Aviseringar
Rensa alla

Heterokromi


Ämnesstartare

Capture:

Är lite virrig, menade nog att hennes mamma är den som bär på den bruna genen då hon har gröna ögon.

Tror det är samma där, den bruna genen är dominant så därför bör hon inte bära på den 🙂 Men om jag kollar tillbaka lite så har mammas pappa bruna ögon och hennes mamma blåa, så man undrar hur hon fick gröna. Läste någonstans att gröna ögon egentligen är missfärgade blå, och på ett annat ställe stod det att gröna ögon var blå och brunt blandat. Jag förstår nothing.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

hur hade du tänkt att dna-tekniken hade kunnat bli så utbredd om folk gick omrking och hade flera olika dna egentligen????[confused]

Informationen i hennes gener är ju olika, så att en skickar information om gröna medan den andra skickar information om bruna. En av dem skiljer ju sig ifrån det hon "skulle" ha. DNAt skiljer ju sig iom att olika gener är aktiverade/inaktiverade, även om samma gener finns där.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Så kan någon förklara för mig varför jag är den enda i min släkt som har gröna ögon? Alla andra har ljusblåa. Och nej, brevbärarskämtet fungerar inte, jag har hört det under hela min uppväxt av mina äldre syskon. [bigsmile]


   
SvaraCitera

Tennsoldaten:

DNAt skiljer ju sig iom att olika gener är aktiverade/inaktiverade, även om samma gener finns där.

olika gener är påkopplade ja, men inte fan är det olika dna för det, det är fortfarande samma...


   
SvaraCitera

Suckertrainblues:

Så kan någon förklara för mig varför jag är den enda i min släkt som har gröna ögon? Alla andra har ljusblåa. Och nej, brevbärarskämtet fungerar inte, jag har hört det under hela min uppväxt av mina äldre syskon. [bigsmile]

jag antar att grönt är ett ressesivt anlag och att båda dina föräldrar bär på det utan att ha gröna ögon..?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

jag antar att grönt är ett ressesivt anlag och att båda dina föräldrar bär på det utan att ha gröna ögon..?

Ja, ok. Gött.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

jag antar att grönt är ett ressesivt anlag och att båda dina föräldrar bär på det utan att ha gröna ögon..?

Grönt är dominant mot blått. så du bör nog ta och kolla brevbärarens ögonfärg iaf! ;D


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Men om det nu är så att grönt egentligen är en missfärgad brun eller blå så finns ju svaret där


   
SvaraCitera

Suckertrainblues:

Ja, ok. Gött.

det var en gissning, vet inte om det är så[party]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Wilma:

Grönt är dominant mot blått. så du bör nog ta och kolla brevbärarens ögonfärg iaf! ;D

D'oh! [tard] Jag kanske borde ha ett familjemöte.


   
SvaraCitera

Wilma:

Grönt är dominant mot blått. så du bör nog ta och kolla brevbärarens ögonfärg iaf! ;D

ändock är det rätt många fler med blåa än gröna ögon, hur går det ihop?[party]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

olika gener är påkopplade ja, men inte fan är det olika dna för det, det är fortfarande samma...

DNA-molekylerna gör ju olika saker!???


   
SvaraCitera

Tennsoldaten:

DNA-molekylerna gör ju olika saker!???

men det är ju fortfarande samma dna[mad][mad][mad][mad]

kan vi lägga ner den här diskussionen nu eller? jag är på ofördelaktigt humör, så jag kan annars hålla på hela dagen![badgrin]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

men det är ju fortfarande samma dna[mad][mad][mad][mad]

Men de är ju fortfarande olika iom att de har olika gener aktiverade/inaktiverade..........?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

ändock är det rätt många fler med blåa än gröna ögon, hur går det ihop?[party]

Haha jadu, försöker fundera ut nått som skulle kunna stämma. Men man tycker ju nästan att det borde vara tvärtom. Kan bara ta mina syskon som exempel då, mamma har gröna och pappa blå. Alla mina syskon har väldigt blå ögon, men om nu grönt är dominant borde de ju ha gröna ögon. Åh jag blir galen på det här, haha!


   
SvaraCitera