Aviseringar
Rensa alla

Helvetet - Vad det EGENTLIGEN är.


Andra fåren:

Gehenna, har ofta blivt skrivet med ordet helvetet, dvs en plats där döda pinas. Men är det så?

Både Himmel och Helvete uppfanns av den katolska kyrkan på medeltiden.

Bibeln nämner inte helvetet mer än vad dom antika grekerna gjorde, som en ödslig plats för gråa själar där inget händer, tomt, kallt och tyst.

Himmelen vet jag inte om Bibeln alls beskriver.

[cool]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Wickerchair:

Om man inte tror att Bibeln är Den Absoluta Sanningen™ finns det viktigare texter att analysera. Det förstår du väl?

Kan du nämna dem viktigare texterna?
Så att jag vet vad du syftar på.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

BetterThanAverage:

Det jag menar ju, att leva sitt liv efter Bibelns bullshit är inte något positivt...

Så vad menar du?
Har du levt efter bibelns levnadsätt, men ändå inte gillat den, eller bryr du dig inte om bibeln helt enkelt?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Andra fåren:

Kan du nämna dem viktigare texterna?

Du måste sluta tänka i absoluta termer. Jag menar texter som är viktiga för en själv.

Förresten förstår jag inte meningen med tråden. Vad är helvetet då? Har inte läst hela ditt inlägg, men det ser mest ut att vara en utredning av en översättningsteknikalitet.


   
SvaraCitera

Andra fåren:

jag ville ändå ge en så nära fullständig förklaring vad "helvetet"

Ja isåfall bör du skriva texten på ett sådant sätt så att det underlättar att läsa för din målgrupp.
Du skulle väl inte använt samma text om din målgrupp var 6-åringar? Nä, då underlättar man genom att säga "Helvetet är ett dåligt ställe, där monster och demoner bor och där vill du inte komma så var snäll mot dina föräldrar"... Eller nåt liknande, Ya kno wha i mean!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Marvin:

Både Himmel och Helvete uppfanns av den katolska kyrkan på medeltiden.

Intressant.

Nåja, du har rätt om helvetet, det är et påfund som inte finns i bibeln, dvs en plats av plåga.

Men himmeln däremot omtalas om i bibeln.

Bibeln är väldigt specifik om den, att det är endast "få" som kommer till himlen.

Bibeln faktiskt anger ett bestämt antal, nämligen: 144.000.

Dessa 144.000 får himmelsk odödlighet. Dessa skall regera över jorden, med Jesus som sin överordnade Kung, och ställa ordna att allt blir återställt på jorden under "domens dag" dvs under 1.000 års regeringet.


   
SvaraCitera

Andra fåren:

Så vad menar du?

Att Bibeln är bara ett medel att hjärntvätta folk för att kunna kontrollera dem.

Andra fåren:

Har du levt efter bibelns levnadsätt, men ändå inte gillat den, eller bryr du dig inte om bibeln helt enkelt?

Jag bryr mig inte om en över 1000 år gammal skrift som bland annat fördömmer homosexualitet, förtrycker kvinnor, uppmuntrar klassamhället och det feodala systemet, osv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Wickerchair:

Vad är helvetet då?

"Helvetet" eller rättare sagt: Gehenna, är för dem som dött och inte får en uppståndelse ifrån döden, dvs är evigt döda, och döda och inte plågas i något pinoplats, som i kontrast dem som ligger döda i sheol, eller hades, (samma betydelse) dessa som har hamnat har hoppet om en uppståndelse under dem 1.000 åren av Kristi styre.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

BetterThanAverage:

Jag bryr mig inte om en över 1000 år gammal skrift som bland annat fördömmer homosexualitet, förtrycker kvinnor, uppmuntrar klassamhället och det feodala systemet, osv.

Nä exakt... du har alltså aldrig tagit reda om bibelns lära... men ändå förkastar du den.


   
SvaraCitera

Andra fåren:

Nä exakt... du har alltså aldrig tagit reda om bibelns lära... men ändå förkastar du den.

Jag vet hyfsat mycket om den ändå, tillräckligt för att förstå att det bara är lögner och hjärntvättning.


   
SvaraCitera

Bibeln är till största del plagiat [bigcheers]


   
SvaraCitera

Dightkuz:

Bibeln är till största del plagiat [bigcheers]

Pics på orginalet or G T F O [no-no]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

BetterThanAverage:

Jag vet hyfsat mycket om den ändå, tillräckligt för att förstå att det bara är lögner och hjärntvättning.

Ok.

Förklara för mig då vad Guds kungarike är då, i korthet, eftersom den är den centrala läran i bibeln.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Andra fåren:

Förklara för mig då vad Guds kungarike är

Jaget.

Hinduismens atman.

Och så vidare.

Kärt barn har många namn.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Wickerchair:

Jaget.

Inte enligt bibelns lära.

Hur går "jaget", eller som vissa som påstår att Guds rike finns i våra hjärtan, ihop med Daniel kapitel 2 vers 44? Där det står:
"Och i dessa kungars dagar skall himlens Gud upprätta ett kungarike som aldrig skall fördärvas. Och kungariket skall inte överlåtas till något annat folk. Det skall krossa och göra slut på alla dessa kungariken, men självt skall det bestå för oöverskådliga tider."

Guds rike är en regering, som man kan tänka sig sveriges regering dvs ett rike uppbyggt av utvalda personer som tjänar ett syfte och skall regera över jorden, dvs dess innevånare, människorna.


   
SvaraCitera