Aviseringar
Rensa alla

Hejhej! Behöver hjälp 🙁 (Bra på moms/rotfrukter elr grisar?)


grisen
Ämnesstartare

Det är såhär att jag måste skriva ett argumenterande tal tills imorgon och detta ska då handla om
"Ta bort momsen på alla rotfrukter" & min publik är Grisuppfödarförening

Har ingen aning vad jag ska skriva....

Blir det bättre om man tar bort momsen? För vem? Vad skulle förbättrats isåfall?

Himla tacksam för alla kloka svar! 


   
Citera
Ämnesetiketter
Kudhos

Moms är ju det som regeringen får när du handlar något. Om jag minns rätt. Tar du bort momsen så blir produkterna billigare. Blir det billigare så kan du handla mer för mindre. Kan du handla mer för mindre så kan du öka produktionen eftersom varan är billigare. Ökar du produktionen så ökar du edterfrågan. Ökar du efterfrågan så ökar du intresset. Ökat intresse gör så fler börjar producera produkterna. Finns det fler producenter så blir det konkurrens. Konkurrens skapar priskrig. Då blir det även billigare och oftast utvecklas saker till att förskynda produktionen. 

Det är basic "hur världen fungerar 101" eller supply and demand. Inte för att skriva ditt tal åt dig, men jag sitter på tåget och har tråkigt. 


   
SvaraCitera

fast grisuppfödarna betalar inte moms på rotfrukter i och med att de använder dem i sin näringsverksamhet, de drar av momsen. om det nu är så att grisarna äter dem, och att uppfödningen sker i en näringsverksamhet snarare än för rekreationsbruk. jag vet inte. men de bör inte beröras, i vilket fall. om jag inte tänker helt fel, har inte detaljkoll på hur bönder skattar. mvh, ej bonde.


   
SvaraCitera

Kudhos:
Moms är ju det som regeringen får när du handlar något. Om jag minns rätt. Tar du bort momsen så blir produkterna billigare. Blir det billigare så kan du handla mer för mindre. Kan du handla mer för mindre så kan du öka produktionen eftersom varan är billigare. Ökar du produktionen så ökar du edterfrågan. Ökar du efterfrågan så ökar du intresset. Ökat intresse gör så fler börjar producera produkterna. Finns det fler producenter så blir det konkurrens. Konkurrens skapar priskrig. Då blir det även billigare och oftast utvecklas saker till att förskynda produktionen. 

Det är basic "hur världen fungerar 101" eller supply and demand. Inte för att skriva ditt tal åt dig, men jag sitter på tåget och har tråkigt. 

fast tillgång =/= efterfrågan, bara för att du har mer av en vara betyder inte att fler vill köpa den. som en generell regel. bara för att den lokala icabutiken har 1000 ton kokosnötter på lager betyder inte det att du vill köpa dem.


   
SvaraCitera
Kudhos

player one:

fast tillgång =/= efterfrågan, bara för att du har mer av en vara betyder inte att fler vill köpa den. som en generell regel. bara för att den lokala icabutiken har 1000 ton kokosnötter på lager betyder inte det att du vill köpa dem.

Men om vi snackar om en produkt som kräver kokosnötter så är ökad tillgång inget hinder, utan en tillagd möjlighet.


   
SvaraCitera

Kudhos:

Men om vi snackar om en produkt som kräver kokosnötter så är ökad tillgång inget hinder, utan en tillagd möjlighet.

möjlighet, ja. men du antydde att ökad tillgång innebär ökad efterfrågan. det stämmer inte.


   
SvaraCitera
Kudhos

player one:

möjlighet, ja. men du antydde att ökad tillgång innebär ökad efterfrågan. det stämmer inte.

Kanske blev knasigt någonstans. Skrev på mobilen och folk som kommer ivägen hela tiden. Men ja. Där har du rätt. 


   
SvaraCitera

Kudhos:

Kanske blev knasigt någonstans. Skrev på mobilen och folk som kommer ivägen hela tiden. Men ja. Där har du rätt. 

undantag finns dock, på sätt och vis. det är rätt oattraktivt att köpa en telefon om det bara finns en. det är mycket mer attraktivt att köpa ennom det finns en miljard som redan är i bruk. men tror inte att man ser dylika nätverkseffekter med rotfrukter särskilt ofta.


   
SvaraCitera
b1son

bra att ta bort moms på rotfrukter för msk som vill äta men höj skatt1 som in i helvete för jävlar som vill föda upp grisar


   
SvaraCitera