Aviseringar
Rensa alla

Heaven or Hell or nothing


Ämnesstartare

Vad jag har hört/ läst från bibeln är att gud skapade både himlen och helvetet. han skapade ängeln som sedan vände sej emot honom och blev Lucifer. Känns lite konstigt, " tro på mej så kommer ni till himlen, annars kommer ni till helvete.

Nu vet ja inte om andra religioner har ett sådant helvete.
Är man inte kristen och inte tror på Gud så kan man varken komma till himlen eller helvete. Bara kristna kan som syndat.


   
Citera

Vad är det tänkt ska diskuteras här? [surprised]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

lättad jag blev [cool]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Aha bra, då vet jag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

devilshelper:

Är man inte kristen och inte tror på Gud så kan man varken komma till himlen eller helvete.

Nepp, alla som inte tror hamnar i helvetet eller i limbo. Sorry! [cheers]


   
SvaraCitera

devilshelper:

Vad jag har hört/ läst från bibeln är att gud skapade både himlen och helvetet.

Jag är väldigt intresserad vari bibeln det står uttryckligen att Gud skulle ha skapat helvetet.

Och detta med ängeln som vände mot Gud, JA Gud skapade änglarna. Änglarna har, som DU, fri vilja. Så en av dessa änglar använde den fria viljan på ett destruktivt sätt. Istället för att ära den som var början för ens liv och att man fanns till och som erbjöd ett gott liv, så valde denne ängel att vilja få själv ära från andra. Denne blev Satan, som betyder motståndare. Denne ville inte underordna sig Gud, utan ville själv bli en Gud för andra.

Så Gud skapade inte denna ängel som ond i början, utan denna ängel utvecklade sig själv till en motståndare, dvs Satan, mot Gud, av egen fri vilja.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Även fast det fanns en gud(Vilket de inte gör) så hade jag hellre hamnat i helvetet. Säljer min själ till satan "Underskrift" (Charlie Dalfall) Men jag ska fan ha ett helvetes bra liv till jag dör. Titt nu har jag "sålt" min själ inte har jag ett bra liv elr något nytt[tired] Om satan fanns så hade det fungerat[tired][tired][tired] elr måste jag skriva i blod med en massa tända ljus?[surprised]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Miceparade:

Vad är det tänkt ska diskuteras här?

Håller med.


   
SvaraCitera
leafar

Andra fåren:

Satan, som betyder motståndare.

Tyvärr, men "Satan" betyder "anklagaren" eller "åklagaren" beroende på om det är hebreiska eller arabiska.

Andra fåren:

JAG HAR ALDRIG FEL.

Fail!


   
SvaraCitera

leafar:

Tyvärr, men "Satan" betyder "anklagaren" eller "åklagaren" beroende på om det är hebreiska eller arabiska.

Ja, jag vet.

Satan betyder anklagare och åklagare i grundspråket.

Men båda dessa benämningar hänsyftar på en som motstår något eller någon. Om jag anklagar dig, så motstår jag dig.

Ordet "Satan" är hebreiskt och betyder ungefär "förtalare, anklagare, motståndare".
Det grekiska ordet diábolos, som gett upphov till svenskans "djävul", betyder "förtalare" och motsvarar i Septuaginta hebreiskans satán, "motståndare", "anklagare".

Så det jag skrev i mitt inlägg är rätt.

Självklart; den som anklagar någon annan, så motstår man den andres handling/argument som den andre har gjort tillkänna.

Så min fråga är:

Vad är din poäng med ditt påpekande till mig?

Vill du sätta dit mig?

Eller vad?


   
SvaraCitera
leafar

Andra fåren:

Självklart; den som anklagar någon annan, så motstår man den andres handling/argument som den andre har gjort tillkänna.

Mycket möjligt. Faktum kvarstår dock att "Satan" inte betyder "motståndare".

Andra fåren:

Vill du sätta dit mig?

Det lyckas du allt som oftast med själv... jag nöjer mig med att peka och skratta lite.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

QED


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Eller så är det både Heaven och Hell plus Ronnie James Dio


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Avregistrerad:

Vad jag har hört/ läst från bibeln är att gud skapade både himlen och helvetet. han skapade ängeln som sedan vände sej emot honom och blev Lucifer. Känns lite konstigt, " tro på mej så kommer ni till himlen, annars kommer ni till helvete.Nu vet ja inte om andra religioner har ett sådant helvete. Är man inte kristen och inte tror på Gud så kan man varken komma till himlen eller helvete. Bara kristna kan som syndat.

han blev inte lucifer, han har alltid varit lucifer.

Lucifer är latin och betyder ljusbringare eller ljusbärare.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed:

Ronnie James Dio

Jag ska till helvetet. Dio är där nu och rockar hårt, där vill jag också vara! Hell yeah! I=I [cool]


   
SvaraCitera