Aviseringar
Rensa alla

hemvärnsungdom ?


Ämnesstartare

vad får man göra som hemvärns ungdom ? har hört att man typ bara siter och eldar i militär tält [crazy] jag vet ju att man får börja med vapen när man är 17 men så mycket mer står det inte på deras sida [crazy] så vad gör man ?


   
Citera

det är scouterna i kamouflage.

simple as that


   
SvaraCitera

plocka tomhylsor efter de vuxna "coolingarna"[wink]


   
SvaraCitera

abc123:

ad får man göra som hemvärns ungdom ? har hört att man typ bara siter och eldar i militär tält jag vet ju att man får börja med vapen när man är 17 men så mycket mer står det inte på deras sida så vad gör man ?

Som hemvärnsungdom är du skriven i ett kompani som vilken hemvärnssoldat som helst.
Hemvärnsungdoms (HvU) övningar genomförs ett par gånger i månaden med ett antal olika uppgifter.
Exempel är vapentjänst, (där du använder vapnet .22 Long) sjukvårdsutbildning, fysträning samt en viss grad av överlevnad där du skall lära dig att samarbeta i skog och mark.
Mycket skogsliv blir det![smile]

Du kommer få ut liknande utrustning som hemvärnssoldaten använder, dock inget som kan förknippas med strid. Exempel på utrustning är M/90-uniform med tillbehör, LK35 ryggsäck (Vissa får ut stridssäcken) och kokkärl m.m.

Höjdpunkten på året genomförs i Augusti där alla landets HvU och FBU- föreningar samlas och tävlar i olika grenar. Tävlingen genomförs på Hemvärnets Stridsskola (HvSS) utanför Södertälje.

Allt detta för att förbereda för en eventuell värnplikt eller annan militär utbildning.

AK4 får du dock inte skjuta förens du har varit med ett tag, oavsett ålder. [wink]

Sök på ditt närmaste hemvärnsförband om du är intresserad!
http://hemvarnet.se/
[bigcheers]


   
SvaraCitera

JanJoergen:

Sök på ditt närmaste hemvärnsförband om du är intresserad!

eller så är du smart: väntar tills du blir 18 och söker in till riktiga hemvärnet.

Seriöst, under min tid upptäckte jag att det bara är riktiga fuck-ups eller SverigeDemokrater som är med i HVU tvärr =/

sedan talar jag itne för hela landets HVU men jag skulle inte rekomendera vare sig HVU eller dess "lillebror" FBU.

Men om du söker får man hoppas att du hamanr med några bättre killar och tjejer än jag gjorde [y]


   
SvaraCitera

Hemvärnet är lol. Visste inte om man skulle skratta eller gråta när de klampade in under våra övningar [chocked]


   
SvaraCitera

Krille66690:

eller så är du smart: väntar tills du blir 18 och söker in till riktiga hemvärnet.

För att bli hemvärnssoldat måste ha genomfört någon form av GSU eller ha 240 timmar stående i HvU-övningar (följt av GU i HV). Det går inte att bara "bli" hemvärnssoldat. Sen är det ju tyvärr inte så många som får chansen att genomföra GSU inom "vanliga" FM numera.[sad]

Krille66690:

sedan talar jag itne för hela landets HVU men jag skulle inte rekomendera vare sig HVU eller dess "lillebror" FBU.

Trist att du hamnade i en dålig grupp. Tror faktiskt att det kan vara rätt lätt att det händer, vissa HvU-grupper har svårt att hålla utbildningen på en seriös nivå har jag märkt.

Krille66690:

"lillebror" FBU

FBU ska man akta sig för. [wink]

Tickstart:

Hemvärnet är lol. Visste inte om man skulle skratta eller gråta när de klampade in under våra övningar

Då borde ju du om någon som nymuckad ha en positivare inställning till hemvärnet och veta att hv är en viktig instans i det "nya" försvaret.


   
SvaraCitera

JanJoergen:

För att bli hemvärnssoldat måste ha genomfört någon form av GSU eller ha 240 timmar stående i HvU-övningar (följt av GU i HV). Det går inte att bara "bli" hemvärnssoldat. Sen är det ju tyvärr inte så många som får chansen att genomföra GSU inom "vanliga" FM numera.

fullt medveten om det. Och det är sjukt mycket mer värt vad jag lärt mig [y]

är du också med i HvU?? [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

abc123:

hemvärns ungdom

skit i hemvärnet, gå med i flygvapnet, vi har ak5 o bättre befäl


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

JanJoergen:

FBU ska man akta sig för.

varför det ? när jag har läst på deras sida har jag tyckt att dom nästan värkar bäst. det står arfal mer på sidan . någon som varit i FBU och kan tala om hur det var ?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

abc123:

varför det ? när jag har läst på deras sida har jag tyckt att dom nästan värkar bäst. det står arfal mer på sidan . någon som varit i FBU och kan tala om hur det var ?

http://www.fvrf-u.se/?p=start

tro mig vi är bäst


   
SvaraCitera

Krille66690:

fullt medveten om det. Och det är sjukt mycket mer värt vad jag lärt mig

är du också med i HvU??

Japp.[bigcheers]
Fett lärorikt äre!

Reaper:

vi har ak5

Hahaha, 7.62 mot 5.56, definitionsfråga. [wink]

abc123:

varför det ?

Det är bäst att du får värdera det själv.
Men jag rekommenderar HvU.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Du får sminka dig å bädda sängen


   
SvaraCitera

var med i HvU förut. om du inte är 17 är det mest typ gå runt i skogen, bygga poster, och väldit mycket radiokommunikation när jag var med iaf, du får även skjuta .22-kalibrigt gevär när du är 15. sen vid 17 får du skjuta med automatvapen. i början tyckte jag faktiskt att det mesta var ganska roligt men sen fter ett tag dissade jag allt utom skjutövningarna, nu har jag inte varigt med på typ över ett år då jag inte pallar. men gå med du, alltid värt att prova[y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

JanJoergen:

Hahaha, 7.62 mot 5.56, definitionsfråga.

30 skott och mindre eldavbrott


   
SvaraCitera