Aviseringar
Rensa alla

hemligheten bakom att bara göra


Ämnesstartare

jag har ett megaproblem med att ta tag i saker. jag skjuter upp allt, viktigt som oviktigt. jag vill helt enkelt veta vad hemligheten är bakom att bara göra saker. särskilt jobbiga saker. att göra först och tänka sen. att lossna. vad är knepet? är det ens möjligt? 


   
Citera
Ämnesstartare

jag brukar prestera som bäst när jag förlorat csn och knappt kan betala hyran. innan dess är det svårt.


   
SvaraCitera

utan övriga underliggande problem så skulle jag säga att det är planeringen som spökar. se till att sätta mål och delmål, och behandla dem som hårda deadlines.

om det du bill är att få grejer gjort utan att behöva planera så får du förmodligen ta till mer radikala metoder eller justera dina förväntningar.


   
SvaraCitera

att komma igång och sen få det till en rutin.

sen beror det på vad det är för saker. det kan ju vara allt från träna och städa till att plugga och äta mat.

- det kan hjälpa att t.ex. göra vissa saker samtidigt som man gör andra
t.ex. gå till skolan och plugga och sen har man med sig träningsväskan så man kommer iväg därifrån.
- tvingas gå till skolan och plugga för att kurslitteraturen bara finns på biblioteket där, så man kommer iväg.
- att ha belöning och kortsiktiga mål hjälper
t ex efter att ha läst 3 kapitel i boken under dessa 4 timmar i skolan får jag köpa en tröja/en chokladkaka/gå på bio ikväll.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hemligheten är att skälla ut sig själv tills man känner sig tvingad att göra det för att få slut på ovettet


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

problemet är att det mesta man kan göra är så dumt 🙁


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sluta lata sig


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Öva på  att prestera bra under stress och tidspress... Att klara sig igenom "sista-minuten" med toppresultat... Det är en konst.

Fast följ bara mitt råd om du inte får reda på hemligheten om att bara göra.. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Är precis likadan, beror delvis på depression, delvis på att jag troligen är dum i huvudet, men vissa dagar är det svårt att köpa mjölk. Läste ett knep för ett tag sedan som fungerar helt okej, inte hundra men okej. Innan du gör en sak, gör en snabb tidsanalys på hur lång tid uppgiften kan tänkas ta så inser du hur lätta vissa saker egentligen är.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Brukar göra det i små steg. En sak i taget. Tycker det är lite lättare då. T ex om jag måste göra en jobbig uppgift, så kan jag göra det 15 minuter åt gången med pauser emellan. Det är inte alltid det behövs, men jag tycker att det underlättar att dela upp det i mindre delar - då får jag ju hela jobbet gjort men behöver liksom inte känna att det blir "för mycket". 


   
SvaraCitera