Aviseringar
Rensa alla

Hej alla knarkare


Ämnesstartare

Se här vad ni stöttar..

http://svtplay.se/t/103472/dokument_utifran

ÄNDRAT 2010-10-11 01:22

ÄNDRAT 2010-10-11 01:23
Av rättighetsskäl visas filmen under endast sju dagar i SVT Play.

http://svt.se/2.123493/1.2156473/mexikos_knarkkrig?lid=puff_2172490&lpos=extra_0


   
Citera

seniL:

Se här vad ni stöttar..

Pfff det är ju snarare kriget MOT drogerna som skapat detta kriget.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

FreeWay89:

Pfff det är ju snarare kriget MOT drogerna som skapat detta kriget.

Så du menar seriöst att man ska stå och titta på medans människor som chapo Guzmán tar över?


   
SvaraCitera

seniL:

Så du menar seriöst att man ska stå och titta på medans människor som chapo Guzmán tar över?

Nej givetvis inte men det är ju praktiskt taget det man gör.
Det finns bara en faktor och det är tillgång och efterfrågan som du säkert känner till.

Då får man helt enkelt kolla på om det finns en efterfrågan på droger?
Ja det finns det. Det är ju därför dessa kriminella ligor finns - för att mätta den efterfrågan.

Det finns bara ett sätt att lösa problemet och det är att totalt strypa marknaden för de kriminella organisationerna och det är givetvis genom legalisering (obs vilket betyder att staten tar han om odling, produktion, hantering och försäljning av drogerna).

Droger som Cannabis och Kokain har varit olagligt i de flesta länderna i runt 40 år nu och har olagligheten slutat få folk att bruka droger? Nej. Fler brukar droger än nånsin förut och ökar ständigt.

Nej det finns bara ett sätt. Legalize Regulate Educate Medicate.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

FreeWay89:

(obs vilket betyder att staten tar han om odling, produktion, hantering och försäljning av drogerna).

Men tycker du inte personligen att man "ger upp" kampen mot drogerna genom att legalisera drogerna?..
Mexicos främsta export av drogerna som marijuana och kokain som nämns som dem två störta tillverkningarna smugglas till USA. Därför måste USA legalisera drogerna, och det tänker dem inte göra för Mexicos "skull"

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Idoufe:

Var det inte du som rökte cannabis med barn i magen? :s

Lounge fact:

svara då!!!!!!!!!!!

Jag rökte ovetandes om att jag var gravid, självklart slutade jag när jag viste att jag var det..


   
SvaraCitera

seniL:

Men tycker du inte personligen att man "ger upp" kampen mot drogerna genom att legalisera drogerna?..

Nej det är då man tar ansvar för ''kampen'' mot drogerna.
Det man gör nu är kontraproduktivt och det har 40 år av förbud visat. Inget har blivit bättre av att droger är olagligt.

- Min frihet att göra vad jag vill med min kropp och mitt sinne tas ifrån mig.

- De enorma summorna som dessa kriminella ligor tjänar på att det är olagligt (de vill att det ska vara olagligt) som dom berättar i programmet. Varje år tjänar dom 8 miljarder dollar bara på Cannabis! Kan du ens förstå hur mycket pengar det är? Tänk om staten fått in de pengarna i form av skatter och annat som kunnat användas tillbaka till samhället.

- Alla de som åker i fängelse för att bruka en drog som inte skadar någon annan än de själva.

- De enorma resurserna som poliser och annat slösar för att sätta dessa människor i fängelse, kunde användas till så mycket bättre saker.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

seniL:

Jag rökte ovetandes om att jag var gravid, självklart slutade jag när jag viste att jag var det..

Okej


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

FreeWay89:

staten fått in de pengarna i form av skatter och annat som kunnat användas tillbaka till samhället.

Förstår din synvinkel.. det är klok, men samtidigt ett land som USA har väldigt olika samhällsklasser och fattigdom. Ifall dem ska legalisera droger så tror folkets hälsa med sikt hade förvärras..

Samtidigt är det som du säger med att efterfrågan av droger kommer aldrig tas slut.

Och sen kan man undra om USA är villiga att "riskera" detta för att hjälpa mexico..?..

Tydligen så hade 90% av vapnen i mexico kommit från USA. Ifall dem slutade ha lagar att bära vapen lagligt så kanske dödssiffrorna hade minskat i mexico..

Förra året hade 2500personer dödats av "knarkkriget" i Ciudad Juárez.


   
SvaraCitera

seniL:

men samtidigt ett land som USA har väldigt olika samhällsklasser och fattigdom. Ifall dem ska legalisera droger så tror folkets hälsa med sikt hade förvärras..

Det tror jag inte. Mycket resurser skulle inte läggas på att haffa de längst ner i samhället (de fattiga är ju de som främst är tunga missbrukare och som drabbast hårdast av lagarna. Åker i fängelse osv).

seniL:

Och sen kan man undra om USA är villiga att "riskera" detta för att hjälpa mexico..?..

De kommer ju knappast att legalisera något för att hjälpa ett annat land. Om någon drog blir legaliserat i usa så är det pga deras eventuella vinster.

seniL:

Tydligen så hade 90% av vapnen i mexico kommit från USA.

