Aviseringar
Rensa alla

Herpes


Ämnesstartare

om jag har det, kan det smitta killen när han går ner på mej,och är risken stor isåfall ?
smittar det bara när man har domdär utslagen,eller alltid ? har hört olika saker angående det.


   
Citera
Ämnesetiketter

Forskningen är otillräcklig om herpes.
Finns inga exakta svar, fast störst smittorisk är det under utslagen


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

men...DOH.
eftersom att det inte finns tillräckligt med information om det så kanske jag som ovetande inte kan ansvara för ifall nån blir smittad (A)


   
SvaraCitera

undrar jag med.. det är ju inga problem att plocka fram en kondom om man har sex men kul att behöva säga till en kille man inte riktigt känner att "hey, inget oralsex här inte för jag har herpes". fast det är ju så att de allra flesta redan lider av typ I herpes (munherpes) så om det är den typen du har är det ju ingen fara.. vet inte om typ II (könsherpes) ger värre utslag runt munnen än typ I men annars är det ju lugnt [smile]


   
SvaraCitera

kimberlyjoness:

eftersom att det inte finns tillräckligt med information om det så kanske jag som ovetande inte kan ansvara för ifall nån blir smittad (A)

Om du vet att du har det är det rätt oansvarigt att ha oskyddat sex t.ex. med folk eftersom du vet att det kan smitta.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Precis som the digital blonde säger så är det två olika typer av virus 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

men alltså...har man redan herpes så finns det ju inge man kan göra liksom eftersom det inte går att bota.men man kan väl inte avstå resten av sitt liv från att få oralsex ? 🙁
samtidigt så vill jag ju inte att nån stackare ska komma med munherpes efter att ha gått ner på mej xD knepig situation !


   
SvaraCitera

kimberlyjoness:

men man kan väl inte avstå resten av sitt liv från att få oralsex ? 🙁

http://sv.wikipedia.org/wiki/Slicklapp

Viss forskning säger att de olika typerna inte smittar, och andra säger att de smittar tvärsöver.
men lapp borde funka


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

bengal:

Precis som the digital blonde säger så är det två olika typer av virus 🙂

så vadå..kan det inte smitta på det sättet ? alltså , genital herpes (?) kan inte smitta till munnen ? haha,hoppas du fattar vad jag menar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pappbox:

Viss forskning säger att de olika typerna inte smittar, och andra säger att de smittar tvärsöver.

enl. apotetket har det i vissa fall verkat som om smittan har överförts. Men det beror i å fall på att virusena har muterats hit och dit.


   
SvaraCitera

bengal:

enl. apotetket har det i vissa fall verkat som om smittan har överförts. Men det beror i å fall på att virusena har muterats hit och dit.

Sen kan man aldrig heller spåra det, eftersom viruset kan ligga latent hos personer och smitta ändå, man vet inte exakt så det är omöjligt att säga

Här är en sida om det iaf
http://www.smittskyddsinstitutet.se/sjukdomar/herpes-simplex/


   
SvaraCitera

kimberlyjoness:

så vadå..kan det inte smitta på det sättet ? alltså , genital herpes (?) kan inte smitta till munnen ?

Enligt de allra flesta källor så kan könsherpes smitta till munnen och vice versa tyvärr.. Men som sagt är risken stor att killen i fråga redan lider av munherpes utan att veta om det... Det är större chans att han blivit smittad genom att hågla med nån liksom 😛 Egentligen så är det inte så stor skillnad mellan mun och könsherpes ändå, bara att könsherpes är mer skambelagt tyvärr =/


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kan inte alla med herpes fara till någon öde ö och bosätta sig där, jag vill inte ha skiten : (


   
SvaraCitera

the_digital_blonde:

Enligt de allra flesta källor så kan könsherpes smitta till munnen och vice versa tyvärr..

Jo det går att smitta, jag hade runt munnen när jag var runt 10-11 år.
Jag var så smart så jag råkade smitta mig själv i underlivet...


   
SvaraCitera

Jaggz:

Kan inte alla med herpes fara till någon öde ö och bosätta sig där, jag vill inte ha skiten : (

Du kan faktiskt redan ha det bara att du inte får några utbrott 🙂
Då behöver du inte oroa dig


   
SvaraCitera