Forumet - Herpes

Herpes

3420 0 33
undrar jag med.. det är ju inga problem att plocka fram en kondom om man har sex men kul att behöva säga till en kille man inte riktigt känner att "hey, inget oralsex här inte för jag har herpes". fast det är ju så att de allra flesta redan lider av typ I herpes (munherpes) så om det är den typen du har är det ju ingen fara.. vet inte om typ II (könsherpes) ger värre utslag runt munnen än typ I men annars är det ju lugnt [smile]

Spana också in:

kimberlyjoness:

så vadå..kan det inte smitta på det sättet ? alltså , genital herpes (?) kan inte smitta till munnen ?

Enligt de allra flesta källor så kan könsherpes smitta till munnen och vice versa tyvärr.. Men som sagt är risken stor att killen i fråga redan lider av munherpes utan att veta om det... Det är större chans att han blivit smittad genom att hågla med nån liksom :P Egentligen så är det inte så stor skillnad mellan mun och könsherpes ändå, bara att könsherpes är mer skambelagt tyvärr =/
Jaggz:

men om man inte får nå utbrott då behöver man ju inte ha det!! *filosofisk*

Du KAN ha det utan att få utbrott, att säga att man har det om man inte får några utbrott och att man har det om man får utbrott är dumt, för då skulle alla ha det.

Jaggz:

jag har inge jävla herpes, jag skjuter er alla om ni kommer närmare *inträngd i hörn*

tihi *pussar på*
Jaggz:

Är det så att skiten smittar när det är utbrott eller kan det hända utan utbrott?

Kontakt med saliv är troligen den viktigaste smittvägen för typ 1, medan sexuell kontakt är den vanligaste smittvägen för typ 2. Läppherpes smittar via saliv, kyssar etc. Men herpesvirus smittar också via sex och virus kan då överföras till könsorganen från munnen eller underlivet. Både HSV-1 och HSV-2 smittar slutligen även via huden.

Virusutsöndringen i saliv kan pågå i många veckor efter en primär tandköttsinfektion, medan patienter med primärinfektionen genitalt vanligen är smittsamma i 1–2 veckor. Asymtomatisk virusutsöndring av HSV-2 är dock vanlig, och majoriteten av all smitta sker från sexualpartner utan symtom.

Inkubationstiden anges vanligen vara 2–20 dygn.