Aviseringar
Rensa alla

Hjälp!


Ämnesstartare

Jag har ingen aning om var den här tråden ska ligga, så ska den vara någon annanstans får någon snäll mod gärna flytta den dit!

Till saken. En nära vän, p22, blev 22 dec anhållen för bla. stöld. Nu vet jag inte exakt vad det rör sig om mer, men misstänker starkt att "bla." är narkotikabrott (eget bruk ev. också innehav).
Han fick sitta där under julen och den 26 dec blev han häktad (hoppas jag fått detta rätt, att man först blir anhållen sedan häktad). Och häktad ska man sen kunna sitta ganska länge, dock inte längre än man kan få sitta i fängelse för det aktuella brottet.

Så nu undrar jag, hur länge kan de hålla honom där?
Han har suttit anhållen för liknande brott i början på dec, men släpptes nästa dag (de tog honom på kvällen) och i oktober eller november har han blivit anhållen två gånger för stöld men aldrig suttit längre än en dag.
Kan det vara så att de håller kvar honom för att han gjort så mycket de senaste månaderna och de vill hindra att han begår fler brott?

En sak som är lite mystisk är att ett av mina sms till honom levererades 30 dec, runt tre då han annars brukar bli släppt.
Upptäckte det några timmar senare och ringde men då var hans mobil avstängd.
Kan det finnas omständigheter som gör att han får eller kanske måste sätta igång mobilen?
Eller har de släppt honom?

Blir orolig, det känns inte bra att mitt sms har levererats för jag tror verkligen inte polisen skulle låta honom sätta igång mobilen, och de skulle inte lyckas tvinga honom sätta igång den om de skulle vilja ha nummer etc.

Han kan ta hand om sig själv men jag är så rädd att han blivit släppt och har mobilen avstängd, för han kan vara ganska destruktiv ibland och inte bry pig särskilt mycket om ifall han lever eller dör.
Han är inte hos någon av sina föräldrar eller nån kompis jag har kontakt med så jag hoppas verkligen han är kvar i häktet, men att hans mobil har varit igång? Får ångest[cry]

Kan tilläggas att han blev häktad tsm med en kille (samma brott) som inte har blivit släppt.

Tacksam för svar[mad][love]


   
Citera
Ämnesstartare

Blir man häktad får man hållas i upp till 14 dagar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Du måste kunna kontakta typ polisstationen och få veta om han är kvar väl?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Buddah:

Blir man häktat får man hållas i upp till 14 dagar.

Men man kan bli omhäktad [sad]

variabel:

Du måste kunna kontakta typ polisstationen och få veta om han är kvar väl?

De vägrar säga någonting [mad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

partelow:

Men man kan bli omhäktad [sad]

Du får helt enkelt vänta tills han får ta emot besök då. Då borde polisen säga något.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Buddah:

Du får helt enkelt vänta tills han får ta emot besök då. Då borde polisen säga något.

Fan [cry]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera