Aviseringar
Rensa alla

Herpes hur kan det smitta?


Tözen:

Jag har ingen hemsk/äcklig munherpes ändå,men vem fan vill ha d i skrevet? >__<

Njä, får inte mina blåsor alls längre :S Bara när jag blir förkyld. Förr fick jag mycket oftare.
Nej, usch. ;/


   
SvaraCitera

elvafemtio:

Jag undrar om herpes kan smitta via att man tex tar sig i/på munnen och sedan går på tex toa och råkar vara när sig själv där nere eller så?

Så som jag har fattat det så kan man bara ha herpes på ett av ställena. Alltså har man det där nere kan man inte få det på läpparna och har man det på läpparna kan man inte få det där nere. Fast jag är ju inte säker men det är vad jag har hört...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Alltså, nu blir jag sjukt förvirrad.

När jag fick herpes första gången, var det väldigt mycket. Över hela läpparna, bokstavligt talat. Och i hela munnen. Jag lyckades smitta mig själv i underlivet. Så det är absolut inte omöjligt.
Läkaren sa även till mig att tvätta händerna väldigt noga innan jag gick på toaletten eftersom herpes kunde gå igenom hur mycket papper som hellst. Men nu läser jag överallt att det bara smittar vid direkt kontakt.
Vilket inte kan stämma, eftersom jag varken kan eller har kunnat få munnen till mitt underliv. 😛

Och nu på senare år har jag haft ganska mycket problem med herpes och sprungit hos läkare titt som tätt. Fick något blå/lila jag skulle ta på en tops och sedan på såren. Men jag fick absolut inte stoppa ner samma tops i flaskan igen. Eftersom då skulle jag infektera allt innehåll i flaskan.
Men sen läser man att det inte smittar genom dricksglas o.s.v.?
Smittar jag ner hela topsen, måste jag ju smitta ner hela vattnet om vattnet kommer mot mitt sår (om jag har ett på överläppen t.ex.)

Jag blir galen av detta. Vad är det egentligen som stämmer?

Hoppas ni orkade läsa detta långa. 😛


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

till er alla från mig det är mun herpes smittar inte i underlivet det är ett annat herpes virus som smittar där. som jag inte kan namnet på sorligt nog 🙁


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Amy Karlsson:

Så som jag har fattat det så kan man bara ha herpes på ett av ställena. Alltså har man det där nere kan man inte få det på läpparna och har man det på läpparna kan man inte få det där nere. Fast jag är ju inte säker men det är vad jag har hört...

Det stämmer inte, herpes typ 1 som är läppherpes kan smittas vid oralsex....

"På senare år har det, särskilt bland unga, blivit allt vanligare att herpes i munnen (typ 1) också ligger bakom det första insjuknandet av herpes i underlivet. Troligen gäller det ungefär hälften av dem som smittas första gången. Så skillnaden att herpes typ 1 sitter runt munnen och typ 2 sitter i underlivet gäller inte längre fullt ut."

http://sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp?CategoryID=25908&PreView=


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Så som jag har uppfattat det så finns det ju två olika typer av herpes. Det ena är ju munherpes och det andra könsherpes. Men båda kan smitta till varandra. Alltså könsherpes till munnen och munherpes till underlivet. Har också funderat på detta med att smitta sig själv. De säger ju att det är omöjligt, men jag tror verkligen att man kan smitta sig själv om man får sårvätska på till exempel fingrarna och sen rör sig någon annanstans... Och att man kan smitta någon annan på det sättet också. Och sen undrar jag hur man vet vilket herpes det är man har. Munherpes eller könsherpes, vilket man hade först. Vissa vet ju vilket det är de har, men om man har på båda ställena och man fick utbrott samtidigt på båda ställena... Hur kan man då veta? Har läkarna konstaterat det då eller?

Anledningen till att typerna av herpes har ökat är för att ungdomar har mer oralsex idag än man hade förut. Dock är det ju läskigt att alla har ju inte symtom, så alla vet ju inte att man bär på viruset. Dock smittar det inte ofta, tror det var 2 dagar på ett halvår i genomsnitt eller liknande. Men man vet ju aldrig ändå...


   
SvaraCitera

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera