Aviseringar
Rensa alla

hej linuxfolk


Ämnesstartare

jag kör ubuntu (senaste releasen), och skulle vilja använda capslockknappen till något mer meningsfullt än att skriva mängder av versaler marginellt lättare än med shift. närmare bestämt så skulle jag vilja göra så att caps lock konverterar bokstäverna till ᴋᴀᴘɪᴛäʟᴇʀ snarare än versaler, och snarare än att trycka in den en gång för att göra detta och sen en gång till för att få det att sluta, skulle jag vilja att den fungerade som shift-knappen, dvs medan jag håller in den.

är detta möjligt, och i så fall hur? datorn är en thinkpad x41, med svenskt tangentbord.


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

med tanke på att inget funkar i linux - nej


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tickstart:

med tanke på att inget funkar i linux - nej

skillnaden mellan linux och windows är att när skit inte funkar i windows så hänvisas man till (i följande ordning) omstart, formatering och gudsbön. när skit inte funkar i linux så googlar man och lagar det.


   
SvaraCitera
Tyrael

Leijonsparf:

skillnaden mellan linux och windows är att när skit inte funkar i windows så hänvisas man till (i följande ordning) omstart, formatering och gudsbön. när skit inte funkar i linux så googlar man och lagar det.

Windows fungerar precis likadant - man googlar och lagar det. Inte svårt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tyrael:

Windows fungerar precis likadant - man googlar och lagar det. Inte svårt.

har du någon gång googlat på ett problem du haft med någon linuxdistribution, och fått tipset att installera om ditt operativsystem? jag har nog aldrig sett det, nämligen. med windows så är det ett väldigt vanligt förekommande tips. det borde vara belägg nog.


   
SvaraCitera
Zsasz

Leijonsparf:

är detta möjligt, och i så fall hur?

Leijonsparf:

när skit inte funkar i linux så googlar man och lagar det.

Then y u no google?
Image

Resultat från en snabb sökning.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Leijonsparf:

har du någon gång googlat på ett problem du haft med någon linuxdistribution, och fått tipset att installera om ditt operativsystem?

Dold text: (det är för arr linux är trasigt från början)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ok jag har bara kört två distros av linux, och visst, jag får för mej att jag saknar dem ibland.. Men jag bytte ju uppenbarligen tillbaks av en anledning, (och kan spela diablo nu dessutom)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tickstart:

(det är för arr linux är trasigt från början)

osanning, det fungerar alldeles utmärkt. det enda som ubuntu inte gör som jag skulle vilja att det gör (förutom vad denna tråd handlar om, vilket knappast är en standardfunktion) är att spela visual novels på ett rimligt vis, och detta bara för att datorn är äldre än jesus.

Zsasz:

Then y u no google?

den där länken var faktiskt fullständigt ohjälpsam, med tanke på att den inte alls tog upp vad jag är ute efter. att byta funktionen på caps lock, ja, att byta den till att omvandla inmatad text till kapitäler, nej, det togs faktiskt inte upp.


   
SvaraCitera

är inte linuxfolk men tänkte att jag var bra på att googla men det sket sig 😛


   
SvaraCitera
Tyrael

Leijonsparf:

har du någon gång googlat på ett problem du haft med någon linuxdistribution, och fått tipset att installera om ditt operativsystem? jag har nog aldrig sett det, nämligen. med windows så är det ett väldigt vanligt förekommande tips. det borde vara belägg nog.

Nej, aldrig.

Varför är det belägg nog att skippa Windows bara för att de föreslår det? Advancerade användare har alltid möjligheten att gräva djupare och hitta & lösa problemet utan att installera om.

