Aviseringar
Rensa alla

heälp


Ämnesstartare

blum:

Har du provat någon medicin eller har du bara fått för dig att man blir en hjärndöd zombie?

Jag vill prova egentligen, men efter att ha sett hur andra som tagit hjälp av tabletter blivit så är jag väldigt avskräckt. Sen så vill jag inte att det ska stå på mig (journal) att jag någon gång i mitt liv behövt använda mig av tabletter, - för det skulle nog se väldigt dumt ut.

Det är ungefär där skon klämmer.. Sen så är jag väldigt rädd för biverkningarna som kan komma. Samt att jag blir skeptisk (skulle inte ni blivit det?) om de direkt erbjuder mig medicin.

KBT fungerar i övrigt inte, tror jag. Jag pratade med någon någon gång som pratade om att man skulle testa det, men jag tyckte bara hon flummade. T.ex. så avbröt hon när jag pratade om en sak jag var extremt oroad över med att säga att jag skulle tänka på framtiden osv. osv.

Träning är annars bra.. [love]

Se, jag ser bara allting negativt. Speciellt att det här blev en wall of text.


   
SvaraCitera
blum
 blum

Renesmee:

Sen så vill jag inte att det ska stå på mig (journal) att jag någon gång i mitt liv behövt använda mig av tabletter, - för det skulle nog se väldigt dumt ut.

Varför skulle det se dumt ut? Man är inte sämre för att man mått dåligt och behövt äta medicin. Skulle det se dumt ut om det stod att du ätit penicillin också?
Dessutom är det ju bara läkare som kommer se din journal.

Renesmee:

Det är ungefär där skon klämmer.. Sen så är jag väldigt rädd för biverkningarna som kan komma. Samt att jag blir skeptisk (skulle inte ni blivit det?) om de direkt erbjuder mig medicin.

Alla får inte biverkningar, jag blev tex bara lite darrig på händerna, det var allt.
Om jag fått medicin direkt hade jag bara blivit glad. Jag fick vänta i ett år innan de ens föreslog det..

Renesmee:

KBT fungerar i övrigt inte, tror jag. Jag pratade med någon någon gång som pratade om att man skulle testa det, men jag tyckte bara hon flummade. T.ex. så avbröt hon när jag pratade om en sak jag var extremt oroad över med att säga att jag skulle tänka på framtiden osv. osv.

Att någon du pratade var flummig betyder ju knappast att KBT inte fungerar!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

blum:

Dessutom är det ju bara läkare som kommer se din journal.

Är det verkligen så? För min ena förälder arbetar inom sjukvård och har skrämt upp mig med en massa strunt; bland annat om det här kring bieffekter samt vilka som kan kolla i journalen.

Sen så, om jag t.ex. söker in till IHS så kanske de kan komma att göra hälsotester på mig, och sedan ber om att få ta en titt i min journal - då kanske de väljer att bortprioritera mig pga. psykisk ohälsa eller något i den stilen..


   
SvaraCitera
blum
 blum

Renesmee:

Sen så, om jag t.ex. söker in till IHS så kanske de kan komma att göra hälsotester på mig, och sedan ber om att få ta en titt i min journal - då kanske de väljer att bortprioritera mig pga. psykisk ohälsa eller något i den stilen..

Det kommer aldrig att hända

Renesmee:

Är det verkligen så? För min ena förälder arbetar inom sjukvård och har skrämt upp mig med en massa strunt; bland annat om det här kring bieffekter samt vilka som kan kolla i journalen.

Dum förälder!
Har man otur kan man få jobbiga bieffekter, men om man slutar med medicinen då så försvinner de ju.
Jag kan inte så mycket om det där med journaler, men jag tror att det bara är läkare som får titta. Man får ju knappt se sin egen ens.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

blum:

Det kommer aldrig att hända

Fast det vet du ju inte. Och det vet inte jag heller.. Det är därför jag velar, och mår ännu sämre pga.


   
SvaraCitera
blum
 blum

Renesmee:

Fast det vet du ju inte. Och det vet inte jag heller.. Det är därför jag velar, och mår ännu sämre pga.

Jo, har googlat lite nu och jag hade rätt. Ingen får titta i din journal utan ditt tillstånd utom läkare och sjuksköterskor, och då tittar de bara i den del som är aktuell.
En arbetsgivare eller skola kan inte få tag på din journal.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Renesmee:

Är det så? Låter hur najs som helst ju.

[y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

När man går till en psykolog brukar dem inte prata så mycket om läkemedel utan man får en terapi för att behandla dig för det du behöver hjälp med.

Det jag brukar göra när jag verkligen känenr att jag inte vill leva e att sätta mig och läsa en bok, spela dator spel, ja sådant som får mig att sluta tänka. men lätt det är det inte, det kommer det nog aldrig bli..

Hoppas du snart känner att du kan få en hjälp som du behöver. finns kanske någon du kan ringa och prata med?

take care


   
SvaraCitera