Aviseringar
Rensa alla

Historia


Ämnesstartare

Måste skriva om en av dessa händelser; 

Roms undergång, Jesu födelse, Sovjetunionen upplöses, Columbus seglar till Västindien, Franska revolutionen, Börskraschen i New York, Muhammeds flykt till Medina, World Trade Center attackeras, Atombomb fälls över Hiroshima, Wienkongressen, Första världskriget och Alexander den stor dör i Babylon. 

Vilken ska jag välja? Kan inte bestämma mig 🙁


   
Citera
Ämnesstartare

WTC


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Antiken är ju spännande. Cool.

Eller world trade center, eller Hiroshima.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Roms undergång.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

patrick bateman

Roms undergång, Jesu födelse, Sovjetunionen upplöses, Columbus seglar till Västindien, Franska revolutionen, Börskraschen i New York, Muhammeds flykt till Medina, World Trade Center attackeras, Atombomb fälls över Hiroshima, Wienkongressen, Första världskriget och Alexander den stor dör i Babylon. 

Vilken ska jag välja? Kan inte bestämma mig 🙁

Hade fokuserat på dessa. Lycka till!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

WTC är dock spännande pga att man kan dra paralleller till rätt intressanta aspekter. Till exempel utvecklingen av terrorism genom tid, synen på terrorism och islam; nutid och framtid, man kan dra det ner till en nivå där man analyserar attentatsmännen bakom (vad som drev dem, hur de formades till att utföra detta, al-qaida osv) relationen mellan terrorism och religion; hur stor är den, egentligen? Och speciellt: livet som vapen; hur uppkom det fenomenet? Koppla det till annat osv. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hur mycket arbete vill du lägga ner?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ta WTC eller Hiroshima, det lättare att hitta fakta till det. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Första världskriget

eller napalmbombningen över tokyo, pga hiroshima är välkänt nog


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

frukt: WTC

Utveckla gärna ditt svar 🙂

nöbby: Antiken är ju spännande. Cool.

Eller world trade center, eller Hiroshima.

Mm mycket spännande, gillar allt och gillar historia. Svårt.

adhoc: Roms undergång.

Mm den är spännande, funderar på den.

sicilianmind: Hade fokuserat på dessa. Lycka till!

Funderar starkt på Roms undergång. Det är spännande grejer.

adhoc: WTC är dock spännande pga att man kan dra paralleller till rätt intressanta aspekter. Till exempel utvecklingen av terrorism genom tid, synen på terrorism och islam; nutid och framtid, man kan dra det ner till en nivå där man analyserar attentatsmännen bakom (vad som drev dem, hur de formades till att utföra detta, al-qaida osv) relationen mellan terrorism och religion; hur stor är den, egentligen? Och speciellt: livet som vapen; hur uppkom det fenomenet? Koppla det till annat osv.

Precis. Sen är WTC väldigt relevant eftersom jag kommer ihåg det och man kan det väldigt bra. Precis, mycket sånt jag ska ta med och hur det såg ut innan attentaten i världen och hur allt blev påverkat.

 

dazed: Hur mycket arbete vill du lägga ner?

Vet inte. Tänker sällan så till skolgrejer. Jag så mycket jag orkar, känner för typ. Men gillar historia samt har tills den 3 på mig att bli klar så lär lägga ner en del ändå.

Wikiboy : Ta WTC eller Hiroshima, det lättare att hitta fakta till det.

Fast är spännande om det är svårare att hitta fakta.

Lífþrasir: napalmbombningen över tokyo,

Inte med på min lista jag fick men tror inte det gör så mycket egentligen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

patrick bateman:
Måste skriva om en av dessa händelser; 

Roms undergång, Jesu födelse, Sovjetunionen upplöses, Columbus seglar till Västindien, Franska revolutionen, Börskraschen i New York, Muhammeds flykt till Medina, World Trade Center attackeras, Atombomb fälls över Hiroshima, Wienkongressen, Första världskriget och Alexander den stor dör i Babylon. 

Vilken ska jag välja? Kan inte bestämma mig 🙁


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

patrick bateman: Vet inte. Tänker sällan så till skolgrejer. Jag så mycket jag orkar, känner för typ. Men gillar historia samt har tills den 3 på mig att bli klar så lär lägga ner en del ändå.

Tex Roms undergång är inte helt lätt att förklara för det är en ganska omdebatterad och inte helt lätt fråga, finns många teorier med grund i både ateism, ekologi och moralism. Det är något man bör fördjupa ganska rejält i och det kan förstås vara både intressant och jobbigt.

Om man tar tex Hiroshima eller WTC så kan man dra upp en mängd väldigt intressanta moraliska frågor samtidigt som det finns bra med fakta kring detta och är ganska nära och lätt att relatera till. 

Allt är egentligen bra skit.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed: Tex Roms undergång är inte helt lätt att förklara för det är en ganska omdebatterad och inte helt lätt fråga, finns många teorier med grund i både ateism, ekologi och moralism. Det är något man bör fördjupa ganska rejält i och det kan förstås vara både intressant och jobbigt.

Om man tar tex Hiroshima eller WTC så kan man dra upp en mängd väldigt intressanta moraliska frågor samtidigt som det finns bra med fakta kring detta och är ganska nära och lätt att relatera till. 

Allt är egentligen bra skit.

Haha ja jag vet. Nu tror jag dock inte att det ska vara en sån megauppsats, detta är första uppgiften och läraren gav oss den lite på skoj. Typ "välj nåt och skriv lite." 
Mm det är bra grejer. Får fundera lite och se hur jag gör.


   
SvaraCitera
KSENIA

VÄLJ COLUMBUS LR FRANSKA REVOLUTIONEN OM DU VILL GÖRA DET LÄTT FÖR DIG


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KSENIA: VÄLJ COLUMBUS LR FRANSKA REVOLUTIONEN OM DU VILL GÖRA DET LÄTT FÖR DIG

Isåfall Columbus, franska revolutionen är lite tjatig.
Varför caps lock? 


   
SvaraCitera