Aviseringar
Rensa alla

Hela UM kodat i tonvis av nästlade tabeller?


Tyrael

baconkebab:

Har inte med min internethastig het att göra. Om du läser igenom dom tidigare kommentarerna ser du att andra också har problem. [smile] Själv har jag inga problem med andra sidor. (länge sen jag besökte en sida med så här lång laddningstid...!) Framsidan laddas lika segt som resten av sidorna på UM.

Uppenbarligen har det med dig å göra eftersom jag har korta laddningstider?

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

baconkebab:

de flesta är dåligt gjorda

Fel

baconkebab:

den som skapade designen visste antagligen inte vad han höll på med igentligen. [tired]

Fel


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tyrael:

Uppenbarligen har det med dig å göra eftersom jag har korta laddningstider?

Fel.

Andra har ju också problem!

Tyrael:

de flesta är dåligt gjorda

Ehm, nej. De flesta sidor som idag skapas med tabeller är dåligt gjorda! Idag är DIV element en standard inom webbdesign, och alla som vet vad dom håller på med använder DIV element istället för tabeller!!! [tired] Många gör sina sidor i photoshop, slisar upp skiten och exporterar det som en tabell-sida, och säljer sedan skiten. Det är så sjukt fel! Många webbläsare rendererar tabeller fel. Ta en titt på länken jag skickade högst upp, så får du mer exempel på varför TABELLER ÄR DÅLIGA FÖR LAYOUTER!

Du får ju gärna komma med argument istället för att säga att jag har fel?


   
SvaraCitera
Åtta

baconkebab:

dom som designade sidan gjorde förmodligen inte bara designen, utan dom kodade också alla funktioner (alltså PHP, Javascript m.m.)... så det var nog ingen sån där "vi kodar din layout, skicka bara din .psd fil"-sida som gjorde allt?

Vanligen brukar man skilja på front-end och back-end-utveckling. I det här fallet så är det Danling som sköter designen och troligen (om de nu inte outsourcat) också han som skött front-end-kodningen. Sedan har de ett par (två som jag vet om) som har hand om back-end-utvecklingen.

baconkebab:

Och.. är det bara jag som tycker att sidan är slö?

Den är brutalt slö i och med serverflytten.

baconkebab:

...det är en del funktioner. Dom visste nog va dom höll på med? [wink]

Så för att de kan skriva buzzwords så betyder det att de är bra programmerare? [confused]

baconkebab:

För det priset vill man nog ha något rejält du? [rolleyes]

Ja. UM-plattformen är svindyr, men det är all annan kommersiell mjukvara av det slaget också.

baconkebab:

Men du menar alltså att DIV element inte användes då? Eller inte funderade lika bra? Sysslade inte med webdesign när jag var 6 år så jag vet inte [cute]

W3Cs CSS2-rekommendation publicerades 1998. Där presenterades boxmodellen för första gången. Div-taggen specifikt blev standard i och med HTML 3.2, 1997 - vad nu det spelar för roll. Div-taggen ska användas för att dela upp ett dokument när inget annat element kan användas, annars är det precis lika osemantiskt som att använda ett gäng tabeller.

baconkebab:

TABELLER ÄR DÅLIGA FÖR LAYOUTER!

Det är lika bra att du lägger ned på direkten. Du är ungefär 5 år för sen. Alla vet att tabeller ska användas till att strukturera tabulär data.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Det är lika bra att du lägger ned på direkten. Du är ungefär 5 år för sen. Alla vet att tabeller ska användas till att strukturera tabulär data.

Ja, alltså inte för hela sajtlayouter?

Åtta:

Div-taggen ska användas för att dela upp ett dokument när inget annat element kan användas, annars är det precis lika osemantiskt som att använda ett gäng tabeller.

Det är de la inte alls? Det finns väl en anledning till att alla använder DIV element istället för tabeller idag, eller hur? Tabeller krånglar bara till skit, och tar längre tid för webbläsaren att renderera.

