Aviseringar
Rensa alla

hemvärnsungdom ?


JanJoergen:

Japp.

Tyckte du verkade veta en del [y

Till trådskaparen: Vilken organisation du går med i beror på var dina itnressen ligger. Är du ute efter att få skjuta och spränga, eller är du ute efter att kunna vara med och tjäna ditt land på riktigt?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

inte skjuta och spränga . men inte det andra heller jag vill möt folk . gemenskap, vara i natur vandra skjuta lite, sjuk vård, och lite allt möjligt, känna på hur det är att vara militär och ha kul . har varit scut det var kul men typ som en ungdoms gård bara [crazy]


   
SvaraCitera

JanJoergen:

AK4 får du dock inte skjuta förens du har varit med ett tag, oavsett ålder.

Utbildning på automatvapen först efter du fyllt 17 och har god skjutvana (.22 long). Vi hos oss kräver att du skjutit gevär kal. .22 under minst ett år. Hos vissa andra att man uppnått utbildningsnivå LK1 eller högre.


   
SvaraCitera

abc123:

jag vet ju att man får börja med vapen när man är 17 men så mycket mer står det inte på deras sida [crazy] så vad gör man ?

det är inte ens säkert att ni får börja använda vapen då möjligtvis att ni får skjuta med .22 or vilket suger och det är basicly it att ni sitter i skogen å eldar eller springer runt och övar sjukvård på varandra


   
SvaraCitera

Tickstart:

Hemvärnet är lol. Visste inte om man skulle skratta eller gråta när de klampade in under våra övningar

Välkommen igen!
Hemvärnsgrupper har sparkat skiten ur GU förband som B-styrka ett antal gånger. Men jag kan hålla med, det finns många inom hv som är lite av malajer. Hos oss är det mycket blandat. Yngre, äldre, bevakningssoldater och en och annan jägarsoldat.
Vi har dock något som inga andra än hemvärnet och liknande utländska förband har; en samlad livserfarenhet som gör oss kompetenta på andra sätt än vad som du kan uppväga med en jävla kondition.


   
SvaraCitera

The_last_action_hero:

Yngre, äldre, bevakningssoldater och en och annan jägarsoldat.

men du är det inte så att det finns nått shit som heter insats nu mera? alltså en del av hemvärnet för nymuckade puckon som vill ut å leka i skogen ännu mer? som dock är en del av själva hemvärnet men som sagt mer stridisar


   
SvaraCitera

The_last_action_hero:

Välkommen igen!
Hemvärnsgrupper har sparkat skiten ur GU förband som B-styrka ett antal gånger.

Jo de sa det [crazy] Eller ledaren sa det iaf, trodde honom tills jag såg hans soldater [crazy] Ne de såg väl okey ut, men undrade vad de gjorde där öht..

The_last_action_hero:

en samlad livserfarenhet som gör oss kompetenta på andra sätt än vad som du kan uppväga med en jävla kondition.

Har usel kondition [blush]


   
SvaraCitera

Beelzebub:

skogen å eldar eller springer runt och övar sjukvård på varandra

Vilket är nog så viktigt i försvarets verksamhet. Ägnas en hel del utbildningstid på det under värnplikt.
Min erfarenhet är att sjukvård, fältförläggning och radio är HvU King på när de går vidare till lumpen, vanliga hemvärnet e.t.c. när man gämför med kamraterna i gruppen som inte varit HvU.
Vi skickade några på Ra 180/Dart utbildning under en vecka på Fårö.
Många som har sambandsutbildning från lumpen de senaste 20 åren har knappt sett en Ra 180.


   
SvaraCitera

Beelzebub:

men du är det inte så att det finns nått shit som heter insats nu mera? alltså en del av hemvärnet för nymuckade puckon som vill ut å leka i skogen ännu mer? som dock är en del av själva hemvärnet men som sagt mer stridisar

Alldeles riktigt!
Insats gör 60 timmar mot övriga Hv 20 eller 30 timmar (gäller skyttesoldat, befäl gör mer.) Insats kräver lite bättre fys för att hänga med, därav lite lägre genomsnittsålder. Insats har lite mer och bättre utrustning med.
Mitt kompani ska ombildas till ett insatskompani vilket passar mig utmärkt. Är mer stridis än de flesta.


   
SvaraCitera

Tickstart:

Har usel kondition

Just du var bara ett exempel, inget personligt. Hade kunnat vara vem som helst.


   
SvaraCitera

sikkos:

plocka tomhylsor efter de vuxna "coolingarna

Det skulle jag aldrig låta mina ungdomar göra och har inte sett det förekomma heller.
Är både gruppchef Hv och instruktör HvU.


   
SvaraCitera

The_last_action_hero:

Alldeles riktigt!
Insats gör 60 timmar mot övriga Hv 20 eller 30 timmar (gäller skyttesoldat, befäl gör mer.) Insats kräver lite bättre fys för att hänga med, därav lite lägre genomsnittsålder. Insats har lite mer och bättre utrustning med.

najs!! då vet jag vad jag ska göra efter min VP men det dryga är ju dock att man lär släpa runt på AK4an


   
SvaraCitera

Beelzebub:

.22 or vilket suger

Tja, det beror på vad man jämför med. De flesta jämnåriga som inte är HvU eller ungdom i någon av försvarets andra frivilligorganisationer skjuter med luftgevär, paintball, soft air om de skjuter något överhuvudtaget. Svaret blir då; nej, försvarets ungdomsvapen gevär .22 long suger inte särskilt mycket alls. Det är ett alldeles ypperligt vapen för sitt syfte, att ge ungdomar grundläggande skjutträning och säkerhetstänk runt vapen och skarp ammunition.


   
SvaraCitera

The_last_action_hero:

försvarets ungdomsvapen gevär .22 long suger inte särskilt mycket alls. Det är ett alldeles ypperligt vapen för sitt syfte, att ge ungdomar grundläggande skjutträning och säkerhetstänk runt vapen och skarp ammunition.

ja det är iofs sant men nu syftade jag på coolhets faktorn och den är inte särskillt hög, tycker det var synd att dom tog bort mausern ifrån dem. dock är det en heldel småttingar som inte alls skulle klara av "sparken" ifrån den så på det viset var det nog bra


   
SvaraCitera

Beelzebub:

najs!! då vet jag vad jag ska göra efter min VP men det dryga är ju dock att man lär släpa runt på AK4an

Ja tyvärr är den ju ganska tung och otymplig. Med Grt blir det ju knappast bättre. Men den är jävligt bra, i synnerhet med rps.
Själv brukade jag släpa på ksp 58 innan jag blev gruppchef.


   
SvaraCitera