Aviseringar
Rensa alla

Hemmagjord cider.


Ämnesstartare

Sååå, jag vill veta ALLT om det. ALLT.
Jag har nu gjort enligt denna sida: http://www.angelfire.com/ab7/cider/cider.html [tard]

Men det kanske enbart är skit och jag kommer bli alkoholförgiftad eller något annat hemskt?!?
Jag är inte så lärd i ämnet...[cute]

men jag vill veta om de är farligt?
kan de bli något förgiftning eller ngt under jäsningsprocessen???

osv. Tacksam för svar. O kom inte me "Fel å köpa på systemet", ellr ngt. De är bara onödigt

peaaaaaaace!! [love]


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

[y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

HJÄLP!!!![crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nej, så länge du inte har något trä i så fungerar det fint, och du kommer inte att bli förgiftad.

Det är praktiskt taget omöjligt göra så fel att man jäser något giftigt.

aware:

kan de bli något förgiftning eller ngt under jäsningsprocessen???

Cidern kan bli dålig om du har bristande hygien på ditt jäskärl och dina redskap du använder. Så var mycket noga med det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag kollade den länken du var inne på, ska jag vara ärlig så är det ett skitrecept. Du kommer inte få mycket drickbar cider på en 1.5 liters flaska.

Receptet rekommenderar även bakjäst (?) vilket kommer att få ditt cider/vin att smaka skit om det inte får stå en längre tid och mogna.
Jag tror även att du behöver klarningsmedel för det kommer bli som en skummig jästsoppa på bara en vecka.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jellybeans:

Jag kollade den länken du var inne på, ska jag vara ärlig så är det ett skitrecept. Du kommer inte få mycket drickbar cider på en 1.5 liters flaska.

Finns de nått bättre recept imorgon då??
Skulle helst vilja ha d å bjussa på till nsäta helg...[crazy]

Jellybeans:

Receptet rekommenderar även bakjäst (?) vilket kommer att få ditt cider/vin att smaka skit om det inte får stå en längre tid och mogna.
Jag tror även att du behöver klarningsmedel för det kommer bli som en skummig jästsoppa på bara en vecka.

Torrjäst tog jag. Från kronan.....Men jag behöver de om en vecka typ..:/ Exakt vad är klarningsmedel...??? xD


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Är inte det där mäsk och inte cider?...

Funderar på att köpa en damejeann och göra ordentligt maskrosvin någon gång, hmhm.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Klorofyl:

Är inte det där mäsk och inte cider?...

Vet inte vad mäsk är...[confused][confused]

Klorofyl:

Funderar på att köpa en damejeann och göra ordentligt maskrosvin någon gång, hmhm.

haha ok[y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Något som inte stod i receptet. Du måste få tag i någon juice utan konserveringsmedel, annars kommer det inte att jäsa så bra..

Om jag vore du så skulle jag strunta i det hela, det kommer inte gå bra att bara göra 0.5-1.5l cider direkt i en flaska.

Vill du verkligen så vore det inte dumt att fixa en damejean/jäskärl, riktig vinjäst och göra något i större skala.

Det går absolut inte att lägga bakjäst och juice i en 0.5l flaska och få något liknande köpcider på en vecka.


   
SvaraCitera
smisk

verkar förjävligt äckligt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aware:

Finns de nått bättre recept imorgon då??
Skulle helst vilja ha d å bjussa på till nsäta helg...[crazy]

Det går inte att göra en drickbar cider på en vecka. 🙁 Tyvärr, det behövs tålamod och planering.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jellybeans:

Vill du verkligen så vore det inte dumt att fixa en damejean/jäskärl, riktig vinjäst och göra något i större skala.

Jag är under arton... Annars skulle jag nog aldrig göra de här [n]

Jellybeans:

ågot som inte stod i receptet. Du måste få tag i någon juice utan konserveringsmedel, annars kommer det inte att jäsa så bra..

De stog ju att man kunde spä ut de... Men ja har gjort de här nu MED konserveringsmedel men de e de att Man kunde spä ut de då???


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aware:

Vet inte vad mäsk är...[confused][confused]

Blandade ihop ord, bult menade jag.

Mäsk är något annat

Mäsk

http://susning.nu/Bult


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aware:

Vet inte vad mäsk är...[confused][confused]

Vatten, socker och jäst.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Klorofyl:

Blandade ihop ord, bult menade jag.

Mäsk är något annat

Ok, men detta fungferar alltså som "mäsk" [y]

Jellybeans:

Vatten, socker och jäst.

Jag hade dju dock äppeljuice...
Finns de inget anant man kan göra på drygt en vecka då??[n]


   
SvaraCitera