Aviseringar
Rensa alla

Hivpositiva kan få slippa informationsplikt vid sex


Ämnesstartare

Regeringen vill tillsammans med V och FP ta bort HIV från smittskyddslagstiftningen, vilket skulle innebära att det skulle vara fritt fram som hivsmittad att ha sex utan att informera partnern om sin sjukdom i förväg. Anledningen ska bl.a vara att smittorisken enligt Socialstyrelsen är så pass liten om man har en väl fungerande behandling.

http://www.etc.se/inrikes/hivpositiva-kan-slippa-informationsplikt-vid-sex

Personligen tycker jag det är helt barockt. Även om smittorisken är liten, så finns den ändå och man borde få veta om man vill utsätta sig för den.


   
Citera
Ämnesstartare

Nä. Folk är alltför oförsiktiga med sin hälsa och skulle sprida det till höger och vänster. Sedan kan ju kondomer gå sönder och då blir man ju ändå smittad så får folk reda på att någon har HIV tror jag ej att så många är benägna att byta kroppsvätskor med den personen.  Dock utsätter man ju sig alltid för en risk när man har sex ändå.


   
SvaraCitera

Informationsplikt gäller väl för alla sexuellt överförbara sjukdomar?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola: Sedan kan ju kondomer gå sönder och då blir man ju ändå smittad så får folk reda på att någon har HIV tror jag ej att så många är benägna att byta kroppsvätskor med den personen. Dock utsätter man ju sig alltid för en risk när man har sex ändå.

Tror dock argumentationen går ut på att själva behandlingen mot HIV gör risken försumbar, ditt välbefinnande hänger inte till så stor grad på en hinna med latex i det här.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

N3794N: Nej

!!!!!!!!!!!!!!!

Förvirrad


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Homunculi:
Informationsplikt gäller väl för alla sexuellt överförbara sjukdomar?

Nej, bara de som går under smittskyddslagen, vilka är:

- Hiv
- Klamydia
- Gonorré
- Syfilis
- Hepatit B&C


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed:

Tror dock argumentationen går ut på att själva behandlingen mot HIV gör risken försumbar, ditt välbefinnande hänger inte till så stor grad på en hinna med latex i det här.

fast den gör ju inte att personen ej smittar så nä


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

fast den gör ju inte att personen ej smittar så nä

Den risken minskar ju så vitt jag förstår markant i och med en någorlunda lyckad behandling.


   
SvaraCitera

N3794N: Nej, för att...

Är dom ens seriösa? 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed:

Den risken minskar ju så vitt jag förstår markant i och med en någorlunda lyckad behandling.

Risken finns ändock. Sedan kommer ju även folk som ej medicinerar kunna nyttja denna lag.


   
SvaraCitera

N3794N:

Nej, bara de som går under smittskyddslagen, vilka är:

- Hiv
- Klamydia
- Gonorré
- Syfilis
- Hepatit B&C

Så de mest kända förutom kondylom och herpes?


   
SvaraCitera
Kudhos

N3794N: n om man har en väl fungerande behandling.

dåligt krav. Klart man måste berätta.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bra citat ur artikeln:

"I fjol kom en kunskapsöversikt som visade att den som har en väl fungerande hiv-behandling har en nästintill obefintlig smittorisk."

"Organisationen Hiv-Sverige menar att en viktig del av det preventiva arbetet handlar om att få folk att gå och testa sig och att informationsplikten är direkt kontraproduktiv i och med den snarare hindrar folk från att testa sig. De driver en kampanj tillsammans med RFSL, för att uppmuntra hivpositiva att själva överklaga sina restriktioner.
– Dagens situation är rätts-osäker. Olika läkare gör olika bedömning om vad som gäller och därför vill vi ha en lagöversyn. Poängen är att ifrågasätta att sjukdomen är allmänfarlig, säger Ulrika Westerlund, förbundsordförande RFSL."

"– Skälet att ta bort informationsplikten är både det reella – att den har spelat ut sin roll och att det inte längre finns några medicinska argument. Men också en upprättelse, att samhället har ett extra ansvar för gruppen hivpositiva eftersom sjukvården behandlade dem på ett fruktansvärt sätt på 80-talet när epidemin kom."

"Sverige har länge kritiserats för den hårda smittskyddslagstiftningen och att hiv-positiva döms i brottsbalken. Bland annat har FN-organet Unaids kritiserat att bara personer som medvetet smittat andra ska dömas, inte som i Sverige där alla hiv-positiva som har oskyddat sex oavsett partnerns samtycke eller låg smittorisk riskerar fängelse."


   
SvaraCitera

smittorisken för någon som tar bromsmediciner är väl nära nog noll, som jag förstått det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

player one:
smittorisken för någon som tar bromsmediciner är väl nära nog noll, som jag förstått det.

Exakt


   
SvaraCitera