Aviseringar
Rensa alla

Hemmafruar uppfostrar friskare barn


Ämnesstartare

Tickstart:

Lela [blush]

[y] - synd att det har blivit lite sämre nu... [sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Oväntad:

hemmaherrar då?

Hittar inget som säger emot det, gör du?

Harpyja:

Ja, låter som mig och många andra av mina vänner. Det är liksom ett val man själv gör men jag kan förstå om det handlar om småbarn.

Hemmafrubarn löper fortfarande mindre risk att hamna i ofriskheter.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag är övertygad om att killar skulle göra ett lika bra jobb. Det handlar ju inte om gamla könsroller utan om det kapitalistiska systemet som tvingar en att jobba åtta timmar per dag.


   
SvaraCitera

Tennsoldaten:

Det handlar ju inte om gamla könsroller utan om det kapitalistiska systemet som tvingar en att jobba åtta timmar per dag.

Nja det är väl snarare i regel val du själv valt. Läste någon stans att om vi väljer att leva ungefär som man gjorde för 50 år sedan så skulle det räcka med att du jobbade omkring 2,5 dagar i veckan (räknat på den svenska medellönen har jag för mig det var) för att upprätthålla den standarden.

Så borde vara fullt möjligt för många familjer att klara sig på bara en lön eller två halvtider. Men det skulle som sagt var också kräva att man levde lite mer som förr i tiden.

Däremot säger jag inte att det nödvändigtvis är lätt eller svårt, rätt eller fel att göra så eller att det ena alternativet är bättre än det andra, bara att det är möjligt.


   
SvaraCitera

Gentlemannen:

Text ect.

Instämmer.

Tar upp ett annat exempel, såg ett program som handlade om ett studentpar som fick kämpa för att klara sig på deras studentlån, kommer inte riktigt ihåg hur mycket man kan ta ut i månaden av CSN, Dem bodde i en 4:a med ett barn och tyckte de fick ut för lite för att klara sig. Men vägrade flytta för de planerade att skaffa fler barn senare i livet.

Ni ser säkert problemet, dem vägrade kompensera(stavning). De ville helt enkelt leva som ett normalt fulltids arbetande familj fast de bara studerande. Och för att knyta ihop detta med vad Gentlemannen skrev så är det du själv som väljer hur du ska leva i de flesta fallen, Men har du hårda krav på hur du ska leva ditt liv så måste du kunna kompensera med vad du prioterar. Jobbar du deltid/studerar ect kan du inte leva som en människa som jobbar heltid.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gentlemannen:

Men det skulle som sagt var också kräva att man levde lite mer som förr i tiden.

Det är dock i dagens samhälle inte möjligt att leva so man gjorde för 50 år sedan. Om inte jag håller mig med mobil kan jag inte få ett jobb öht i många fall, och ytterligare många jobb kräver bil. Detta är saker man inte behövde för 50 år sedan men som man gör nu.
Sedan, vad räknas då in? Att man inte ska köpa mediciner som inte fanns för 50 år sedan?

Infocus:

så är det du själv som väljer hur du ska leva i de flesta fallen

Nja. Det är ju inte direkt att bara gå till ett ställe och säga "Tjo, tänkte jobba 2,5 timmar per dag här, det fixar ni va?". Att få ett jobb där man kan jobba precis så mycket är inte lätt, och på samma sätt är det inte lätt att få en lägenhet öht om man inte har gott om pengar och bra kontakter.

EDIT: Dessutom är jag väldigt intresserad av hur studien är gjord. Har man jämfört familjer med en arbetande och nettoinkomst på säg 30000 med familjer med två arbetande och nettoinkomst på 30000 så är det ju uppenbart att de skulle få detta resultat och studien är ganska värdelös.
Om de jämfört familjer med två arbetande och inkomst på 30000 med familjer med en arbetande och inkomst på 15000 är det ju en annan femma, och studien är relevant.


   
SvaraCitera

Stringburka:

Nja. Det är ju inte direkt att bara gå till ett ställe och säga "Tjo, tänkte jobba 2,5 timmar per dag här, det fixar ni va?".

Det skapar självklart problem om du är ute efter exakt 2.5 timmar, lite flexibel måste du vara.

Stringburka:

och på samma sätt är det inte lätt att få en lägenhet öht om man inte har gott om pengar och bra kontakter.

Inte särkilt svårt heller, jag jobbar deltid på posten och studerar samtidigt. Bor i en 1:a i Malmö och får bra med pengar över till min fritid. Har också lite pengar kvar från mina besparingar som ung pågrund av att lägenheten är simpel möblerad med nästan bara begagnade möbler. En gammal tjock-tv och använder en simpel bärbardator. Men jag går runt helt utmärkt fast jag tjänar ganska dåligt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Infocus:

Det skapar självklart problem om du är ute efter exakt 2.5 timmar, lite flexibel måste du vara.

ÖHT så får du problem om du ställer några som helst krav på en arbetsgivare innan du har fast anställning, och det är inte helt lätt att få fast anställning när man är ung, särskilt inte på ett ställe där man kan jobba mindre än heltid på eget bevåg så att säga. Möjligtvis försäljaryrket, men det är ju inte alla som klarar det precis.

Infocus:

Inte särkilt svårt heller, jag jobbar deltid på posten och studerar samtidigt. Bor i en 1:a i Malmö och får bra med pengar över till min fritid.

