Aviseringar
Rensa alla

Hjälp angående linjeval till yrket advokat!


Ämnesstartare

Hm, jag ska ju välja vilken linje jag vill gå nu till vintern och jag harbra betyg. Jag har tänkt över detta mycket men det är väldigt svårt att veta vad man vill arbeta med i framtiden när man bara är 15 år. Men jag har tänkt mycket på att bli advokat eller någonting inom det området.
Frågan är då vilken linje/linjer jag har möjligheten till att välja.
Hjälp (?)
Tacksam för svar.


   
Citera

playmymusic:

linje/linjer

Samhällsprogrammet? [y]


   
SvaraCitera

Samhällsprogrammet skulle jag ha valt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

håller med de övriga. samhälls.


   
SvaraCitera

samhälle juridik


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Läs samhällsprogrammet med inriktning samhällskunskap, språk eller kultur om det intresserar dig mer.


   
SvaraCitera

Samhäll eller International Baccalawhatever. Beror på hur seriös du vill vara. Du kommer hur som helst behöva gå högskola efteråt.


   
SvaraCitera

playmymusic:

Frågan är då vilken linje/linjer jag har möjligheten till att välja.

Du kan i princip välja och vraka, så länge du läser kurserna Svenska B, Historia A och Samhällskunskap A, eftersom dessa utgör den särskilda behörigheten för juristprogrammet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vill du ha möjligheten att kunna jobba som advokat utomlands, välj IB-programmet. I sverige, välj Samhällsprogrammet inriktning juridik.


   
SvaraCitera

playmymusic:

Frågan är då vilken linje/linjer jag har möjligheten till att välja.

Juristprogrammet (f.d. Jur. Kand.) Är steg ett. Det krävs grundläggande behörighet samt Svenska B, Historia A, Samhällskunskap A. Egentligen skulle du kunna läsa vilket gymnasieprogram som helst men jag hade nog rekommenderat dig att läsa samhäll. Det är studieförberedande och lär dig lite om samhället i stort.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pajasen:

Egentligen skulle du kunna läsa vilket gymnasieprogram som helst men jag hade nog rekommenderat dig att läsa samhäll. Det är studieförberedande och lär dig lite om samhället i stort.

Så jag hade kunnat gå vanliga samhällsvetenskapsprogrammet(ngtsånt) utan inriktning på judrik?
Jag är helt lost när det kommer till linjer osv, måste nog prata med syo sen om jag inte får det rätt för mig här.


   
SvaraCitera

playmymusic:

Så jag hade kunnat gå vanliga samhällsvetenskapsprogrammet(ngtsånt) utan inriktning på judrik?

Du kan gå vilket program du vill, i princip. Så länge du läser ämnena Historia A, Svenska B och Samhällskunskap A.


   
SvaraCitera

playmymusic:

Så jag hade kunnat gå vanliga samhällsvetenskapsprogrammet(ngtsånt) utan inriktning på judrik?

Jag vet inte om det finns något program med någon speciell juridisk inriktning men jag tror inte att det spelar någon roll om du i sådana fall väljer att läsa eller inte läsa ett sådant program. En sådan inriktning på gymnasiet kan ev. ge dig lite extra kött på benen och stärka dig i din övertygelse om att juridik är vad du vill syssla med i framtiden.

Men rent kunskapsmässigt så tror jag inte att du kommer att märka av någon direkt fördel när du sedan börjar läsa på universitet, det går ändå så pass fort framåt där att det du lärt dig i gymnasiet kommer att vara avhandlat efter en vecka.


   
SvaraCitera

Dream:

Vill du ha möjligheten att kunna jobba som advokat utomlands, välj IB-programmet. I sverige, välj Samhällsprogrammet inriktning juridik.

Vill man jobba som advokat utomlands så är det väl en bättre idé att utbilda sig i det land man nu vill verka i. Skall man arbeta med frågor rörande EG- eller svensk rätt utomlands torde språklig utbildning i kombination med fördjupning inom relevant ämnesområde vara "the way to go".


   
SvaraCitera

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera