Forumet - Hjälp...

Hjälp...

95 0 19

Spana också in:

Norse Rite:

Okey, då är du nybörjare, då ska du inte överdriva med styrketräning. Simma kan du göra ofta, konditionsträning kan alla göra utan några speciella träningspass.


Ja det är jag verkligen. :P Minst sagt. Men max tre ggr i veckan alltså... rösterna i mitt huvud säger att den träningen är meningslös. Men jag förstår.. Typ Måndag, Onsdag, Fredag då..
Norse Rite:

Högst 3 gånger i veckan.


Fel. Du kan styrketräna mer om du känner att du vill göra det, MEN det gäller att du delar upp träningen under veckan, tex .. ben på måndag, armar på tisdag etc etc, så att du inte kör samma 2 dagar i rad utan att du vilar 24-48 timmar så att de muskler du tränat hinner återhämta sig.

Ett exempel kan vara:

Dag1: Bröst
Dag2:Ben+vader
Dag3:Axlar
Dag4:Rygg+mage
Dag5:Armar

Men givetvis så bestämmer du själv hur mycket du vill köra, se bara till att det blir vila mellan passen, lycka till.
Kean1:

Fel. Du kan styrketräna mer om du känner att du vill göra det, MEN det gäller att du delar upp träningen under veckan, tex .. ben på måndag, armar på tisdag etc etc, så att du inte kör samma 2 dagar i rad utan att du vilar 24-48 timmar så att de muskler du tränat hinner återhämta sig.


Jao, jo visst men jag själv tränar hela kroppen samma.
Dillaan_:

känns fjösigt att ta sig till gymmet bara för att slänga runt benen lite, eller armarna. Kör hellre igenom allt och blir helsvettig[bigcheers]


Poängen är ju att du ska kunna köra igenom t.ex. benen ännu hårdare eftersom dom får ett eget pass. [confused] Det går att ta ut sig så man spyr utan att köra helkroppspass om du är orolig för det.
kailkail:

(har du träningsvärk i en muskel så undvik att träna den)


Man kan visst träna med träningsvärk, det är till och med bra att träna igenom träningsvärk.
Fast om man har extrem träningsvärk så att du inte kan röra dig alls utan förlamande smärta så skall du vila.
Annars så träna igenom träningsvärken då släpper den snabbare.
kailkail:

Man kan träna med trängingvärk, men vem vill riskera att inte låta muskeln vila optimalt?

speaking of optimalt, just om du har träningsvärk så presterar du inte optimalt.. så varför inte vila den där extra dagen för att låta ditt CNS återhämta sig?


Träningsvärk uppkommer inte av små bristningar i muskeln som man trodde förut utan förstärkningsprocessen.
När du får träningsvärk är muskeln redan återhämtad.
Att träna genom träningsvärk är också bra för att lära muskeln återhämta sig snabbare.

När CSN är slitet får du symtom som påminner om depression.
Försämrade resultat, orkeslöshet osv.