Åtta:

Ja. UM-plattformen är svindyr, men det är all annan kommersiell mjukvara av det slaget också.

Japp, jag vet. Men för det priset kunde dom väl ändå gjort det ordentligt, med DIV element? Känns lite outdated nu... även om sidan skapades 2000. Dom får väl koda om den? [smile]

Åtta:

Så för att de kan skriva buzzwords så betyder det att de är bra programmerare? [confused]

Inte en aning vad "buzzwords" är för något.. [cute] Men vad jag menade var att dom har implementerat bra många funktioner till sidan, många mer avancerade. Tror du inte dom visste vad dom höll på med själv?

Åtta:

Den är brutalt slö i och med serverflytten.

Du vet inte om dom har några planer på att fixa det? De vore gött [bigsmile]

Åtta:

Vanligen brukar man skilja på front-end och back-end-utveckling. I det här fallet så är det Danling som sköter designen och troligen (om de nu inte outsourcat) också han som skött front-end-kodningen. Sedan har de ett par (två som jag vet om) som har hand om back-end-utvecklingen.

Oh, okej. De visste ja inte [no-no][smile]


   
SvaraCitera
Åtta

baconkebab:

Ja, alltså inte för hela sajtlayouter?

Nej. Poängen är att alla vet redan att man inte använder tabeller till att göra hela layouter. Det var en issue för typ fem år sedan.

baconkebab:

Det är de la inte alls?

... Jo. Du är inte så mycket för semantik och tillgänglighet, va?

baconkebab:

Tror du inte dom visste vad dom höll på med själv?

Nepp.

baconkebab:

Du vet inte om dom har några planer på att fixa det?

Jo, det har i över ett år legat en tråd i modforumet där man kan se vad som är planerat inför UM6. När UM6 kommer vet inte jag, och troligen inte Youmeet heller.


   
SvaraCitera

baconkebab:

Och en sak till... är det bara jag som tycker att sidan laddar segt? Alltså hela hemsidan. Har inga problem med andra sidor, men just UM laddar segt som satan för mig.

Samma här


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Nej. Poängen är att alla vet redan att man inte använder tabeller till att göra hela layouter. Det var en issue för typ fem år sedan.

Bevisligen 10 år sedan isf...

Åtta:

... Jo. Du är inte så mycket för semantik och tillgänglighet, va?

jo!

Åtta:

Nepp.

Skojar du? Så du menar att UM betalade 100 000 till ett företag som inte visste vad dom höll på med när dom skapade sajter? [confused]

Åtta:

Jo, det har i över ett år legat en tråd i modforumet där man kan se vad som är planerat inför UM6. När UM6 kommer vet inte jag, och troligen inte Youmeet heller.

Okej [crazy]


   
SvaraCitera
Tyrael

baconkebab:

Fel.

Andra har ju också problem!

Jaha, då kan du ju förklara vart felet sitter eftersom det inte är hos er när jag med sämre uppkoppling än dig kommer in snabbare. Hahahaha

baconkebab:

Ehm, nej. De flesta sidor som idag skapas med tabeller är dåligt gjorda! Idag är DIV element en standard inom webbdesign, och alla som vet vad dom håller på med använder DIV element istället för tabeller!!! [tired] Många gör sina sidor i photoshop, slisar upp skiten och exporterar det som en tabell-sida, och säljer sedan skiten. Det är så sjukt fel! Många webbläsare rendererar tabeller fel. Ta en titt på länken jag skickade högst upp, så får du mer exempel på varför TABELLER ÄR DÅLIGA FÖR LAYOUTER!

Du får ju gärna komma med argument istället för att säga att jag har fel?

1. HAHA! Ursäkta felciteringen! [smile]
2. Det finns så många bra sidor med tabeller <- ett argument, alltså FEL.


   
SvaraCitera
Åtta

baconkebab:

Så du menar att UM betalade 100 000 till ett företag som inte visste vad dom höll på med när dom skapade sajter? [confused]

Vem har sagt att de skulle betalat hundra tusen för det hela? Jag vet tjänster där du kan få det gjort (och då med sån här... Tveksam, kvalitet) för en tusenlapp.

baconkebab:

Bevisligen 10 år sedan isf...

Du måste skilja på CSS-rekommendationer och vad som är verkligt. När CSS2 kom ut så var det inte en enda webbläsare som stödde det fullt ut. En sida som var designad helt efter specifikationerna skulle troligtvis sett ut som piss i nästan alla webbläsare. Först några år senare, när webbläsarna hade fullt stöd, kunde man på allvar använda sig av specifikationerna.

baconkebab:

jo!

Nej. Bevisligen så har du inte så stor koll på vad semantik ens är, eftersom du propagerar för att använda div-taggen i alla lägen. Det är det absolut sista man ska använda.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Vem har sagt att de skulle betalat hundra tusen för det hela? Jag vet tjänster där du kan få det gjort (och då med sån här... Tveksam, kvalitet) för en tusenlapp.

Dom köpte Youmeet's communityplattform UM5, för hundra tusen.

Åtta:

Det är det absolut sista man ska använda.

Alla lägen har jag inte sagt, absolut inte. Kan du ge mig ett exempel på där man istället för DIV element ska använda tabeller, förutom på tabulär data, som t.ex. att lista upp forumsinläggen här på UM?

Om man jämför DIV taggen med en tabell, så är tabellen rena djävulen ju! Det är det inget snack om, det finns så mycket negativa saker med tabeller, till skillnad från div taggar.

(ursäkta stavfel, kommer direkt från sängen)


   
SvaraCitera
Åtta

baconkebab:

Dom köpte Youmeet's communityplattform UM5, för hundra tusen.

Det är ju Youmeet som äger UM, de har alltså inte köpt UM5 av sig själva.

baconkebab:

Kan du ge mig ett exempel på där man istället för DIV element ska använda tabeller, förutom på tabulär data, som t.ex. att lista upp forumsinläggen här på UM?

Nej. Men frågan var inte huruvida man skulle använda div eller tabeller. Vilket exempel tycker du är bäst av följande:

<div id="menu">
<span class="menuitem">Hem</span>
<span class="menuitem">Kontakt</span>
</div>
<ul id="menu">
<li class="menuitem">Hem</li>
<li class="menuitem">Kontakt</li>
</ul>

   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Det är ju Youmeet som äger UM, de har alltså inte köpt UM5 av sig själva.

Okej.. okej. Så du menar att Youmeet betalde några programmerare för att skapa UM5 (billigt, och med mindre bra kvalité?),o och nu säljer dom det dyrare? [confused]

Åtta:

Nej. Men frågan var inte huruvida man skulle använda div eller tabeller. Vilket exempel tycker du är bäst av följande:

Som meny hade jag valt att använda en lista.

<ul id="menu">
<li class="menuitem">Hem</li>
<li class="menuitem">Kontakt</li>
</ul>

   
SvaraCitera

baconkebab:

Och en sak till... är det bara jag som tycker att sidan laddar segt? Alltså hela hemsidan. Har inga problem med andra sidor, men just UM laddar segt som satan för mig.

Ja, riktigt segt alltså!!! [n]


   
SvaraCitera
Åtta

baconkebab:

Så du menar att Youmeet betalde några programmerare för att skapa UM5 (billigt, och med mindre bra kvalité?),o och nu säljer dom det dyrare? [confused]

Du säger det som att det vore någonting ovanligt... [rolleyes] Men nej, jag tror inte att de har outsourceat allt jobb. Åtminstone på bakänden så har de några programmerare som jobbar med plattformen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Du säger det som att det vore någonting ovanligt... [rolleyes] Men nej, jag tror inte att de har outsourceat allt jobb. Åtminstone på bakänden så har de några programmerare som jobbar med plattformen.

Hehe, okej. Där ser man [rolleyes]


   
SvaraCitera