Aviseringar
Rensa alla

Hemekonomisystem, funktioner?


Ämnesstartare

Hej folk. Jag tröttnade på mitt förra projekt för ett bra tag sen och ska nu göra ett nytt. Mitt nya projekt är ett webbsida med ett hemekonomisystem där man skriver in sina köp, för att sedan kunna få en månads- eller årsredovisning om hur mycket man spenderat och i vilka kategorier. Självklart ska man kunna få fram genererade pajdiagram och annat skoj i vilka kategorier man spenderat. Projektet är mest riktat på att folk med taskig ekonomi (läs: studenter) och dålig självdisciplin (läs: jag) ska få koll på hur mycket man lägger ut.

Jag har tänkt typ fyra timmar och hittills har jag kommit fram till dessa funktioner:

* Ladda in kvitto med datum, belopp och affär.
* Dela upp kvittot i olika användardefenierade kategorier såsom godis, mat, gadgets, kläder, möbler och knark.
* Kunna skapa affärer där man handlar ofta och balansera kostnader (exempelvis olika matbutiker och jämföra priserna)
* Fleranvändarsystem där jag kan minera statistik olagligt och sälja till mafiosos.

Nu vill jag ha idéer från er vad mer man kan ha med i det här systemet, BRING IT!

In return, knugen:
Image


   
Citera

näe [sad]


   
SvaraCitera

Kanske nån funktion där man sparar separat för ett visst ändamål typ

"Ny dator. Mål 8000. Nu 3200"


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ire_:

Kanske nån funktion där man sparar separat för ett visst ändamål typ

"Ny dator. Mål 8000. Nu 3200"

Jag tänker mest ha det här som en applikation för att ha koll på sina utgifter men ifall jag expanderar så kommer jag nog att ta in det! Tackar.


   
SvaraCitera

Ta med utomländska valutor i beräkningen? Använd nåt fulhack för att hämta valutakurser från Google (Forex är bedragare,) lagra statistik över det och korrelera den statistiken med hur priser på saker och ting man handlar förändras. Låt applikationen rekommendera förändringar i användarens konsumtionsbeteende baserat på den informationen.

Om t ex en stark dollar medför dyrare bensin och lönnsirap kan applikationen rekommendera användaren att skaffa busskort och äta äppelmos på pannkakorna istället när dollarn stiger.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Visst är excel tråkigt men det funkar ju.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

adekvat:

Visst är excel tråkigt men det funkar ju.

Vad har det med min tråd att göra?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gentlemen:

Vad har det med min tråd att göra?

Att själva huvudpoängen i din idé går att få genom excel.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gentlemen:

* Dela upp kvittot i olika användardefenierade kategorier såsom godis, mat, gadgets, kläder, möbler och knark.

Skulle vara skönt med snabbknappar. Då jag handlar ofta snus så skulle det vara skönt att bara kunna klicka knappen snus och slå in beloppet.

Sedan får den gärna vara mobilanpassad (för exempelvis iPhone) då man oftast inte orkar fylla i beloppet när man kommer hem.


   
SvaraCitera
Åtta

adekvat:

Att själva huvudpoängen i din idé går att få genom excel.

Nja. Genom Google Docs kan man väl ha en kollaborativ ekonomisk planering, men det är ju inte precis smidigt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Nja. Genom Google Docs kan man väl ha en kollaborativ ekonomisk planering, men det är ju inte precis smidigt.

Google Docs har jag aldrig provat. Men om programmet blir något som är bättre än excel är jag för det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

adekvat:

Att själva huvudpoängen i din idé går att få genom excel.

Den dagen jag får excel att fungera problemfritt i nätverk i både telefon och dator (självklart i OS från FOSS, M$ och crApple) så kanske jag överväger att använda en slägga för slå i småspik.


   
SvaraCitera

SebastianE:

Sedan får den gärna vara mobilanpassad

+1, om det hela funkar problemfritt och smidigt med Opera Mini är det ju nästan så man kan använda det på riktigt. Isåfall vore det guld att kunna bygga shoppinglistor där, och kanske t o m skriva in hur mycket saker och ting kostar när man gör listan, och bara kryssa i "inköpt, med X kronors diff" när man är klar med inköpen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera