Aviseringar
Rensa alla

Hejja på lag som inte ligger nära geografiskt


Ämnesstartare

Vad tycker ni om att man hejjar på det svenska lag i vilken sport som helst som ligger långt ifrån, alltså inte det lokala laget.

Själv tycker jag det är helt ok eftersom att jag själv hejjar på ett lag i både fotboll och hockey som ligger 25 mil från mig.


   
Citera

ja heja på du


   
SvaraCitera

Klart det är okej, annars skulle ju alla som flyttar vara tvingade att byta lag [crazy][crazy][crazy]


   
SvaraCitera

flask:

Själv tycker jag det är helt ok eftersom att jag själv hejjar på ett lag i både fotboll och hockey som ligger 25 mil från mig.

Så du motiverar dig med att du gör så, därför är det okej? [rolleyes]

Men självklart hejar man på vilket lag man vill. Sen är det väl antagligen vanligast att man fastnar för ett lag som finns nära, eller som något som föräldrar håller på (eller kanske väljer något helt annat just p.g.a. det), kanske först av praktiska skäl om man vill se det på plats och sådär.

Nuförtiden går det ju att se i princip all fotboll och hockey på tv, oavsett var man bor, då klarar man sig nog rätt bra.


   
SvaraCitera
KoerV

Jag håller på San José Sharks inom hockey...

Ligger väll en bit bort imo!


   
SvaraCitera

fy fan vad vidrigt. din avsaknad av lokalpatriotism äcklar mig.


   
SvaraCitera

Det spelar väll ingen roll hur långt ifrån man bor? Den enda skillnaden är väll att man kanske inte kan ta sig lika enkelt till hemma matcherna och man blir ju inte sämre supporter bara för att man bor längre bort, huvudsaken är väll att man verkligen hejjar på klubben och känner för den oavsett om man borr 1 mil ifrån eller 25 mil. Sen så har ju inte alla mindre städer lag i högre divisoner och då är det ju lätt att man väljer ett lag av en annan anledning.[bigsmile]


   
SvaraCitera

Om det finns något slags intressant kultur hos klubben eller något annat sportsligt imponerande så är det okej. I hockeyallsvenskan tex så gillar jag Bofors/BIK Karlskoga i och med att jag imponeras av hur långt dom har kommit med väldigt knappa resurser även om lokala Leksand är absolut viktigast för mig. I Svensk fotboll har jag svårt att hitta något jag gillar, brukar bara hålla på laget som spelar mot AIK.


   
SvaraCitera

Förstår ej varför så länge man inte har någon sorts koppling till det.


   
SvaraCitera

Själv är jag både stockholmare och bajare så jag vet ju inte så mycket om hur det är. Men i min åsikt så tycker jag att det känns mer "äkta" om man hejar på ett lag i sin egen ort, eller iaf det stora laget närmst. Support your local team liksom. Men samtidigt kan jag förstå varför folk blir så indragna och "förtjusta" av storlagen, hur folk från norrland, skåne eller vart som helst kan bli bajare på grund av dess dragningskraft och atmosfär.

I slutändan tycker jag det handlar mest om hur mycket man lägger ned på sitt lag. Är en norrlänning som kommer på ca 5-10 matcher om året mer bajare än en stockholmare som kommer ca 2? Absolut.
Jag kommer aldrig förstå mig på folk som hejar på lag "utsocknes" men jag kan acceptera och bjuder gärna in alla till bajenfamiljen.

Utomlands ser jag det som en annan grej dock. Förstår inte hur folk kan känna äkta lagtillhörighet till ett lag utanför landsgränserna, om man inte har en mer personlig kontakt med det (förälder från området osv.).


   
SvaraCitera

flask:

eftersom att jag själv hejjar på ett lag i både fotboll och hockey som ligger 25 mil från mig.

*dör*


   
SvaraCitera