dess självmedvetande är nog inte det mest komplexa som någonsin har funnits eller kommer att finnas.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Razor:

Varför inte? Människan och dess självmedvetande är nog inte det mest komplexa som någonsin har funnits eller kommer att finnas.

känns som att det behövs en "organisk" komponent men jag kan nada om ämnet. tips på litteratur?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kudhos: utan att ett problem likt filmen "her" kommer. AIs och teknologi som kan ersätta människors behov. Att folk kommer hellre umgås med sin tekniska vän än fysiska.

Jo, men i den filmen handlade det aldrig om konkurrens mellan AI och människor vad gäller utrymme eller resurser. Om det däremot blir en konkurrens p.g.a. brist på resurser, då tror jag att AI's kommer att konkurrera ut d.v.s. utrota människan av ren nödvändighet. Alltså inte för att de skulle vara onda, utan för att de vill fortsätta existera. Samma princip som i naturen.


   
SvaraCitera
Kudhos

Razor:

Jo, men i den filmen handlade det aldrig om konkurrens mellan AI och människor vad gäller utrymme eller resurser. Om det däremot blir en konkurrens p.g.a. brist på resurser, då tror jag att AI's kommer att konkurrera ut d.v.s. utrota människan av ren nödvändighet. Alltså inte för att de skulle vara onda, utan för att de vill fortsätta existera. Samma princip som i naturen.

Tvivlar på det helt ärligt. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Razor: Vi blir allt mer beroende av Internet och datorer vilket gör oss allt mer sårbara för störningar i elnät och Internet. Ett program som tar kontrollen över Internet och allt som är kopplat till Internet kommer att ha en stor makt och kontroll över infrastrukturen i samhället vilket också betyder kontroll över människan.

tror att vi är smarta nog att inte lämna känslig infrastruktur öppna för angrepp från vem som helst med tillgång till internet, i sådana fall skulle hackers redan styra världen


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Schism: känns som att det behövs en "organisk" komponent men jag kan nada om ämnet. tips på litteratur?

Nja, har tyvärr inga tips. Jag resonerar bara utifrån det jag vet om naturvetenskap.

Att något är organiskt betyder att det har en DNA med en viss struktur, men om det inte är mer som ligger bakom borde det i framtiden kunna skapas artificiell DNA om man vill efterlikna levande organismer när man konstruerar maskiner. Då blir det en form av AI som i Battlestar Galactica om du har sett den?


   
SvaraCitera
mynona

Razor:

Om du bara visste hur mycket jag skulle vilja skaka av mig övertygelsen om att allting är deterministiskt. Ledsen Jag verkar dock inte kunna göra det.

Jag tycker att man helt enkelt bör tro på det ens eget intellekt och förstånd bedömer rimligt, det fyller det behov man har och behoven bör man lyda för att utvecklas, det man tror på kanske ändras senare men det skulle det i så fall inte göra om man inte genomgått tidigare stadier. Jag brukar bli upprörd när någon hånar andras övertygelse och avskriver den människa som opåkallat ser sig som överlägsen trots att den resonerar jämförbart med sin meningsmotståndare, men så länge man respekterar varandra är det bra. Det är märkligt hur svårt det kan vara: men erfarenhet är att den mest fanatiska religiösa människa inte är mer arrogant än en fanatisk determinist. Då blir det svårt att vilja associera sig med den åsikten. Men jaja! 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kudhos: Tvivlar på det helt ärligt.

Vad är orimligt i det jag beskrev?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Morgonstjärna: tror att vi är smarta nog att inte lämna känslig infrastruktur öppna för angrepp från vem som helst med tillgång till internet, i sådana fall skulle hackers redan styra världen

Inte vem som helst, men någon eller något (program) som är tillräckligt smart kan bevisligen ändå hacka sig in trots alla säkerhetsåtgärder.


   
SvaraCitera
Kudhos

Razor:

Vad är orimligt i det jag beskrev?

Tror inte att bristen på resurser och AIs kommer ha något samband. Resurser finns det nog gott om, och ett testamente till det är att människan lyckas alltid hitta nya lösningar. Utvecklas till att hitta resurser ur det man förr trodde inte gick


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kudhos: Tror inte att bristen på resurser och AIs kommer ha något samband. Resurser finns det nog gott om, och ett testamente till det är att människan lyckas alltid hitta nya lösningar. Utvecklas till att hitta resurser ur det man förr trodde inte gick

Kanske det, brist resurser är dock ett allt växande problem och en oro i världen speciellt då energiförsörjningen, el som maskiner drivs av. Ett annat dåligt scenario är att AI's skulle börja hata människan för den typen av kontroll/slaveri de har utövat mot den livsformen, se t ex sci-fi serien Battlestar Galactica.


   
SvaraCitera