Aviseringar
Rensa alla

Hedersvåld


Ämnesstartare

Hej!

Jag har en mycket nära vän till mig som jag verkligen tycker om. Det gör ont i mig att se henne lida. Dock gör hon det alltför ofta då Hennes föräldrar har valt att uppfostra sina döttrar strängt. Hon fick knappt åka med på klassresor, blir kontrollerad genom telefonsamtal, får inte ha på sig de kläder hon vill, får inte gå ut när hon vill osv.. Hon mår otroligt dåligt hemma, likaså de andra döttrarna. Bröderna däremot får ha flickvänner. Ena brodern är tillsammans med en svensk flicka. Hon har nu kommit in på universitet men får inte flytta eftersom hon inte får bo ensam.

Jag har försökt hjälpa henne, att tala med henne - det finns en utväg. Men hon är för rädd. Eftersom jag känner till hennes familj väl så vet jag att om det blir ett uppbrott från familjen kommer det bli brutalt.

Frågan är bara, hur fan ska jag hjälpa henne? Hur ska jag få henne att inse att hela hennes situation är bara så jävla fel? Hur ska jag få henne att VÅGA? Det bör nämnas att jag själv har invandrarbakgrund, och att vi kommer från ganska olika familjeförhållanden.


   
Citera

[sad]


   
SvaraCitera

mechasa:

Hur ska jag få henne att inse att hela hennes situation är bara så jävla fel?

Varför skulle det som du tycker vara rätt och inte det som hennes familj tycker?
Men jag håller med dig, dock ser de på saken på ett annat sätt då deras kultur är som den är.
Det r tyvärr inte ofta man släpper dessa traditioner.

mechasa:

Det bör nämnas att jag själv har invandrarbakgrund, och att vi kommer från ganska olika familjeförhållanden.

Om ni kommer från samma land eller liknande kultur kanske dina föräldrar kan prata med de, om dina föräldrar håller med dig?
Känns dock inte som en bra plan.

Men annars finns Sharafs hjältar/Elektra som hjälp. De har arbetat med sådana här fall i en hel del år nu.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Crypto:

Om ni kommer från samma land eller liknande kultur kanske dina föräldrar kan prata med de, om dina föräldrar håller med dig?
Känns dock inte som en bra plan.

Men annars finns Sharafs hjältar/Elektra som hjälp. De har arbetat med sådana här fall i en hel del år nu.

Jag har redan talat med mina föräldrar. De bryr sig inte så mycket faktiskt, tyvärr. De tycker att man inte ska beblanda sig med andra familjers problem. Ah, tack. Ska googla på det där med sharafs hjältar nu. [smile]


   
SvaraCitera

mechasa:

[smile]

elektra/SH
Längst ner står lite kontaktpersoner [y]


   
SvaraCitera