Aviseringar
Rensa alla

Heterokromi


Ämnesstartare

Jag har aldrig funderat särskilt mycket över min ögonfärg förens nu då vi börjat läsa genetik i skolan. Jag har alltså ett brunt och ett grönt öga (fullständig heterokromi) och jag förstår inte hur det kan bli så. Jag har försökt att hitta lite fakta på internet men det finns inte särskilt mycket, och det som finns är ofta i samband med sjukdomar osv.
Något mer som är lite konstigt är att mamma har gröna ögon och pappa blå. Hur fasen gick det här till? Jag är mer förvirrad än vanligt vilket är en katastrof, haha.

Någon av er som vet lite mer och kan förklara bättre?

Skulle även vara kul om andra med speciella ögon/ögonfärger skriver om det 🙂


   
Citera
Ämnesstartare

Det är ett genetiskt fel.


   
SvaraCitera
blum
 blum

konstigt att ett öga är brunt då ingen av dina föräldrar bär på den bruna genen..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Angelize:

Det är ett genetiskt fel.

Jo så långt förstod väl kanske jag också...
Frågan var väl lite mer varför det blir så


   
SvaraCitera

Lindblom:

konstigt att ett öga är brunt då ingen av dina föräldrar bär på den bruna genen..

Det kan de ju göra. Man kan ju ha blå ögon men samtidigt bära på den bruna genen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Alla är vi olika. 🙂 Anledningen till att du kan få bruna ögon är att dina föräldrar kan bära på en sån arvsmassa. Till exempel kan din mammas mor haft blåa ögon samtidigt som hennes pappa kan ha haft bruna (även fast bruna då brukar bli det som barnet får så finns det undantag). När du sedan skapades så aktiverades det bruna igen.

Att du har två olika färger på ögonen beror troligen på att dina celler i vardera öga har olika DNA. Det är inte vanligt men de brukar vara en mutation som skapar det.


   
SvaraCitera

Capture:

Man kan ju ha blå ögon men samtidigt bära på den bruna genen.

fat den bruna genen är ju dominant.
visst finns mutationer och liknande men iaf...
är inte alltför insatt iofs[rolleyes]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Man kan inte ha blåa ögon och bära på en brun gen. Däremot kan man ha bruna ögon och bära på en blå gen. Det beror på att det bruna är dominant och bestämmer ögonfärgen. Så den med blåa ögon är alltså homozygot och bär bara på en färggen.
Det kan man se genom att göra såhär. Väldigt slarvigt gjort, men det duger 😉

Image

Detta visar ett par som båda bär på en brun färggen och en blå.
Om de nu får fyra barn tillsammans så blir tre av dom brunögda, två av dem bär på två färggener och ett av barnen får blå ögon.

Två homozygoter och två heterozygoter.

(sorry, jag suger på att förklara saker)


   
SvaraCitera

Tennsoldaten:

Att du har två olika färger på ögonen beror troligen på att dina celler i vardera öga har olika DNA.

nu tror jag att du är ute och cyklar på väldigt djupt vatten osv.

Dold text: du har ingen koll med andra ord


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lindblom:

konstigt att ett öga är brunt då ingen av dina föräldrar bär på den bruna genen..

Blivande_japan:

nu tror jag att du är ute och cyklar på väldigt djupt vatten osv.

Wilma:

Två homozygoter och två heterozygoter.

ögonfärg påverkas oxå av hur mkt ljus vi exponeras för första dagarna. sedan är det heller inte helt klarlagt det där med människans ögonfärg, mkt tyder på att fler gener påverkar vilket är också ganska rimligt; ögonfärgen sitter enbart på två gener är ganska långsökt; antag att båda dessa är deffekta, borde inte vara extremt ovanligt med en sådan händelse. borde då finnas lika många som saknar ögonfärg överhuvudtaget som det finns färgblinda män.


   
SvaraCitera

Blivande_japan:

fat den bruna genen är ju dominant.
visst finns mutationer och liknande men iaf...
är inte alltför insatt iofs[rolleyes]

Är lite virrig, menade nog att hennes mamma är den som bär på den bruna genen då hon har gröna ögon.

Det jag fick fram efter lite googling var mosaicism, vilket är en mutation under fosterutvecklingen.
Wiki säger:
"Mosaicism syftar till en individ vars celler har olika genotyp trots att inidividen härstammar från en enda zygot. Uppkommer troligtvis av mutation under fosterutvecklingen."

Kan det vara något?


   
SvaraCitera

Roslagsvatten AB:

text

det jag sa var helt fel var iofs att tennsoldaten påstod att personen hade olika dna i vardera ögonen[rolleyes]


   
SvaraCitera

Capture:

Kan det vara något?

kan det nog[party][y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

nu tror jag att du är ute och cyklar på väldigt djupt vatten osv.

Vadårå?


   
SvaraCitera

Tennsoldaten:

Vadårå?

hur hade du tänkt att dna-tekniken hade kunnat bli så utbredd om folk gick omrking och hade flera olika dna egentligen????[confused]

[zzz]


   
SvaraCitera