Aviseringar
Rensa alla

Heliga djur i hinduismen kontra västvärlden


Ämnesstartare

I hinduismen är kon och apan heligt aktade djur. Även om det inte har någon direkt koppling till religiositet, så värderar även vi lite rikare och civiliserade peoples "våra" olika djurarter mycket olika. Åtminstone om man grundar detta påstådda värde i hur man behandlar de olika typerna av varelser.

Fenomenet kallas speciesism och här kan man diskutera detta samt utnämna egna heliga djur.


   
Citera
Ämnesstartare

Björnen och älgen står väl ganska högt till i de här trakterna...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Var inte otrevliga, håll er till topic och allt sådant som ni redan känner till [party]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Myksa:

Björnen och älgen står väl ganska högt till i de här trakterna...

Jakt på båda förekommer väl i ganska hög utsträckning. I och för sig mycket mer etiskt korrekt än vanlig slakt där djuret hållts tillfånga hela livet. Hellre jaktbyte än slaktsvin, som man brukar säga då o då.

Men men, varken björnen eller älgen hade lämpat sig att domesticera

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

KamikazeTomten:

Du har ju bara gjort ett påstående och inte direkt någon typ av frågeställning

Ledsen att jag var otrevlig. Menade inget illa utan skojade runt som en väldigt rolig grej. Det är ett så brett ämne vilket är anledningen till att jag inte kom med en konkret frågeställning.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 2 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Här är ett scenario:
En person säger såhär "Djur är mindre smarta än människor"
Då säger en annan "Människan är ett djur"
Svar "Ja okej, men djur som kor, grisar och hönor är mindre intelligenta än människan"
Svar "Mkt möjligt, men berättigar det dig att hålla dem tillfånga och vanhelga dem med dåligt foder och trånga bostäder för att sedan avrätta dem
Isåfall kan du väl döda handikappade människor med nedsatt begåvning och äta upp dem"


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Katter är heliga för mig. Gillar katter.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fagerjärn:

Katter är heliga för mig. Gillar katter.

Hindusimen är en rolig religon den har jag mäst kunskap inom. Vet mer än den dödliga personen. Enligt mitt vetande så lever dem på vegetarisk mat med precis som budismerna. Men denna religon kan anpasa sig till alla andra religoner. För långt till baka i historan eller inom religonen var det väldigt mycket krig i Hindusimernas länder. Därför denna har snappat upp ett och annat ifrån andra religoner.

Kristendom som jag är föd inom äter allt mellan som de kan komma över. Denna religon har spridit sig i värden..


   
SvaraCitera

aspie:

Hindusimen är en rolig religon den har jag mäst kunskap inom.

Finns det några speciellt orena, dåliga, unholy, oheliga djur i hinduismen?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera