Aviseringar
Rensa alla

Hjälp!


Ämnesstartare

Vad är ett "tankefel"? Tänker jag fel?
Svar:

Enligt den kognitiv-beteendeterapeutiska inriktningen så tenderar patienter med vissa psykiska problem ( ex. depression, personlighetsstörningar, ångestsjukdomar) ha felaktiga och falska antaganden och föreställningar om sig själva, sin verklighet och sin omvärld. Dessa föreställningar kan ha orsakats av tidigare erfarenheter och gör att personen inte kan agera på ett för denne konstruktivt sätt.

Typiska exempel på tankfel (Enligt Aaron Beck och Arthur Freeman) är exempelvis:

* Dikotomisk/ polariserat tänkande, "att allt är svart eller vitt"
* Övergeneralisering
* "Höna-pöna"-syndromet;Att överdriva saker och ting och dra förhastade slutsatser utifrån mycket lite information.
* Att ta saker och ting väldigt personligt och skylla omständigheter på sig själva i stället för att se det som en olycklig tillfällighet.
* "Godtyckligt antagande". Att dra en negativ slutsats i närvaron av positiva argument. Att endast fokusera på "bevis" som leder till en negativ slutsats och nonchalera positiva. Exempel, "Min pojkvän har inte ringt mig idag, han har förmodligen en annan och kommer att lämna mig på stört!".

Stämmer sjukt mycket på mig... Jag är en mycket negativ person och om jag hittar problem eller grejer som kan såra mig då brukar jag tänka det värsta... 🙁

Vad ska jag göra! hjälp! :(((


   
Citera
Ämnesstartare

Är likadan men jag överlever, dock brukar jag hålla mig borta från att komma för nära någon för jag vet vilka jobbiga stunder det för med sig!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Moderkakan:

ock brukar jag hålla mig borta från att komma för nära någon för jag vet vilka jobbiga stunder det för med sig!

Det är precis som mig 🙁


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

xparn:

Det är precis som mig 🙁

Vet inte vad lösningen är, psykolog kanske, men det är inget för mig, du kanske kan testa.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Moderkakan:

Är likadan men jag överlever

klart du gör me lyckopillr 😀


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

lishaa:

klart du gör me lyckopillr 😀

Aa har dock inga. [no-no]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Moderkakan:

Aa har dock inga.

ska skaff apromise


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

lishaa:

ska skaff apromise

Nice!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Moderkakan:

men det är inget för mig, du kanske kan testa.

don't think so.,,.. det är inbyggt i mig 🙁


   
SvaraCitera