Aviseringar
Rensa alla

Henkritik


Ämnesstartare

Litteraturprofessorn Eva Witt-Brattström anser att hen är en tillbakagång för feminismen då vi går ifrån feminina pronomen om vi ersätter han och hon med hen.

http://www.svd.se/kultur/saol-ingen-censurerande-instans_3784668.svd


   
Citera
Ämnesetiketter
mynona

Varför ska man inte gå ifrån "ifrån feminina pronomen"? Jag tycker mig minnas att hon en gång uttalade sig offentligt om att den sexuella frigörelsen gått för långt för att "det inte var meningen att kvinnor skulle bli som män".

Jag har intrycket att hon sitter fast i 1970-talets version av feminismen, ett stadium i feminismens historia när man ville premiera allt kvinnligt och skilja könen åt för att visa att kvinnor kan lika bra som män. Jag betraktar det som ett förlegat stadium. 

Nuvarande feminism vill inte visa upp kvinnor som lika bra som män, vi har snarare nått fram till en nivå där vi vill riva ned murarna mellan könen och gemensamt lyfta fram människan som individ. Inte konstigt att hon från sin synpunkt är emot hen i så fall. 

Det är enligt samma premiss som den typen av feminister ville behålla yrkestiteln "sjuksköterska" i stället för att ändra det till "sjukskötare" med argumentet: "Det är typiskt att man ska ändra något som för en gång skull är kvinnligt i stället för manligt". Den sortens förlegade feminism är enligt min åsikt kontraproduktiv och otidsenlig och ett passerat stadium. Men nej, har inte läst artikeln, dock känner jag igen konflikten jag uppfattar att den handlar om. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona:
Varför ska man inte gå ifrån "ifrån feminina pronomen"? Jag tycker mig minnas att hon en gång uttalade sig offentligt om att den sexuella frigörelsen gått för långt för att "det inte var meningen att kvinnor skulle bli som män".

Jag har intrycket att hon sitter fast i 1970-talets version av feminismen, ett stadium i feminismens historia när man ville premiera allt kvinnligt och skilja könen åt för att visa att kvinnor kan lika bra som män. Jag betraktar det som ett förlegat stadium. 

Nuvarande feminism vill inte visa upp kvinnor som lika bra som män, vi har snarare nått fram till en nivå där vi vill riva ned murarna mellan könen och gemensamt lyfta fram människan som individ. Inte konstigt att hon från sin synpunkt är emot hen i så fall. 

Det är enligt samma premiss som den typen av feminister ville behålla yrkestiteln "sjuksköterska" i stället för att ändra det till "sjukskötare" med argumentet: "Det är typiskt att man ska ändra något som för en gång skull är kvinnligt i stället för manligt". Den sortens förlegade feminism är enligt min åsikt kontraproduktiv och otidsenlig och ett passerat stadium. Men nej, har inte läst artikeln, dock känner jag igen konflikten jag uppfattar att den handlar om. 

och här har vi enligt mig en bra förklaring till varför många inte känner sig bekväma med att kalla sig feminister, det finns för mycket skilda syner på vad feminism är trots att folk säger "det handlar om jämlikhet!" och detta indikerar absolut att en "ny" ideologi i form av jämställdism vore värdefull.


   
SvaraCitera
Kudhos

/care vad någon Eva tycker. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tror hon missförstått hur det är tänkt att användas dock. Hen är väl något som är tänkt att användas när kön är oviktigt eller okänt? Det är inte en ersättare för hon/han.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Förstår faktiskt inte problemet med hen. I dagsläget ser jag dock hen mer ett politiskt ställningstagande än ett pronomen, men det kan ju ändras i framtiden. 


   
SvaraCitera
mynona

onödigt elak:

och här har vi enligt mig en bra förklaring till varför många inte känner sig bekväma med att kalla sig feminister, det finns för mycket skilda syner på vad feminism är trots att folk säger "det handlar om jämlikhet!" och detta indikerar absolut att en "ny" ideologi i form av jämställdism vore värdefull.

