Aviseringar
Rensa alla

High school istället för gymnasium?


Ämnesstartare

Hej! Har ingen aning om någon kan svara på den här frågan men jag ger väl det ett försök eftersom google för första gången inte kommit med något svar?
Jag går äntligen sista året i 9.an och nästa år kommer jag åka som utebytesstudent till Usa och bo där i ett år.
Det enda som jag tycker känns otroligt jobbigt är att när jag kommer tillbaka till sverige blir det ju så att istället för att börja andra året i gymnasiet måste jag gå första året. Det är säkert såklart värt det! Jag tvekar verkligen inte på att åka, min familj och jag har planerat det ända sen jag var ca 12 år gammal. Men jag är riktigt skoltrött just nu! Det känns som att efter Usa så kommer jag ha ändrats en hel del, och här är min fråga: Kan man ha en high school utbildning istället för gymnasie i Sverige? Jag är en sån person som blir galen av rutiner jag behöver komma ut och upptäcka och få leva på nytt, annars kanske hela min framtid blir spräckt bara för att jag bott på samma plats för länge.

Jag vet såklart inte hur jag kommer känna om ett år. Men jag har velat satsa på high school utbildning hyfsat länge. (jag förvänar mig inte något hollywood high school liv som på filmer)Jag vill verkligen inte hoppa av gymnasiet bara för att jag avskyr svensk vardagsrutin som jag levt med i kanske 10 år nu. Kan ju lägga till att jag bott i Thailand och gick i svensk skola där i flera månader och det var en av mina bästa skolminnen, så bara tanken att få flytta utomlands och få plugga i flera år ger mig bra tankar [smile]
hoppas hur som helst på lite hjälp, förstår om ingen har något svar på min skumma fråga men värt ett försök iallafall 😉


   
Citera
Ämnesstartare

Alla som jag känner till har fått gå om det året dom missat. Studierna i USA kan vara en merit men ersätter inte gymnasiet i sverige.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag föreslår att du frågar din studievägledare. Hen kan säkert ge dig ett definitivt svar!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

om du genomför en full high school-utbildning i usa så räknas det som en motsvarande gymnasieexamen. tänk dock på vilka kurser du väljer att ta i så fall eftersom du fortfarande måste ha rätt behörighet om du vill söka till svenska högskolor sedan.

dock kanske du måste läsa upp svenska på komvux sedan då det krävs för många kurser samt att framtida svenska arbetsgivare gärna vill veta att du kan uttrycka dig ordentligt på svenska.


   
SvaraCitera
Vippen

Jag hade en klasskamrat som åkte till USA efter första året på gymnasiet. När hon kom tillbaka behövde hon inte börja i 2an utan kunde hoppa in i vår klass igen på 3e året.


   
SvaraCitera

Fvworld:

Kan man ha en high school utbildning istället för gymnasie i Sverige?

En gymnasieutbildning är inte obligatorisk; om du så vill kan du rensa fisk i Norge istället för att gå på gymnasiet.

Fvworld:

Jag är en sån person som blir galen av rutiner jag behöver komma ut och upptäcka och få leva på nytt

Hett tips: läs redan nu in dig på hur Arbetsförmedlingen fungerar. Det låter som att du kommer att spendera mycket tid där.


   
SvaraCitera

Kostar det inte att gå på ett high school? Eller har jag bara fått för mig det?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tack för tipsen! ska snart på ett sorts möte och prata lite om utebytesstudent året jag antar att jag kanske kan fråga lite då [y]

Sagitta:

Kostar det inte att gå på ett high school? Eller har jag bara fått för mig det?

jo det är ganska dyrt eftersom där får man inte gratis lunch som i sverige, jag tror utbildningen också kostar + om man går på en aktivitet


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fvworld:

Kan man ha en high school utbildning istället för gymnasie i Sverige?

självklart är det en merit att ha studerat i usa, men det räknas inte som eller ersätter inte en svensk gymnasieutbildning.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fingerprints:

men det räknas inte som eller ersätter inte en svensk gymnasieutbildning.

jo? amerikanska studenter kan också söka in på svenska universitet. sedan att det blir krångligare och att man oftast inte har samma behörighet är en annan femma.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Birgrrr:

jo? amerikanska studenter kan också söka in på svenska universitet. sedan att det blir krångligare och att man oftast inte har samma behörighet är en annan femma.

jaa det är ju en utbildning men inte samma som den svenska.
Jag har i alla fall hört att den inte ersätter.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fingerprints:

Jag har i alla fall hört att den inte ersätter.

nä, det gör den ju inte. man läser väldigt lite svenska på high school t.ex. men komvux finns alltid för att komplettera (vågar dock inte ens föreställa mig det byråkratiska krångel som kommer dyka upp när man vill söka med både amerikanska och svenska betyg [shake])

men vill man plugga uni i sverige är det helt klart lättast med en gymnasieexamen, ja.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Birgrrr:

man läser väldigt lite svenska på high school t

ja och de allra flesta utbildningarna på universitetet kräver ju att man läst svenska a och b. Så då måste hon ju hur som helst plugga ikapp dessa på komvux och vet inte om de läser historia på samma sätt heller.

Amerikanska studenter söker väl någon utbytesstudentgrej eller?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fingerprints:

Så då måste hon ju hur som helst plugga ikapp dessa på komvux och vet inte om de läser historia på samma sätt heller.

ja precis, men det är fortfarande inte en omöjlighet att spendera större tiden av sina, motsvarande, gymnasieår i the U S of A.

Fingerprints:

Amerikanska studenter söker väl någon utbytesstudentgrej eller?

nej, tror jag inte att det behöver göra. dock finns det väldigt få program (under mastersnivå) som riktar sig till utländska studenter. men en hel del kurser finns det ofta.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Birgrrr:

ja precis, men det är fortfarande inte en möjlighet att spendera större tiden av sina, motsvarande, gymnasieår i the U S of A.

tror nog man behöver läsa ikapp minst ett år när man kommer hem ändå.

Birgrrr:

som riktar sig till utländska studenter.

men när man söker sig till såna så har de nog inte svenska antagningsregler? antar jag.

Dold text: tog du bort mig från fejsbuk [blush]


   
SvaraCitera