Bara för att du haft tur och är tillräckligt resursfull betyder inte det att alla har/är det. Jag vet inte om du missat det, men det är ett välkänt faktum att det är brist på billiga bostäder för unga.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

föga förvånande. klart en tidsinvestering i sina barn lönar sig


   
SvaraCitera

Stringburka:

och det är inte helt lätt att få fast anställning när man är ung,

Klart, men när jag skrev: ''så är det du själv som väljer hur du ska leva i de flesta falle''
Så riktade jag in mig på vuxna människor så att säga. (Inte ny utblivna studenter) Självklart är det svårare för unga att välja hur du ska leva, det är en av konsekvenserna att vara ung.

Stringburka:

Jag vet inte om du missat det, men det är ett välkänt faktum att det är brist på billiga bostäder för unga.

Alltså, jag kan inte riktigt hålla med om det. Det beror helt klart på vad du söker efter. Många ungdomar vill bo vädligt centralt (nära sin skola) vilket gör att priserna höjs avsevärt. Kollar du efter en liten lägenhet utanför centrum finns det en del till bra pris. Jag har två kompisar som delar på en 1:a mitt i lund, många kanske inte är viliga att offra sitt privata liv, men de tog det istället för att bo en bra bit ifrån centrum.


   
SvaraCitera

Stringburka:

Om inte jag håller mig med mobil kan jag inte få ett jobb öht i många fall, och ytterligare många jobb kräver bil.

Fast mobilen behöver ju inte vara något stor kostnad om du bara använder den för att ta emot samtal. Köpa en begagna på tradera för 100 - 300 kr och sedan ha ett kontantkort i.

Min erfarenhet är att jobb i regel kräver körkort, inte bil. Däremot om man bor i en stad och arbetar i en annan 10 mil bort så blir naturligtvis bil nödvändigt om det inte finns kollektivtrafikmöjligheter så det har du rätt i.

Stringburka:

Sedan, vad räknas då in?

Det vet jag inte men jag skulle gissa på att det i mångt och mycket handlar om att laga all din mat själv, dvs inte äta ute och inte heller köpa hem färdigmat utan råvaror som du tillagar. Lagar man mat på det här sättet så kostar en måltid i regel någon stans mellan 5 - 20 kr portion lite varierat på råvaror och hur mycket du gör.

Det handlar om att inte använda märkeskläder, i stället för jeans 1 200 kr, tröja 800 kr, t-shirt 600 kr osv så handlar det om jeans för 100 kr, en tröja ärvd från ett syskon, en t-shirt för 20 kr.

Det handlar om att man bor relativt litet, barnen får dela rum. Det handlar om att bara ha en tv i lägenheten i stället för som ofta i dag en i varje rum och naturligtvis ska det inte handla om om den senaste och fetaste platta tvn.

Inte heller ska alla i familjen ha varsin dator, troligtvis räcker det med en och den behöver kanske inte vara utrustad för att vara den fetaste speldatorn.

osv osv osv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gentlemannen:

Så borde vara fullt möjligt för många familjer att klara sig på bara en lön eller två halvtider.

Måste man inte vara värsta rikschefen nu för tiden för att ha råd att ha frugan hemma? Det verkar som att fler medelklassare hade råd att med den traditionella modellen förr.


   
SvaraCitera

Horstat:

Måste man inte vara värsta rikschefen nu för tiden för att ha råd att ha frugan hemma?

Det beror helt på vad du är värd att offra för att vara hemmafru, som e.x åka på semester vartannat år istället för varje ect.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Infocus:

Det beror helt på vad du är värd att offra för att vara hemmafru, som e.x åka på semester vartannat år istället för varje ect.

Jamen det vanliga, villa, volvo och vovve? Tror kvinnors inträde i marknaden har sänkt männens lön på grund av sänkt kompetens/vinst hos företagen osv. I princip bara rika har hemmafruar nuförtiden.


   
SvaraCitera

Horstat:

Måste man inte vara värsta rikschefen nu för tiden för att ha råd att ha frugan hemma?

Eller varför inte att mannen är hemma?

Du behöver vare sig vara rik eller tjäna mycket för att bara en ska kunna jobba eller bägge jobbar deltid och liknande. Jag skulle nog vilja säga att alla familjer där i alla fall en av de vuxna tjänar runt medellönen i Sverige garanterat skulle klara det och troligtvis många familjer som tjänar klart mindre.

Det handlar om vad du prioriterar här i ditt liv. Jag påstår inte att det är rätt att göra så eller att det valet är det bästa bara att det är möjligt för väldigt många familjer. Men givetvis skulle det kräva bortprioriteringar för en hel del saker som för många är en självklarhet.

Själv är jag fortfarande ung så tjänar inga enorma summor, troligtvis mer än många i min ålder men ändå en bra bit från medellönen i Sverige och jag sparar runt 10 000 kr varje månad om jag även räknar in den summan som jag amorterar på mina lån som ett sparande.

Och då kan jag inte påstå att jag lever snålt även om jag valt bort bil till förmån för cykel vilket säkerligen sparar mig någon eller några tusenlappar i månaden. Som många i min ålder gör när de flyttat hemifrån så köper jag tex alldeles för mycket färdigmat och äter ute alldeles för ofta, skulle lätt kunna spara minst 2 000 kr i månaden på ändrade matvanor utan att för den sakens skull sänka kvalitén på det jag äter, snarare tvärt om.

Med rätt små medel skulle jag utan tvekan kunna öka mitt sparande med ytterligare någon eller några tusenlappar.

Som jag ser det skulle min lön redan i dag räcka till att försörja i alla fall två vuxna och ett barn och då räknar jag med att ha hunnit arbeta ett antal år till innan jag skaffar barn och därmed också ha hunnit öka min lön med några tusenlappar. Därmed inte på något sätt sagt att jag skulle göra så eller vill leva så, jag bara konstaterar att det vore fullt möjligt.


   
SvaraCitera