Aviseringar
Rensa alla

HJÄLP angående rättegång


Ämnesstartare

Djeydjey:

Att omedvetet köpa stöldgods är inget brott. Hur ska de kunna bevisa att du varit medveten om det?

Det är ju det om det är too good to be true och man borde fatta det typ, god trolagen gäller inte längre.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed_and_confused:

Det är ju det om det är too good to be true och man borde fatta det typ, god trolagen gäller inte längre.

Misstänksamhet räcker inte för en fällande dom, hur stark den än är. Alla är oskyldiga tills motsatsen bevisats.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed_and_confused:

Det är ju det om det är too good to be true och man borde fatta det typ.

Det var inte riktigt "too good to be true", jackan var begagnad och fake ändå så fick jag betala 1000 kr för den.
En äkta kort jacka kostar runt 4999 kr , ska jag då ha en begagnad så kostar den inte någon hundring mer än vad jackan jag köpte kosta..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

saaaandra00:

Hejsan, jag har blivit anklagad för att ha köpt en stulen jacka så jag har rättegång nu på torsdag angående detta.

Var köpte du jackan?

Vem köpte du jackan av?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

HelylleHerman:

leta upp personen du köpte jackan av?

[wink]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Djeydjey:

I tingsrätten vet jag inte eftersom det finns en hel del galningar inom juridiken men antagligen inte, i hovrätten har jag väldigt svårt att tro det, och i högsta domstolen kan jag bara inte tänka mig att du blir det

Tack så jätte mycket för ditt svar, det lugnade ner mig for now! [smile]
Jodå, jag ska nog överklaga vad jag än får för straff.

Djeydjey:

på dig om att eventuella bevis är förfalskade,

vad skulle hända ifall jag skulle neka tror du?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Djeydjey:

I tingsrätten vet jag inte eftersom det finns en hel del galningar inom juridiken men antagligen inte, i hovrätten har jag väldigt svårt att tro det, och i högsta domstolen kan jag bara inte tänka mig att du blir det

Tack så jätte mycket för ditt svar, det lugnade ner mig for now! [smile]
Jodå, jag ska nog överklaga vad jag än får för straff.

Djeydjey:

på dig om att eventuella bevis är förfalskade,

vad skulle hända ifall jag skulle neka tror du?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

saaaandra00:

Det var inte riktigt "too good to be true", jackan var begagnad och fake ändå så fick jag betala 1000 kr för den.

Skräm henne med att dra tillbaka anmälan så du inte anmäler henne för att ha brutit mot upphovsrättslagen [zzz]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON:

Var köpte du jackan?

Vem köpte du jackan av?

Min kompis köpte den från en person som ingen av oss känner, till mig


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Djeydjey:

Skräm henne med att dra tillbaka anmälan så du inte anmäler henne för att ha brutit mot upphovsrättslagen

haha dom påstår att dom har tagit bort anmälan men att polisen tydligen valt att fortsätta med utredningen..
Vad är upphovsrättslagen? 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

saaaandra00:

vad skulle hända ifall jag skulle neka tror du?

Sannolikheten är minimal att du ändå blir fälld i högsta domstolen, och skulle det hända skulle jag rekommendera dig att lyfta upp det i media. Jag är nog inte den enda som skulle demonstrera för din skull...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Djeydjey:

Sannolikheten är minimal att du ändå blir fälld i högsta domstolen

Även fast de har två vittnen, plast brodern och mamman?

Djeydjey:

rekommendera dig att lyfta upp det i media. Jag är nog inte den enda som skulle demonstrera för din skull...

Min mor sa samma sak, haha! Tack så jätte mycket [bigsmile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Djeydjey:

Sannolikheten är minimal att du ändå blir fälld i högsta domstolen

Även fast de har två vittnen, plast brodern och mamman?

Djeydjey:

rekommendera dig att lyfta upp det i media. Jag är nog inte den enda som skulle demonstrera för din skull...

Min mor sa samma sak, haha! Tack så jätte mycket [bigsmile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

saaaandra00:

haha dom påstår att dom har tagit bort anmälan men att polisen tydligen valt att fortsätta med utredningen..

Det kan inte polisen göra. Och åklagaren kan definitivt inte döma dig till skadestånd i så fall. Eller fråga förresten polisen om det är sant överhuvudtaget. Annars får de vara snälla och dra tillbaka anmälan när du är med.

saaaandra00:

Vad är upphovsrättslagen? 🙂

Du sa att jackan var fake, just därför. Slå upp upphovsrättslagen på Wikipedia så kan du läsa mer.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

saaaandra00:

Även fast de har två vittnen, plast brodern och mamman?

Att ljuga som vittne är ett väldigt allvarligt brott som du kan få en stor summa i skadestånd för.

Btw, tänk på att bara klicka på "Skriv svar" en gång. Du skriver ofta dubbla inlägg... Och den här tråden skulle egentligen postas i forumet Motgångar och problem.


   
SvaraCitera