Aviseringar
Rensa alla

hjäääälp med religionsuppsats (etik)


Ämnesstartare

Jag ska skriva en uppsats i religion om experiment på människor och om det är rätt eller fel utifrån olika "etiska tankesätt"

Ett av de "tankesätten" är konsekvensetik, det går ut på att man ser de kort och långsiktiga konsekvenserna vid en viss handling,

så nu behöver jag kortsiktiga och långsiktiga konsekvenser av mänskliga experiment!

har inte kommit längre än såhär själv:

kortsiktiga konsekvenser:
eventuellt lidande för försökspersoner

långsiktiga konsekvenser:
Många människors liv kan räddas/förbättras

känner att jag ej var så bra på det här[ops]

Dold text: [cry]


   
Citera

Blivande_japan:

hjäääälp

Studerat några bra experiment då?
Kolla på de mest kända psykologiexperimenten, exempelvis det med fångar och fångvaktare eller det med elchocker och inlärning...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Myksa:

Studerat några bra experiment då?
Kolla på de mest kända psykologiexperimenten, exempelvis det med fångar och fångvaktare eller det med elchocker och inlärning...

har gjort det, men det hjälper inte så mycket på just den här fronten[shake]


   
SvaraCitera

"Att experimentera med människor kanske inte är så kul, men hellre människor än björnar. Om människan vill nå framgång genom experiment ska de testa skiten på sig själva, inte andra".
Det är vad jag skulle skriva, varken mer eller mindre.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rejmond D Röjter:

"Att experimentera med människor kanske inte är så kul, men hellre människor än björnar. Om människan vill nå framgång genom experiment ska de testa skiten på sig själva, inte andra".
Det är vad jag skulle skriva, varken mer eller mindre.

Blivande_japan:

nu behöver jag kortsiktiga och långsiktiga konsekvenser av mänskliga experiment


   
SvaraCitera

Blivande_japan:

har gjort det, men det hjälper inte så mycket på just den här fronten[shake]

De experimenten har ju fått så mycket kritik så jag tänkte att man kanske kan hitta just det. Då är mycket av ditt jobb redan gjort. [smile]


   
SvaraCitera

Blivande_japan:

nu behöver jag kortsiktiga och långsiktiga konsekvenser av mänskliga experiment

Kortsiktiga: Människor blir sura. Känner sig felbehandlade.
Långsiktiga: Människorna har vant sig vid experimenten och slutligen muterar de till björnmutanter och blir således sjukt coola. [wink]


   
SvaraCitera

kort:
den kanske dör pangboom sådär, fast det kanske är långsiktigt?
om inte kommer det ju bidra till att en massa vänner/familj blir ledsna = dålig konsekvens.
Fast då vet man att detta inte funkar = man dödar inte en massa andra = deras F/V blir glada = bra konsekvens

utvecklingen går framåt
försökspersonen tjänar pengar (?) på det
man anmäler sig frivilligt istället för att massa dudes i u-länder ska tvingas till det.

eh, ah[cute]


   
SvaraCitera

tycker att all forskning som syftar till att människor skall leva längre är fel


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Myksa:

De experimenten har ju fått så mycket kritik så jag tänkte att man kanske kan hitta just det. Då är mycket av ditt jobb redan gjort. [smile]

skulle iofs kunna ta mig en titt till, tack![smile]

escaape:

eh, ah[cute]

thnx![y]


   
SvaraCitera