Aviseringar
Rensa alla

Hemvärnet.


Ämnesstartare

någon som är med i hemvärnet?
vad gör ni där (alltså vilken grupp tillhör ni)

har planerat och gå med i hemvärnet eftersom jag inte kan göra lumpen pga diabetes.

men vill ha lite mer information om dom olika områderna än den jag har fått.


   
Citera
Ämnesstartare

Jag kände suget att gå med i hemvärnet när jag också blev nekad lumpen.
Dock verkar det som om dom mest träffas ett par gånger om året för att träna.
Och sen eftersom de inte är några ''riktiga'' militärer så får de mest slita för staten.

Typ som de gör nu med att skotta snö vid tågbanor.


   
SvaraCitera

Vetifan om Sverige är värt att försvara längre [shake]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Schannon:

någon som är med i hemvärnet?
vad gör ni där (alltså vilken grupp tillhör ni)

Hemvärnet är uppdelat på olika hemvärsgrupper, ex KRAG = Kalmar - Kronobergsgruppen, Blekningegruppen osv.

Så exakt vad som finns och vad man gör är mer beroende på vilket kompani och hemvärnsgrupp man tillhör.

1615 (insats i KRAG) har en hyfsat ok utrustning med både kroppsskydd och bärsystem 2000, men sen finns ju helt andra ändan av skalan som har kvar materiel som härstammar från 50-talet, om inte ännu tidigare.

Bara som ett påtagligt exempel, vet att de inte var de du frågade efter från början. Men för att få den bästa info du kan få, ta kontakt med din lokala hämvärnsgrupp alt. lokala kompani chefen. Karta


   
SvaraCitera

Några måste ju skotta järnvägarna liksom, nu kommer de äntligen till nytta[crazy]


   
SvaraCitera

isola:

Några måste ju skotta järnvägarna liksom, nu kommer de äntligen till nytta[crazy]

[love][crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

poiio:

ta kontakt med din lokala hämvärnsgrupp alt. lokala kompani chefen

jo jag har redan kontakt med dom, har pratat med dom i telefon och så och läst om det på internet och vet även vad för grupper man kan vara med i inom mitt område.

men ville höra lite vad andra gjorde som var med i hemvärnet och vad dom tyckte om den gruppen dom var med i.


   
SvaraCitera