Aviseringar
Rensa alla

hierarkiska fack suger balle!


Ämnesstartare

När ska alla sluta vara sådana jävla gråsossar och se fack som någonting heligt, när ska facken få den kritik de förtjänar?

Hur vettigt är det när fack är bundna till politiska partier? (tror tex livs skickar ut partireklam)

Hur vettigt är det att de som har högre befattningar inom facket åker på "utbildande" resor på arbetarnas pengar?

Hur vettigt är det att facken donerar pengar till politiska partier?

Jag blir så jävla förbannad [mad]


   
Citera
Tumult

Förstår inte riktigt din formulering. Är det Facket i övrigt du är i emot, eller är det just kopplingen till (I vissa sammanhang) politiska partier? Vissa fackförbund samarbetar med politiska partier som delar samma värdegrund, medan andra är partipolitiskt obundna.

Skulle vara intressant om du kunde bistå med en mer informativ och grundläggande kritik. Hur skulle du vilja förbättre situationen, och med vilka medel?

Många förbund erbjuder nätverk, professionsdagar och möjligheter för studenter och yrkesverksamma personer att träffas och utbyta erfarenheter. Det är ett rikligt tillfälle för en student att skaffa kontakter för det kommande arbetslivet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tumult:

Förstår inte riktigt din formulering. Är det Facket i övrigt du är i emot

nej

Det jag är emot är att det anses helt ok att folk i högre beffattningar åker på resor, att många fack är politiskt bundna, att många fack donerar pengar till politiska partier.

Det jag allra mest reagerar på är att detta verkar anses som helt normalt.

Tumult:

Hur skulle du vilja förbättre situationen, och med vilka medel?

Att folk skulle kräva att facken är politiskt obundna, att de inte donerade pengar och att de inte åker på resor.

Jag är absolut inte emot facken som idé, tvärt om, men jag är emot att det är folk automatiskt ser det som ett angrepp mot facken som idé att kritisera deras gärningar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dan_the_ironman:

Hur vettigt är det att facken donerar pengar till politiska partier?

Det vore ju vettigt om pengar hade gått till partier som faktiskt aktivt hjälper arbetare och förbättrar deras situation.

Dan_the_ironman:

Hur vettigt är det när fack är bundna till politiska partier? (tror tex livs skickar ut partireklam)

Det är ju kanske inte så bra nej.

Dan_the_ironman:

Hur vettigt är det att de som har högre befattningar inom facket åker på "utbildande" resor på arbetarnas pengar?

Beror ju på vilken nytta dessa resor egentligen har - man får betänka att facken någonstans i teorin håller uppe lönenivåer som då är arbetarnas pengar.

Men ja i stort sett så suger dom balle ja, i ett land där det finns så mycket fackliga rättigheter osv verkar vi vara sämst på att utnyttja dom. Facken måste stå på sig framför allt när det finns mycket som vi har i Sverige som borde var lagstiftat att vi ska ha men nu bara finns avtal mellan fack och näringsliv. Vi behöver en starkare fackförbundsrörelse som vågar lite, nu för tiden har vi inte det, bara en massa pampar och tunna led på 1 maj. Farligt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed:

Det vore ju vettigt om pengar hade gått till partier som faktiskt aktivt hjälper arbetare och förbättrar deras situation.

socialdemokraterna är de jag vet som får bidrag av facken, om de nu hjälper arbetarna är en smaksak...

dazed:

Beror ju på vilken nytta dessa resor egentligen har - man får betänka att facken någonstans i teorin håller uppe lönenivåer som då är arbetarnas pengar.

En släkting till mig åkte till riga där de hade lite föreläsningar (har för mig att föreläsarna var inhyrda från Sverige....)

dazed:

Vi behöver en starkare fackförbundsrörelse som vågar lite, nu för tiden har vi inte det, bara en massa pampar och tunna led på 1 maj. Farligt.

så sant som det är sagt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dan_the_ironman:

socialdemokraterna är de jag vet som får bidrag av facken, om de nu hjälper arbetarna är en smaksak...

Det var några år sedan.

Dan_the_ironman:

En släkting till mig åkte till riga där de hade lite föreläsningar (har för mig att föreläsarna var inhyrda från Sverige....)

Det låter ju efterblivet, har antagligen med sossebanden att göra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Håller med.

Wanja Lundby-Wedin:

Men det är tråkigt att läsa att du känner dig som mindre värd för att du inte Socialdemokrat, facket ska företräda alla medlemmar. Samtidigt har varje medlem också ett ansvar att verka för organisationens bästa.


   
SvaraCitera
Tumult

Glöm inte bort att vi har en moderat regering för tillfället, så ni inte spårar ut helt totalt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tumult:

Glöm inte bort att vi har en moderat regering för tillfället, så ni inte spårar ut helt totalt.

Vad menar du?


   
SvaraCitera

Dan_the_ironman:

Hur vettigt är det när fack är bundna till politiska partier? (tror tex livs skickar ut partireklam)

Sant, alla fack borde vara politiskt obundna. Facket skall endast jobba för ARBETSTAGARE. Allt annat är snicsnack!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dan_the_ironman:

Hur vettigt är det när fack är bundna till politiska partier? (tror tex livs skickar ut partireklam)

Har inga problem med att fack uttryckligen ger stöd till specifika partier, men när de gör sig beroende av partier är det inte bra.

Dan_the_ironman:

Hur vettigt är det att de som har högre befattningar inom facket åker på "utbildande" resor på arbetarnas pengar?

Ej särskilt vettigt, om det inte finns ett stöd för det bland medlemmarna. Om medlemmarna t.ex. röstar för att skicka klubbordföranden på juridikkurs finns det inga problem.

Dan_the_ironman:

Hur vettigt är det att facken donerar pengar till politiska partier?

Så länge medlemmarna stödjer idén ser jag inga egentliga problem, förutom att det är slöseri med pengar.

Fack är asbra, men de bör motarbeta hierarkierna, inte bli en del av dem. Har större problem med hur de stora facken ofta kan fått skiftat syfte, från "organisation för klasskamp" till "organisation för klassamarbete i utbyte mot liiite bättre arbetsvillkor".

Tycker dock att det är bättre att folk är med i fack, även de stora, än att de inte är med i något.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KingGurka:

Har inga problem med att fack uttryckligen ger stöd till specifika partier, men när de gör sig beroende av partier är det inte bra.

Jag tycker det är fel när de prackar på sina medlemmar saker, men det är klart att de ska få göra ställningstaganden i sakfrågor.

KingGurka:

Ej särskilt vettigt, om det inte finns ett stöd för det bland medlemmarna. Om medlemmarna t.ex. röstar för att skicka klubbordföranden på juridikkurs finns det inga problem.

det är en annan sak, finns exempel tidigare i tråden.

KingGurka:

Så länge medlemmarna stödjer idén ser jag inga egentliga problem, förutom att det är slöseri med pengar.

Med tanke på att det just rör sig om hierarkiska fack så har ju egentligen arbetarna ingen större talan.

KingGurka:

Tycker dock att det är bättre att folk är med i fack, även de stora, än att de inte är med i något.

Sant.

Tumult:

Glöm inte bort att vi har en moderat regering för tillfället, så ni inte spårar ut helt totalt.

Vad fan menar du egentligen?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ja


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tänker inte va med och betala pengar till några kryssningsmiddagar när jag börjar jobba


   
SvaraCitera