Aviseringar
Rensa alla

Hej jag är dålig på kemi..


penja
Ämnesstartare

och vill veta allt om polyamid. skriv allt ni vet!


   
Citera

transparent.gif


   
SvaraCitera
penja
Ämnesstartare

Biologen:
transparent.gif

det var mkt, tack!! haha 🙁 åh, eller har du tips på nått annat bra material jag kan skriva om??? 


   
SvaraCitera
penja
Ämnesstartare

lr länka bra grejer som inte kräver jättestor ansträngning att fatta (aa det är fredag eftermiddag ni vet), kom igen nu


   
SvaraCitera

   
SvaraCitera
penja
Ämnesstartare

My dreams are her:
http://fermprodukter.se/?page_id=869

tack, den där sidan förklarar bra! (ska dock in på mer kemi bakom det hela, men den där var bra ändå!)
grejen är att där står det att det är en grupp termoplaster. medan jag nån annanstans läste att det mest används till syntetfiber (nylon) men även till plast. 


   
SvaraCitera

penja: termoplaster

penja: syntetfiber

penja: nylon

penja: plast

Polymer är ett finare namn för plast. Plast kan i huvudsak delas in i två grupper, termoplaster och härdplaster.
Polyamid är en sorts plast och polyamid är det kemiska namnet. Nylon är "säljnamnet" och kan variera mellan olika säljare. Så en sorts plast har ett "riktigt" kemiskt namn men sedan kan återförsäljare kalla det vad de vill.
"Syntetfibrer" är bara en tråd av ett syntetiskt material. Bland annat nylon.


   
SvaraCitera
penja
Ämnesstartare

Myksa:

Polymer är ett finare namn för plast. Plast kan i huvudsak delas in i två grupper, termoplaster och härdplaster.
Polyamid är en sorts plast och polyamid är det kemiska namnet. Nylon är "säljnamnet" och kan variera mellan olika säljare. Så en sorts plast har ett "riktigt" kemiskt namn men sedan kan återförsäljare kalla det vad de vill.
"Syntetfibrer" är bara en tråd av ett syntetiskt material. Bland annat nylon.

ja, förstår att det finns kemiska namn och "vardagsnamn", tänkte bara att det är skillnad på plast och syntetfiber. men, ja, du har ju rätt i att är ett syntetiskt material. jag kan alltså utgå från att polyamid är en typ av termoplast? (men att det finns flera typer av polyamid, PA6, PA6G osv).


   
SvaraCitera
penja
Ämnesstartare

du har rätt i att plast är ett syntetiskt material*


   
SvaraCitera

penja: men att det finns flera typer av polyamid, PA6, PA6G osv
I stort sett alla plaster blandas ut med saker för att ändra dess egenskaper. PA66 till exempel anger att den är fylld med 66 % glas. Detta ger en starkare plast.
Så det finns bara en sorts polyamid. Men den kan blandas med saker så det finns säkert hundratals olika varianter.


   
SvaraCitera