Aviseringar
Rensa alla

Hitta en kristen kille?


Sagan
Ämnesstartare

Så ja, jag är kristen och försöker att leva mitt liv så nära och troget mot Gud som möjligt. 
Nu är det så att jag skulle vilja träffa någon och bli kär. De killar jag träffat och dejtat innan har varit agnostiker eller ateister, och i slutet har skillnaden mellan oss varit för stora.
Nu skulle jag vilja träffa en kristen kille som har samma kärlek till Gud som mig. 
Men detta verkar helt omöjligt! 

Är det någon som vet var man kan träffa och lära känna kristna killar (och även tjejer för vänner är alltid bra) förutom i kyrkan och kristna ungdomsgrupper?


   
Citera

Är du vad man brukar kalla "strikt bibeltrogen" dvs du tror på vartenda ord i både GT och NT?


   
SvaraCitera

Där man träffar andra killar antar jag. Med undantag för satanistaftonar o swingerpartyn.


   
SvaraCitera

   
SvaraCitera

Är du någon slags fundamentalist eller varför har det inte funkat med icke-troende killar?


   
SvaraCitera

Förutom kyrkan så finns det nog ingen speciell plats där man hittar kristna killar. Får leta där man bruka hitta killar och sedan hoppas på att de ä kristna


   
SvaraCitera

Вы не поймете это, но религия не есть хорошо


   
SvaraCitera
Sagan
Ämnesstartare

stoner:
Är du vad man brukar kalla "strikt bibeltrogen" dvs du tror på vartenda ord i både GT och NT?

Kortfattat: Ja. Jag tror på Gud och Jesus. Men sedan är det som står skrivet upp till att tolka själv. 

Långa historian:
Alla kristna är enligt mig strikt bibeltrogna så länge de läser och studerar skriften, samt älskar vår Gud. Men det som står i bibeln uppfattas olika för alla. 
Jag anser tillexempel inte att homosexualitet är fel. Bibeln nämner att ett äktenskap ska vara mellan en man och en kvinna, men jag tror inte att Gud med det menar att kärlek mellan samkönade ska vara förbjudet. Utan att ett äktenskap mellan man och kvinna är att föredra enligt bibeln, men att homosexuella ska ha lika rätt till äktenskap som alla andra. 
Många tror att vi kristna är emot så mycket, men de flesta av oss har moderna tankar om samhället. Vi har alltid tanken att bibeln var skriven för längesedan. 
Men klart finns det dem som vill tolka bibeln på ett gammaldags sätt och jag klandrar dem inte (för det är så de har upplevt skriften). Vad jag ogillar är när sådana demonstrerar emot andras rättigheter och brukar våld, det är inte kristet.
Så ja jag är vad JAG anser strikt kristen. 


   
SvaraCitera
Sagan
Ämnesstartare

Niklas:
Är du någon slags fundamentalist eller varför har det inte funkat med icke-troende killar?

Samma anledning som att det inte funkar mellan en vänsterpartist och en moderat i längden. Man ser saker på olika sätt. 


   
SvaraCitera
Sagan
Ämnesstartare

Wow svenska tilk ryska översatt från Google translate. Coolt. Mycket imponerand.

Jötunheimer:
Вы не поймете это, но религия не есть хорошо


   
SvaraCitera

Sagan:
Samma anledning som att det inte funkar mellan en vänsterpartist och en moderat i längden. Man ser saker på olika sätt. 

 Tror inte det finns ett enda par som ser saker exakt likadant.


   
SvaraCitera

Muslimer tror på Gamla Testamentet och det nya förutom att Jesus inte var guds son. Judar tror på det Gamla Testamentet. Blink


   
SvaraCitera

Sagan:
Samma anledning som att det inte funkar mellan en vänsterpartist och en moderat i längden. Man ser saker på olika sätt. 

Jag tror att det definitivt kan funka. Handlar mer om personen än om världsåskådningen och hur anal man är inför sin egen och andras tro.


   
SvaraCitera

Rätt svårt  och hitta en seriös kristen kille i Sverige idag men inte omöjligt! 
Ett Tips ,dra ut och res i världen så kanske den rätta dyker upp tids nog! 


   
SvaraCitera

Sagan: Kortfattat: Ja. Jag tror på Gud och Jesus. Men sedan är det som står skrivet upp till att tolka själv.

Om vi förutsätter att det bara finns en Gud så borde det rimligen även bara finnas en bibel och en enda religion på hela vår planet. Men det vet vi alla idag, oavsett var man bor i världen och vad man har för religion att så inte är fallet. Tyvärr... jag repeterar TYVÄRR!

Jag har själv varit medlem i ett religiöst samfund. Enbart (får jag väl säga) på grund av att jag under några väldigt kritiska år förlorade väldigt många nära släktingar, vänner och bekanta. Dvs i klarspråk - dom avled. Inget drogrelaterat (kanske bäst att påpeka på grund av mitt User ID) utan mer på grund av sjukdomar (cancer) samt trafikolyckor, drukningsolyckor till rena sk olyckor. Inget våldsrelaterat dock som tur är.

Tror själv på Bibeln trots att jag är väldigt kritisk till hur många samfund bedriver sin verksamhet. Livets Ord (var bl a uppe i SVT Uppdrag Granskning för bara någon vecka sedan) till Jehovas Vittnen är väl två samfund som jag är extremt kritisk till.  Tumme ned

Så det kanske är viktigt att man särskiljer Biblen (GT och NT) från själva samfunden. Har för övrigt självklart varit på plats både i Betlehem och Jerusalem.

Sagan: Långa historian:
Alla kristna är enligt mig strikt bibeltrogna så länge de läser och studerar skriften, samt älskar vår Gud. Men det som står i bibeln uppfattas olika för alla.
Jag anser tillexempel inte att homosexualitet är fel. Bibeln nämner att ett äktenskap ska vara mellan en man och en kvinna, men jag tror inte att Gud med det menar att kärlek mellan samkönade ska vara förbjudet. Utan att ett äktenskap mellan man och kvinna är att föredra enligt bibeln, men att homosexuella ska ha lika rätt till äktenskap som alla andra.
Många tror att vi kristna är emot så mycket, men de flesta av oss har moderna tankar om samhället. Vi har alltid tanken att bibeln var skriven för längesedan.
Men klart finns det dem som vill tolka bibeln på ett gammaldags sätt och jag klandrar dem inte (för det är så de har upplevt skriften). Vad jag ogillar är när sådana demonstrerar emot andras rättigheter och brukar våld, det är inte kristet.
Så ja jag är vad JAG anser strikt kristen.

Det är nog väldigt viktigt att man särskiljer kristendomen i Sverige idag mot för 1000 år sedan trots att det är samma Bibel som används. Beklagligtvis stod väl kyrkan för de flesta avrättningar på den tiden och för bara drygt ett par hundra år sedan avrättades den sista kvinnan bara för att hon tog växtriket till hjälp för att bota sjuka. Kyrkan klassade henne som häxa.

Men det där är naturligtvis inget varken du eller jag kan ställas till svars för eller ens ha några åsikter om.


   
SvaraCitera