Ja, antifeminister missförstår oftast feminismen och det faktum att det finns många olika versioner av feminismen är en del i varför det är så. Det orsakar förvirring och det är inte konstigt. Dock är det ett faktum att den moderna feminismen, queerfeminismen (som är en del av likhetsfeminismen) är den mest framträdande och mer eller mindre den ledande i Sverige och västvärlden just nu och dess innovationer, så som exempelvis just hen, brukar vara vad som debatteras och missförstås. Det är denna "nya ideologi" som är den som i princip är den ledande inom samtida feminism och vad som krävs är egentligen att reda ut begreppen och förstå den, men är man inte insatt, och tror man att det bara finns en feminism, så blir det inte lätt att förstå saken. Ordet "jämställdism" har dock mycket dåligt rykte bland de insatta, eftersom den i princip är utmärkande för de oinformerade antifeminister vars uppfattning om feminism består av ett ormbo och snåriga missförstånd av typen: "Hen betyder att man vill förbjuda folk att ha kön" och "Feministerna är manshatare som vill ha ett matriarkat" osv, så den som använder ordet jämställdism ger dåliga associationer till en person som håller benhårt fast vid en härva av missförstånd som den själv vägrar att reda ut. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hon har, precis som alla andra hen-motståndare, bara missförstått ordet totalt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zymba:
Hon har, precis som alla andra hen-motståndare, bara missförstått ordet totalt.

Hahahahah

håller med dig om detta. men ändå kul hur man alltid har missförstått er om man inte håller med. ni vet allt GalenSkadeglädjeShockerad


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bööööörg:

Hahahahah

håller med dig om detta. men ändå kul hur man alltid har missförstått er om man inte håller med. ni vet allt GalenSkadeglädjeShockerad

Det är uppenbart att hon missförstått ordet hen, det är det enda jag sagt och kommer att diskutera i den här tråden.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona: så som exempelvis just hen, brukar vara vad som debatteras och missförstås

det brukar snarare vara alla "nazifeminister" osv som innebär att man vill begränsa feminismens utrymme och förhåller sig skeptisk till den upplever jag, oavsett om det främst rör sig om reell kritik eller imaginär kritik(alltså reell eller imaginär substans) så kan problematiken kring den imaginära kritiken iaf raderas vid "ideologibyte"(i princip namnbyte). ni förlorar många potentiella sympatisörer pga detta, förvisso många som i grund är sexister och ändå inte skulle tycka annorlunda, men även hyggliga men oinsatta människor, något det finns väldigt gott om. dessa som från ena hållet för höra "dom är galna"(feminister) och från andra hållet "dom är onda"(invandringskritiker) 

det är ju vanligt att man från feminismfalangen(det som är politiskt korrekt i sverige atm och vars sympatisörer utgör en majoritet) riktar denna typ av kritik mot alla som röstar på SD som rasister då det finns många rasister i partiet, och i nära släktskap med "ideologin" som partiet företräder... mer om detta nedan.

mynona: Ordet "jämställdism" har dock mycket dåligt rykte bland de insatta, eftersom den i princip är utmärkande för de oinformerade antifeminister vars uppfattning om feminism består av ett ormbo och snåriga missförstånd av typen: "Hen betyder att man vill förbjuda folk att ha kön" och "Feministerna är manshatare som vill ha ett matriarkat" osv, så den som använder ordet jämställdism ger dåliga associationer till en person som håller benhårt fast vid en härva av missförstånd som den själv vägrar att reda ut.

det är ju precis det jag menar, precis som att alla som skulle rösta på SD är rasister i mångas ögon på grund av att det finns många rasister i partiet och för att SD står nära ännu mer tvivelaktiga partier (att man ser oerhörda problem med den nuvarande invandring/segregationssituationen och då röstar på det enda partiet som är villiga att ta frågan är inte så märkligt, faktiskt, beror enormt mycket på vilken sorts hegemoni som råder i ens umgänge), nazifeminister gör >jämtälldhetsfrågor< svårare att relatera till och mer "galna" för oinsatta... precis som rasister i SD gör >invandringskritik< svårare att relatera till och mer "ond" för oinsatta. om det var ett klagomål på just ordvalet "jämställdism" och inte själva tesen jag förespråkar kan jag acceptera det du skriver. 

sen förstår jag inte hur du kan erkänna att det finns olika definitioner av feminism men ändå hävda att man ska förstå vilken som är den rätta? det är liksom ännu ett argument för att man bör överge rådande namn med luddig definition och skapa något nytt med tydlig definition.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

^ett av mina bästa inlägg någonsin, imo.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

onödigt elak:
^ett av mina bästa inlägg någonsin, imo.

tycker dina bästa inlägg handlar om mitt könsorgan


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bööööörg:

tycker dina bästa inlägg handlar om mitt könsorgan

håller med, skriver inte sådana såå ofta dock,


   
SvaraCitera
mynona

onödigt elak: det brukar snarare vara alla "nazifeminister" osv som innebär att man vill begränsa feminismens utrymme och förhåller sig skeptisk till den upplever jag, oavsett om det främst rör sig om reell kritik eller imaginär kritik(alltså reell eller imaginär substans) så kan problematiken kring den imaginära kritiken iaf raderas. (vid "ideologibyte"(i princip namnbyte)) ni förlorar många potentiella sympatisörer pga detta, förvisso många som i grund är sexister och ändå inte skulle tycka annorlunda, men även hyggliga men oinsatta människor, något det finns väldigt gott om. dessa som från ena hållet för höra "dom är galna" och från andra hållet "dom är onda"

det är ju vanligt att man från feminismfalangen(det som är politiskt korrekt i sverige atm och vars sympatisörer utgör en majoritet) riktar denna typ av kritik mot alla som röstar på SD som rasister då det finns många rasister i partiet, mer om detta nedan.

Ja, jag tror jag förstår. För min del tycker jag till exempel att man kan byta namn på feminismen för att gynna den, men samtidigt känner jag mig otålig på att de som har problem med namnet så ofta verkar vara synonyma med de som missförstår feminismen. Vet inte om jag förstod dig rätt dock. 

onödigt elak: det är ju precis det jag menar, precis som att alla som skulle rösta på SD är rasister i mångas ögon på grund av att det finns många rasister i partiet och för att SD står nära ännu mer tvivelaktiga partier (att man ser oerhörda problem med den nuvarande invandring/segregationssituationen och då röstar på det enda partiet som är villiga att ta frågan är inte så märkligt, faktiskt, beror enormt mycket på vilken sorts hegemoni som råder i ens umgänge), ni gör >jämtälldhetsfrågor< svårare att relatera till och mer "galna" för oinsatta... precis som rasister i SD gör >invandringskritik< svårare att relatera till och mer "ond" för oinsatta. om det var ett klagomål på just ordvalet "jämställdism" och inte själva tesen jag förespråkar kan jag acceptera det du skriver.

Jag invände mot just ordet "jämställdism", eftersom det ordet är upptaget av oinformerade antifeminister som anser att alla feminism handlar om manshat. Ordet jämställdism skapar samma antagonism för de mer informerade som ordet feminism skapar i öronen på antifeministerna. 

onödigt elak: sen förstår jag inte hur du kan erkänna att det finns olika definitioner av feminism men ändå hävda att man ska förstå vilken som är den rätta?

Det finns många olika typer av feminism. Det är sant och det borde man (även jag själv) minnas att påpeka oftare. Alla versioner har förstås grundmålet gemensamt, men bildar grenar till huvudideologin. Men en av dessa versioner finns det en version som just nu är såpass ledande i västvärlden och Sverige, att det är deras förslag och idéer som oftast diskuteras och debatteras i media och vidare, och som man som informerad därför vet missförstås. Sedan görs missförstånd ännu lättare på grund av den förvirring som uppstår för en oinformerad person pga de olika versionerna av feminism som finns, och förstås hur enskilda individer talar om feminism. Jag tror att folk glömmer att det finns flera versioner av feminism och att det är en stor orsak till förvirringen och missförstånden, ja. Men min poäng är alltså att det finns en ledande feminismversion i Sverige och att det är den versionens idéer som oftast utgör debattämnet då det kommer till feminism och att det är den som missförstås. För en oinformerad person är det förståeligt svårt att hitta i den här intellektuella snårskogen/annan synonym, men det finns en orsak till att i alla fall jag ofta glömmer påpeka att det finns flera versioner av feminism och det är att hur många versioner det än finns så utgår de dels från samma grund, och dels så finns det en samhällsledande och dominerande modern version vars förslag som regel dominerar debatten och missförstås, och det är den versionen: likhetsfeminismen/queerfeminismen för att förklara det enkelt, som jag talar om. Witt-Brattström tex, står för den gamla 70-talsversionen, men hon tillhör sin egen generation så det är kanske naturligt. 


   
SvaraCitera