Med tanke på att alla linux-användare är advancerade användare kanske inte det är nödvändigt som förslag att installera om under Linux. [smile] Oftast behöver man instalera om även Linux om man fuckar upp det rejält dock.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tyrael:

Med tanke på att alla linux-användare är advancerade användare kanske inte det är nödvändigt som förslag att installera om under Linux. [smile] Oftast behöver man instalera om även Linux om man fuckar upp det rejält dock.

för det första så nej, det enda som skiljer många linuxanvändare från en genomsnittlig windowsanvändare är att de tidigare ofta är villiga att pilla med config-filer och terminaler. det betyder inte att de har någon större aning om vad skit faktiskt gör. då är man inte riktigt en särskilt avancerad användare. sen så vet jag inte riktigt hur man skulle lyckas med att få ubuntu att krångla till den grad att det inte enkelt går att återställa det, om man nu inte medvetet är ute efter att få det att sluta fungera.


   
SvaraCitera
Zsasz

Leijonsparf:

den där länken var faktiskt fullständigt ohjälpsam, med tanke på att den inte alls tog upp vad jag är ute efter. att byta funktionen på caps lock, ja, att byta den till att omvandla inmatad text till kapitäler, nej, det togs faktiskt inte upp.

Om du nu är "linuxfolk", så borde du se länken som ett svar på din fråga;

Leijonsparf:

är detta möjligt

Och som "linuxfolk" borde du också veta att ibland måste man ta informationen och se hur man kan anpassa den till ditt användningsområde, så du vet att du kan ändra funktion på capslock-knappen, och hur du ändrar den, då borde väll nästa steg vara att antingen hitta eller skriva ett script som automatiskt konverterar inskriven text, och sedan låsa det scriptet till capslock-knappen.

Du sa det själv, Linux är inte Windows, ibland måste man faktiskt göra lite saker själv istället för att förlita sig på en färdigskriven guide, det är ju (enligt mig iaf.) en del av charmen med linux, <3 små-pillandet..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zsasz:

Om du nu är "linuxfolk", så borde du se länken som ett svar på din fråga;

jag är, i bemärkelsen att jag använder linux.

Zsasz:

då borde väll nästa steg vara att antingen hitta eller skriva ett script som automatiskt konverterar inskriven text, och sedan låsa det scriptet till capslock-knappen.

...däremot inte i bemärkelsen att jag kan skriva ett dylikt script. om jag hade kunnat det, varför skulle jag startat en tråd om det? då hade det varit avsevärt mycket enklare att bara göra det.

Zsasz:

Du sa det själv, Linux är inte Windows, ibland måste man faktiskt göra lite saker själv istället för att förlita sig på en färdigskriven guide, det är ju (enligt mig iaf.) en del av charmen med linux, <3 små-pillandet..

eller så hoppas man att någon annan vet om det finns en befintlig lösning, eller kan peta en i rätt riktning för att pussla ihop en egen (nej, att länka till rätt allmän info om hur man gör den enkla halvan av jobbet räknas inte). för att jag från grunden skulle göra det så skulle det krävas att jag vet en jävla massa saker som jag inte vet, och inte har användning av nog ofta för att känna att det är värt att lära sig.

om någon frågar mig hur denne bör lägga upp en marknadsföringskampanj så ger jag, om möjligt, ett kort och koncist svar som de har användning för. jag kanske förklarar hur man bör lägga upp en marknadsföringsplan, och hur de bör budgetera, om jag anser mig ha en kvalificerad gissning att komma med. jag kanske hänvisar till studiematerial som tar upp det som de behöver veta, i grova drag. i bästa fall så får jag ut något av det, men alldeles oavsett så kommer inte min första respons vara att de ska göra det själva, om jag inte har som aktivt mål att vara ohjälpsam. hade de kunnat det så hade det liksom varit avsevärt mycket enklare att bara göra det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tyrael:

Oftast behöver man instalera om även Linux om man fuckar upp det rejält dock.

Inte vart med om, och jobbar då med närmare ett hundratal linuxmaskiner dagligen och kör mer än 10 stycken hemma.

Men visst, med ett riktigt praktcp bakom spakarna kan man misslyckas med det mesta.


   
SvaraCitera