Precis.

seniL:

Ifall dem slutade ha lagar att bära vapen lagligt så kanske dödssiffrorna hade minskat i mexico..

Tror inte att det har med om USA har vapen lagligt eller inte.
Sverige säljer ju också vapen trots att vi själva har det olagligt.

seniL:

Förra året hade 2500personer dödats av "knarkkriget" i Ciudad Juárez.

Ja och tänk hur det är i hela världen. Vi har ju colombia och praktikst taget hela sydamerika. Vi har afrika och arabländer som kontrollerar opiumodlingarna. Det är ingen idé att ens sätta sig emot. Det är alldeles för mycket pengar för att man ska få dom att sluta med våld.
Man bör ha en liknande version av Holland.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tror knappast att dom krigar om lsd-marknaden [wink]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Napalmbomba alla plantager och skicka in snipers för att fimpa alla bossar, med tanke på hur många som dör redan får man ju ett lite annat perspektiv på "acceptabla civila förluster"..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

FreeWay89:

De kommer ju knappast att legalisera något för att hjälpa ett annat land.

Nej precis, så svaret finns egentligen inte i legalisering?.
Kanske i att stänga ner gränserna totalt till usa. Alla förbindelser förutom flyg? , iför sig kan ju det smugglas över via människokroppar också. Då tvingar väl "drogledarna" dem fattiga att svälja och passera gränsen på så sätt..
Men det hade väl varit en bra idé?.. iaf för ett tag.. låg och funderade på det igår i sängen..

FreeWay89:

Sverige säljer ju också vapen trots att vi själva har det olagligt.

Jo tyvärr.. pengar har makt, men när det väl kommer till kritan så har den ingen makt längre för en själv

FreeWay89:

Tror inte att det har med om USA har vapen lagligt eller inte.

Jo men det låg tydligen en stad i usa, precis vid gränsen till Mexico det var därifrån folk smugglade vapnen in till Mexico..

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Det tror jag är för att Lsd kan göras i landet själv.. sen är nog efterfrågan av marijuana och kokain högre än lsd..

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 2 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Frippe94:

och skicka in snipers för att fimpa alla bossar

[y]


   
SvaraCitera

seniL:

Nej precis, så svaret finns egentligen inte i legalisering?.

Jo för att legalisera kommer ju att hjälpa dessa människor indirekt.
Även fall jag vet att USA inte skulle göra det FÖR dom så kommer ju de kriminella drabbas galet hårt om tex Cannabis blev lagligt i USA. Vi pratar om 8 miljarder dollar per år som dessa kriminella ligor skulle förlora.

seniL:

Kanske i att stänga ner gränserna totalt till usa. Alla förbindelser förutom flyg?

Wont work. Som jag säger det handlar om 8 000 000 000 dollar per år. Det går inte att stoppa.

seniL:

Då tvingar väl "drogledarna" dem fattiga att svälja och passera gränsen på så sätt..

Precis. Det drabbar bara de fattiga som utnyttjas.

seniL:

Men det hade väl varit en bra idé?.. iaf för ett tag.. låg och funderade på det igår i sängen..

Sorry det hade inte funkat. Det är omöjligt att stänga av gränserna totalt. De har ju ''The Fence'' men 100-tals (om inte 1000-tals) människor lyckas ändå ta sig förbi varje dag. Från Kanada behöver de bara vandra över gränsen med rökat.

seniL:

Jo tyvärr.. pengar har makt, men när det väl kommer till kritan så har den ingen makt längre för en själv

Säg det till dom. Det är ju pengar som dessa människor dör för.

seniL:

Jo men det låg tydligen en stad i usa, precis vid gränsen till Mexico det var därifrån folk smugglade vapnen in till Mexico..

Jo men som sagt det har inte med att USA har det lagligt. Det är inte så att jag bara kan åka dit och köpa ett vapen. Man måste vara i rätt ålder, vara prickfri och får vänta ett par veckor innan pengarna kommer. De vapnen som de har har ju deras regering sålt till mexiko.


   
SvaraCitera

seniL:

Se här vad ni stöttar..

http://svtplay.se/t/103472/dokument_utifran

Och du tror det hade vart så här om tex cannabis var lagligt!? kolla på cananda och amsterdam osv, e det sånt där? nej, och dricker du alkohol? tjena din knarkare.. dom säger allting som e berondeframkallande e knark eller hur? och hur många dör av cannabis per år? Dold text: 0 och hur många dör av alkohol och tobak? flera miljoner, det var ju gangster krig i USA (Al capone) när det var alkoholhål-förbjud där dog många endå så e alkohol mer accepterat än Cannbis, men dom e anti mot det har aldrig testat det eller vet så mycket om det, varför tror du det börjar bli mer accepterat och snart lagligt? som i dammark, visst Heroin,kokain och sånt borde va förbjudet för det e farligt och kommer nog aldrig bli laglit för det E farligt, jag har rökt både brunt och grönt (cannabis) i över 1 år och jag har bara blitt mer accepterande mot grejer än innan och har btw VG+ på stort sett alla ämmnen [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

importerar svenska knarkare ens några andra droger än möjligtvis kokain och knasindianpsykadelia från latinamerika?


   
SvaraCitera